Inlägg från: pusspillan87 |Visa alla inlägg
  • pusspillan87

Förhöjda levervärden men inte gallsyrorna?!

Jag var in till läkaren hos bm förra fredan å tog leverprover samt gallsyra, idag fick jag svar på dom och levervärdet var förhöjt men inte gallsyrorna, nån som vet vad det beror på och vad man gör åt det?
    Jag ska in imorgon och ta nya prover för att se så inte värdet höjts mer, frågade bm när hon ringde å sa att jag skulle komma in imorgon vad man gör åt det å vad de kan vara men de lät på henne som att hon inte visste.
    Tog proverna pga att jag har klåda, hade det även förra graviditeten men mycket senare är i vecka 35 nu men förra gången har jag för mig att gallsyrorna var höga.

Nån som vet vad man gör, vad de kan vara?!

Vill inte ha bebis i december utav väntar gärna till januari :D

• Svar på tråden Förhöjda levervärden men inte gallsyrorna?!
  • pusspillan87

jag har jätte lågt blodtryck, vilket jag brukar ha och inget på stickan  har gjort 2 tester brukar väl vara det dom kollar för den sakens skull?
    Har massa sammandragningar och klåda, de är väl dom symptomet på nånting jag har  :P

• pusspillan87

Halloj, var in till bm idag och lämnade nya prover å då passade jag på att fråga vad dom togs för eller hur man ska säga.
    Hon visste inte säkert vad höjningen på leverproverna berodde på men trodde på Hepatos, och skulle prata med läkarn i eftermiddag när provsvaren kom. Jag har alltid trott att gallsyrorna å hetatos var samma sak att de va gallsyrorna dom kollade å var dom förhöjda så hade man hepatos men enligt henne var det inte så, utan hepatos var när levervärdena var höjda och de kunde man ha även fast inte gallsyrorna var höjda utan antingen fick man klådan utav hepatos eller så fick man den om gallsyrorna vart höjda. Lite rörig förklaring kanske men du kanske förstår hur jag menar!?
    Jag frågade åxå vad man gör åt det, det man brukade göra om värdena höjdes var att sätta igång förlossningen. men det vill jag inte sa jag å hon vet att jag är orolig att jag ska få bebis i december vill ha i januari ;) är beräknat 8/1. Hon sa även att de finns mediciner att få men inget mer ingående om det berättade hon nu vi skulle kolla värdet först. Jag hoppas på att kunna på medicin i första hand å testa det..men men måste bebisen ut så måste den ju..

Åh va spännande med tvillingar är de första barnen??

• pusspillan87

Okej skumt att dom inte säger samma :/ får se vad dom säger när din hör av sig.. Min bm menade på att antingen har man förhöjda gallsyror eller så har man höga levervärden som tydligen var hepatos.. Lite roligt bara att de kan vara olika symptom på samma sjukdom beroende på vart i landet man bor haha, vart bor du?? Dom skulle få provsvaren igår eftermiddag sa hon men har inte hört något än så förhoppningsvis så är det ingen fara eller så har hon inte hunnit prata med läkarn än, hade sån sjuk klåda igårkväll så nu har jag sår över hela fötterna pga allt kliande :/

• pusspillan87

jag stog inte ut i måndas när de äntligen gick att ringa bm igen efter helgen och ringde upp å sa att något måste jag ha imot den här klådan och fick tagigyl utskrivet men gud så trött man blir utav dom, doch kliar de inte riktigt lika mycke när jag tar dom så dom är lätt värda tröttheten!
    Hon berättade då att proverna från i fredas visar på att värdena har stigit så de är troligtvis därför klådan blivit värre,vilket jag kunde lista ut själv ;) :P

• pusspillan87

nej nej de är storebror på bilden :D lillan har inte kommit än (tack å lov jag vill ha i januari)

Klådan går de därimot inte så bra med, får mer å mer klåda hela tiden å tavegylen äts i dubbel dos måste nog kolla på torsdag då jag ska dit för nya provtagningar om jag kan få äta mer utav den för jag kliar sönder mig.
    Var där i torsdags å då togs nya prover som visade på att de hade stigit å min bm sa att om det har stigit så kommer dom nog vilja sätta igång, dock får hon stannan där inne iallfall till dom nya proverna nu på torsdag å hoppas dom inte visar på ännu mer höjning för då kanske hon msåte ut :/ inte skoj inte...
    men de är bara vänta å se.
    Jag har nämligen sagt att jag vill inte ha ut henne i december om det går att fördröja på den fronten, å hon sa att de beror på hur mycke det stiger men de blev tätare kontroller tills hon kommer ut till att börja med så får man se.

• pusspillan87

för mig går de som förut, kliar å kliar äter tavegyl så de lindrar ju (tror jag) vågar inte testa hur de skulle vara utan. Går å tar nya prover varje vecka senast idag som jag får svar på senare idag eller imorgon, nu är de bara 11 dagar kvar till bf så nu borde hon kunna hålla sig där inne tycker jag å hon visar inga tecken på att hon vill ut sa bm idag så hoppas värdena inte stigit massor sen förra veckan för de skulle verkligen vara att snubbla på målsnöret nu innan nya året :(

• pusspillan87

åhh hoppas du slipper läggas in de vore nog inte speciellt kul å behöva ligga där :/
    Hoppas proverna ser bra ut för din del åxå eller iallafall oförändrade, mina stiger lite lite varje gång men inte farligt högt än enligt läkarna så de är skönt å nu har jag ju bara 8a dagar till bf så nu känns de som de kvittar bara jag går över 12 slaget inatt så får hon komma ut när hon vill sen å då försvinner ju klådan helt :D ska bli såååå skönt!

• pusspillan87

För min del så kan hon få kommit gör länge sen, men för sin egen del så tycker jag de är bättre att hon kommer i januari för att hon ska få vara först med att fylla år osv, eller iallfall slippa vara sist. Har kompisar som är födda 26 och 29 december å de har inte varit roligt alls under uppväxten med jul och födelsedagsfirande samma dag för släkten inte orkat komma 2 gånger så tätt osv.
    Är själv född i februari och tycker de är skönt att fylla tidigt på året..
    Så de är bara för att hon ska slippa vara sist :P

• pusspillan87

Okeej, jajamesan så de är nog helt lugnt men eftersom dom pratat om igångsättning pga levervärdena osv så har man ju inte riktigt vetat hue de kommer bli men nu känns de lugnt för förra förlossningen tog ju flera dagar så nu blir de nog garanterat en 2011!

• pusspillan87

nopp ingen bebis än är på bf+5 idag å senaste 3 dagarna har klådan blivit så otroligt jobbig mina händer å fötter är illröda pga allt kliande, äter så mycke tavegyl som jag får men de kliar satan endå. Tar prover en gång i veckan men dom hade blivit bättre förra veckan och klådan var även den lite bättre då, nu är den hemsk som sagt tog nya prover igår men har inte fått nått svar på dom så jag andtar att dom såg okej ut.

Svar på tråden Förhöjda levervärden men inte gallsyrorna?!