• Anonym (ont)

Ond mage, ständig "mätthetskänsla"?

(Skriver anonymt då min graviditet fortfarande är hemlig för vissa här. Glad)

Jag är gravid i v.18 och har den senaste veckan haft fruktansvärt ont i övre delen av magen. Det känns precis som mättnadskänslan man får efter alltför mycket pizza. Det trycker på, spänner och smärtar. Enda skillnaden är att det inte går över. Jag är inte förstoppad, hungrig eller någonting dylikt.

Det börjar bli något irriterande då jag har svårt att gå, jobbigt att sitta längre stunder och måste sträcka ut mig bakåt för att ligga ner bekvämt.

Är det någon som haft något liknande eller har någon teori om vad detta kan vara? Jag förstår att det inte har med bebis att göra.

• Svar på tråden Ond mage, ständig "mätthetskänsla"?
  • Kattflickan

Eftersom du skriver att du har fruktansvärt ont tycker jag att du ska kontakta MVC så fort som möjligt för att utreda varför du har ont.

• Anonym (ont)

Jättetack för svaret!

Jag kanske är väldigt "onojjig" nu men eftersom det sitter såpass högt upp (under bröstet) så känns det osannolikt att det skulle ha någonting med bebis eller livmoder att göra?

Jag har varit på UL under veckan, och allting var bara bra med bebis. Men ja, skulle det hålla i sig så vill man åtminstone kunna stryka att det är något som är knas med den lill*.

• McIris

Du har magkatarr skulle jag med största sannolikhet säga! Det är en överproduktion av magsyra i magsäcken som skapar smärta, en brännande känsla o inte sällan halsbränna när syran tränger upp i halsen. Vanligt vid stress och graviditet o skapar precis som du beskriver en mättnadskänsla.

Gå till apoteket o köp tabletter mot detta, tex novalucol. Det är en kalktablett som hämmar magsyreproduktionen. Jag har haft detta sen år o dar o äter dessa tabletter även nu vid behov under graviditet.

• Anonym (ont)
    McIris skrev 2010-12-02 19:25:08 följande:
    Du har magkatarr skulle jag med största sannolikhet säga! Det är en överproduktion av magsyra i magsäcken som skapar smärta, en brännande känsla o inte sällan halsbränna när syran tränger upp i halsen. Vanligt vid stress och graviditet o skapar precis som du beskriver en mättnadskänsla.

Gå till apoteket o köp tabletter mot detta, tex novalucol. Det är en kalktablett som hämmar magsyreproduktionen. Jag har haft detta sen år o dar o äter dessa tabletter även nu vid behov under graviditet.
    Tack för svaret! Jag har haft en mildare version av magkatarr men det var flera år sedan så jag minns inte riktigt hur det kändes. Det resulterade nog mest i illamående då tror jag.

Jag är väldigt stressad (även i vanliga fall) OCH gravid så det kanske inte är så otroligt att det skulle vara det.

Hoppas att din magkatarr lugnar sig! {#emotions_dlg.flower} Jag lider med dig.
  • McIris
    Anonym (ont) skrev 2010-12-02 19:41:56 följande:
    Tack för svaret! Jag har haft en mildare version av magkatarr men det var flera år sedan så jag minns inte riktigt hur det kändes. Det resulterade nog mest i illamående då tror jag.

Jag är väldigt stressad (även i vanliga fall) OCH gravid så det kanske inte är så otroligt att det skulle vara det.

Hoppas att din magkatarr lugnar sig! {#emotions_dlg.flower} Jag lider med dig.
    Tack för omtanken! Men det är ingen större fara, man lär sig hur man ska äta o dricka bara. Tänk på att inte få i dig sånt som ökar syreproduktionen tex kaffe, juice, läsk mm Det är bra att tex dricka mjölk. 
    Lycka till!
Svar på tråden Ond mage, ständig "mätthetskänsla"?