• marixma

Förstagångsmamma behöver råd med 1 vecka gammal bebis med magont.

Hej.

Som rubriken lyder, så är det mitt första barn. han är nu 9 dagar gammal.

2 dagar i rad har han vaknat vid nio på morgon, och sedan varit vaken till 18 tiden, då han somnar av ren utmattning. Han ligger och gnäller och gnyr och skriker och får ingen ro. vi har idag bytt bajsblöja 5-6 gånger, och så fort man byter nytt, så bajsar han igen. Jag tycker att han verkar ha ont i magen, då han liksom "krampar" och trampar och spänner sig och pruttar hela tiden. jag har ersättning hemma, och vet inte om jag ska ge honom det eller om jag ska fortsätta amma? ( gav honom ersättning första 7 dagarna, då jag inte fick nån mjölk).

när jag tar upp honom så lugnar han ner sig lite, och ögonen "går i kors", men han får ingen ro att somna, och rör jag mig eller lägger ner honom i sängen skriker han helt hysteriskt.

kan han ha kolik? Vad ska jag göra? Nån som har tips? Ska jag vända mig till barnmorska? ska jag oroa mig?

tacksam för alla vänlig råd och tips!

//M

• Svar på tråden Förstagångsmamma behöver råd med 1 vecka gammal bebis med magont.
  • Lena

fortsätt amma men testa att utesluta mjölkprodukter för din del och se om han mår bättre av det.

• JoisH

Det låter som kolik...
    Men fortsätt att amma,det sa dom till mig.Det spelar nämligen ingen roll om...men  var försiktig med vad du själv äter och dricker...
    undvik kaffe,choklad,lök,och testa att utesluta mjölkprodukter en vecka och se om det blir bättre...
    finns även Sempers magdroppar ch minifom på apoteket du kan testa..har själv en som haft prolem med magen...dock inte kolik..
    Dessutom tycker jag du ska prata med BM'Lycka till

• Smillasmatte

Hans lilla mage håller kanske på att ställa om sig till bröstmjölken igen? Hur funkar amningen? Rapar du honom ofta? Testat miniform?... Kolik säger de ju att det kommer först när bebisen är runt 4-5 veckor,och att det sedan kan hålla på tills de är 3 månader......( tror ju att det där är lite individuellt)
    Inboxa mig om du känner för det{#emotions_dlg.flower}

• Liniz77

Har du ngn bärsele eller sjal som du kan gå runt med honom i det kanske lättare kan söva honom o bli av med gaser!?

• majken70

En del barn har ju jobbigt med magen, det är ju mycket som ska komma igång i början efter födelsen. Mitt andra barn var så, och det höll i sig ett bra tag. Jag provade ALLT, men det enda som funkade var att ha honom tätt intill upprätt i bärsele. Jämt... Nu i efterhand tror jag att han hade sk "reflux", dvs att maginnehåll läcker upp i matstrupen pga otillräcklig funktion i övre magmunnen, då blir det ofta sämre liggande.
    Jag tycker inte att du ska oroa dig alls - han bajsar och kissar och äter - det är bra! Jag skulle aldrig råda någon (är själv sjuksyrra) att börja trixa med kosten och utesluta saker innan jag varit på ex BVC. Man måste liksom ta bort en sak i taget för att veta vad det är barnet eventuellt reagerar på osv. Har du en bra sköterska där kan du få massor av hjälp, de är så vana vid den typen av frågor och kan massor.
    Sen är alla barn olika känsliga, en del bara sover och äter - andra kräver mycket mer av oss som föräldrar. Jag har 4 barn och de har varit olika från början. Allt från riktiga skrikhalsar till lättskötta sömntutorFlört 
    Kolla på growingpeople.se, de har mycket bra info om småttingar.

Lycka till och hoppas det lugnar ner sig snart !

• tankar2009

Har du bärsele o en pilatesboll hemma? prova då att sitta med honom på bollen o småguppa o se om det blir bättre. Det var det ENDA som funkade när vår son hade kolik som värst. Kan även tipsa om att dricka kolikthe; koka upp 1/2 liter vatten tillsammans med 1 tsk av kummin, fänkål o anis. Stoppa i en kamomill-thepåse och drick några ggr om dagen.

Svar på tråden Förstagångsmamma behöver råd med 1 vecka gammal bebis med magont.