• Anonym (orolig)

Gravid trots sterilisering?!

Hejsan!

Jag och min man har tre barn tillsammans och är nöjda med det. Han har därför sedan en tid tillbaka steriliserat sig. Fast nu är min mens försenad. Kan man bli gravid trots att ens man har blivit steriliserad??
    Min mens brukar vara otroligt punktlig och har bara varit försenad de gånger som jag har varit gravid.
    Jag är 30år och vi har otroligt lätt för att få barn, därför valde vi sterilisering, för att vi inte litade på någonting annat.

Finns de dem som har blivit gravida trots sterlisering... eller inbillar jag mig bara?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid trots sterilisering?!
  • Lena

Ja det är inte heller 100%-igt. För för ännu säkrare sterilisera även dig.

• Anonym

har ni verkligen kollat att han inte har några spermier kvar i sin utlösning?

• thee
    Metod Risk för graviditet under 1 år (%) P-piller 1-3 Spiral 3 Kondom 12 Pessar med spermiedödande medel 18 Spermiedödande medel enbart 21 Periodisk abstinens (säkra perioder) 20 Ingen metod alls 85 Vasektomi <0,1  
    Alltså finns d en liten mini chans...

Googla!
  • Anonym (orolig)

Jag har inte vågat googla... :P

Jag tror att han har gjort ett sånt test.. han steriliserade sig i oktober... så då borde han väl vara steril... jag menar, de har ju tagit bort 2cm av sädesledarna på varje sida!

• Kristall V

När min man steriliserade sig för några år sedan, sa läkaren att man skulle vara försiktig och använda annat preventivmedel också i 3 månader efter steriliseringen.

• Anonym (?)

Dom säger att man ska använda skydd första 6 månaderna. Så det finns chans att du kan vara gravid.
    Sa inte läkaren något om detta när han steriliserade sig?

• Anonym (orolig)

Okej... två månader sa de till min man... skumt!

Shit, vad gör jag om jag är gravid?? Jag orkar inte göra abort... men jag vill inte ha ett barn till....

• Anonym (orolig)

...måste tillägga att vi typ har haft sex tre gånger sedan min son kom i augusti. Jag har varit så himla trött...

• fjonkan

Det är troligen så att din mens är försenad. Det är ju inte så länge sen du fick barn och omställningar för kroppen kan hålla på ganska länge.

Jag är faran som lurar i natten.....
  • Anonym (Anna)

Till mig och min man sa dom att vi skulle använda kondom under minst sex månader efter steriliseringen, annars var risken stor att bli med barn. Varför fick inte ni det rådet? När man googlar ser man att i stort sett alla ska använda skydd under dom första sex månaderna... Hoppas att du inte är gravid!

• lilly2006

stackarn

min mamma var steraliserad 2 gånger!!! japs o idag har jag en lillebror på 16 o jag är 30

så jovisst går det allt!!! första gången vart det utomkved som gick sönder i henne o ambulans då hon vart RIKTIGT risig!! då hade dom bundit hennes äggstocker!!
    efter detta valde dom bränna hennes äggstocker o vupti så kom lille Lasse hahahahahahah

han  mår jätte bra, hn fick göra en del test o så men han var frisk

nu är alla i huset steraliserad.. även katten hahahahahahah

*the only bitch you see in my eyes is your own reflection*
  • Anonym (orolig)

Ser ju det nu när jag läser på nätet.
    Jag var med på första mötet och så sa de att det skulle ta tio "tömningar" eller två månader innan vi var säkra.
    Låter som ett jävla skitråd när man tittar på alla andra sidor!

Vi fick remiss till det här stället från BVC.

...ska man inte kunna lita på vad läkare säger???

Finns det någonstans man kan klaga om det är så att jag är gravid igen?

• Anonym (orolig)
    fjonkan skrev 2010-12-03 12:18:32 följande:
    Det är troligen så att din mens är försenad. Det är ju inte så länge sen du fick barn och omställningar för kroppen kan hålla på ganska länge.
    Jag hoppas verkligen att det är så.!
  • Anonym (orolig)
    lilly2006 skrev 2010-12-03 12:22:44 följande:
    stackarn

min mamma var steraliserad 2 gånger!!! japs o idag har jag en lillebror på 16 o jag är 30

så jovisst går det allt!!! första gången vart det utomkved som gick sönder i henne o ambulans då hon vart RIKTIGT risig!! då hade dom bundit hennes äggstocker!!
    efter detta valde dom bränna hennes äggstocker o vupti så kom lille Lasse hahahahahahah

han  mår jätte bra, hn fick göra en del test o så men han var frisk

nu är alla i huset steraliserad.. även katten hahahahahahah
    Hihi, det är väl lika  bäst
Svar på tråden Gravid trots sterilisering?!