• Elinbelin

Halvt sjukskriven, ändå jobba fulla dagar?

Var hos läkarna idag och blev sjukskriven till 50%.
    Har några mil att köra till jobbet så jag frågade om jag kunde jobba fulla dagar men inte lika många bara.
    Läkaren sa att det var ok, men att jag då inte fick jobba två dagar i rad utan måste ha en dag ledig mellan. 
    När jag ringde till jobbet sa de att försäkringskassan inte går med på det.

Någon som har någon erfarenhet med sjukskrivning och kanske det här problemet???

Vill inte köra sex mil om dagen, fem dagar i veckan för 4h pass. 

• Svar på tråden Halvt sjukskriven, ändå jobba fulla dagar?
  • En Åsa

MIn erfarenhet är samma som ditt jobbs, dvs att FK inte godkänner sjukskrivningen om man jobbar hela dagar. När jag var sjukskriven halvtid jobbade jag halva dagar.

• Ängeln 80

Min man fick bara jobba 4timmar per dag när han var sjukskriven 50%. Han hade enkel resa 4,5mil...

FK godkänner ofta inte mer timmar..

• MammaHela

Jag har samma erfarenhet, att är man sjukskriven 50% så är det halvdagar som gäller. Lite trist för det hade varit bättre att jobba halvtid baserat på veckotimmar än att det baserats på timmar på dagarna.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • älskarlivet81

Du måste ha väldigt speciella skäl för att få jobba fulldagar, halvtidssjukskrivning innebär halva dagar.

• Lindreas

Nej, om man är sjukskriven på halvtid så är man det för att man inte klarar fulla dagar. Jag hade det som du, fast sex mil enkel resa. Chefen och jag bestämde att jag skulle jobba fyra dagar och vara ledig en, så blev det en timme extra de dagar jag jobbade. Det skulle dock inte fk godkänna.

• Elinbelin

Det var så de sa på mitt jobb också.
    Så du fick inte jobba fulla dagar? 

• Tinnys

Jag frågade på fk hemsida och de svarade så här: "Du frågar något om att arbeta deltid när man är sjuk. Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du måste avstå från att arbeta. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att du arbetar halva dagar. Om det finns medicinska skäl kan du arbeta mer än halvtid vissa dagar och mindre vissa dagar, så länge som din totala arbetstid inte blir mer än halva din normala arbetstid. Orkar du kan du arbeta deltid även om du är sjukskriven på 100 procent - men du kan förstås bara få sjukpenning för den del du inte arbetar. "

• Amlin
    Tinnys skrev 2010-12-02 18:32:25 följande:
     Jag frågade på fk hemsida och de svarade så här: "Du frågar något om att arbeta deltid när man är sjuk. Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du måste avstå från att arbeta. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att du arbetar halva dagar. Om det finns medicinska skäl kan du arbeta mer än halvtid vissa dagar och mindre vissa dagar, så länge som din totala arbetstid inte blir mer än halva din normala arbetstid. Orkar du kan du arbeta deltid även om du är sjukskriven på 100 procent - men du kan förstås bara få sjukpenning för den del du inte arbetar. "
    Precis. Man måste kunna göra en medicinsk motivering till varför man lägger upp tiden så. För vissa diagnoser och vissa arbeten så kan en förlängd helg vara viktigare än många korta dagar. Att rakt av säga att jag har lång resväg därför är färre korta dagar bättre är inte säkert att man får igenom, men prata med sin läkare och motivera varför är ju värt ett försökt.
  • älskarlivet81

Beror väl på vad man är sjukskriven för.. Jag var sjukskriven för foglossning och kunde verkligen inte jobba heldagar..

• Elinbelin

Ringde precis till FK och frågade. Hon sa så till mig att de första 14 dagarna får jag göra upp med min arbetsgivare hur jag vill lägga upp mina arbetstider. Efter dom 14 dagarna ska jag kontakta min handläggare för att göra en koll igen.
    Men hon sa att de första 14 dagarna lägger sig FK inte i hur man gör. 

Svar på tråden Halvt sjukskriven, ändå jobba fulla dagar?