• MammaOchMatte

kan en sjuksköterskestudent jobba som undersköterska?

Fick höra av en av mina kompisar att man kan räkna sig som undersköterska efter att ha läst 2 år på sjuksköterskeutbildningen, stämmer detta? Undrar då jag kommer att avsluta min mammaledighet i början av sommaren 2012 och då har jag genomgått 2 år av min sjuksköterskeutbildning och har då haft 20 veckors praktik. Skulle jag kunna söka sommarjobb som undersköterska eller var hon bara ute och cyklade? Tack

• Svar på tråden kan en sjuksköterskestudent jobba som undersköterska?
  • Dellan

Nope hon är inte ute å cyklar vad jag har hört har flera bekanta som sommarjobbar som USK när dom går SSK utb

• Tecken

Det är upp till arbetsplatsen att bedöma när en ssk-student kan räknas som undersköterska. Jag har hört om allt från 2-4 terminer, verkar vara lägre krav inom kommunens äldreomsorg och högre krav inom landstinget (psykiatrin undantagen).

• Tezz i

Det beror på arbetsgivaren men det burkar vara mellan 3-4 terminer som oftast. Där jag jobbar har vi att man ska ha läst minst 4 terminer för att få jobb som usk.

• kimsi

I vår kommun får man jobba som usk efter tre terminer på ssk-programmet.

• Syster Frida

Inom äldreomsorgen och psykiatrin kan du jobba oavsett om du är usk, sopgubbe eller frisör. Inom landstinget, på sjukhus, måste du ha läst minst 3 terminer på ssk-programmet eller vara usk i botten för att få jobba.

• MammaOchMatte

Tack så mycket för alla era svar! Vad glad jag blir, det betyder att jag kan börja sommarjobba på sjukhus efter mammaledighetern (har då läst 4 terminer ).

Syster Frida: Jag har jobbat lite på äldreomsorgen men det var verkligen inget för mig även om jag beundrar det fantastiska jobb som andra USK och SSK utför där. Psykatrin vet jag inget om faktiskt, kanske något för mig

Tack alla!

• aldrigmer
    Syster Frida skrev 2010-12-08 22:35:24 följande:
    Inom äldreomsorgen och psykiatrin kan du jobba oavsett om du är usk, sopgubbe eller frisör. Inom landstinget, på sjukhus, måste du ha läst minst 3 terminer på ssk-programmet eller vara usk i botten för att få jobba.
    I viken del av landet är det så beställt?
  • Tezz i
    Inom psykiatrin måste man vara usk eller skötare för att få jobba.
  • kimsi
    Du kan ju då lägga till att det är så där DU BOR! För i många kommuner krävs usk även inom äldreomsorgen och psykiatrin!
  • aldrigmer

Ja, det är en beskrivning jag definitivt inte känner igen. I äldreomsorgen i min kommun är usk ett krav för fast anställning och även för vikariat. Det finns några kvar med den gamla social omsorgsutbildningen men de avgår med pension en efter en.

Inom psykiatrin - fortfarande där jag bor - krävs skötarutbildning, dvs treårig omvårdnadslinje med psykiatri sller motsvarande. De allra flesta som jobbar inom psykiatrin har dessutom påbyggnadsutbildningar.

Frisör kan du visst vara men då får du hålla dig till att klippa folk. Sopgubbe anställs av Renhållningen.....

Syster Frida får lyfta blicken lite Solig

Svar på tråden kan en sjuksköterskestudent jobba som undersköterska?