• Lomalufi

Hur ska jag göra för att börja njuta av mitt barn? (långt)

Jag kan inte njuta av min föräldraledighet och mitt barn. Vi har en son som är född i v 31+2. Han är nu 5 månader okorr. Jag oroar mig för honom hela tiden. Jag kollar hans andning var 10 sek. Jag kollar även när han är med min man. Trots att vi har två olika andningslarm. Läste i boken Neonatologi att det var en läkare som sa att larmen inte kan snappa upp om ngt händer ändå.

Jag får panik när vi är ute och ngn närmar sig vagnen att de ska smitta honom med ngt. Jag har inte sovit på 5 månader så nu har jag fått inflammation i brösbensbrosket för att jag andas med bröstet istället för magen. Jag har fått medicin mot inflammationen som jag inte vågar ta pga att jag tror det ska påverka honom.
    Jag har varit i kontakt med BVC som säger att han är stor nu och att jag ska sluta oroa mig men jag vet inte hur?

Han har mått bra hela tiden. Han hade bara CPAP ett par timmar efter att han kom och inga andra problem med hjärnblödning eller dylikt.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att börja njuta av mitt barn? (långt)
  • dogcatbird

Oj, du måste skaffa hjälp dvs bli tagen på allvar, prata med ett proffs om hur det blev med för tidiga födseln och allt. Så här kan du inet ha det! 

Du måste utredas för förlossningsdepression och inte bara få höra att du ska sluta oroa dig!

Det börjar en tid nu som blir tuff på ett annat sätt med utveckling och kryp och mat och allt och du måste få börja lägga det där bakom dig.  

Gå via husläkare om inte bvc hjälper dig vidare. Kontakta psykiatrisk öppenvård eller bup...Någon måste utreda dig. jag tror att du vet med förnuftet att det är lite överdrivet nu med din oro, men sina känslor rår man inte för! De kan vara symtom på depression!

• Katarina76

Skippa BVC, de förstår oftast ingenting om hur det är att föda för tidigt. Ta kontakt med neo och säg att du fortfarande mår dåligt över den för tidiga födseln. Kanske har de någon kurator eller annan du kan få prata med? De flesta som föder för tidigt får förlossningsdepression eller posttraumatisk stress - även fastän det i omgivningens ögon "gått bra".

• Lomalufi

Tack för hjälpen. Jag ringde BVC och tjatade lite till så nu ska vi få komma ngn som tar hand om oss.

• dogcatbird
    Lomalufi skrev 2010-12-03 10:37:15 följande:
    Tack för hjälpen. Jag ringde BVC och tjatade lite till så nu ska vi få komma ngn som tar hand om oss.
    Duktig tjeej!
  • mina12

Bra! Stå på dig, så att du får den hjälp du behöver, så att du fortare kan njuta av din föräldraledighet! Lycka till!

• Frila2

Jättebra att du fått tag i någon att prata med. Fick höra att en studie visat att alla mammor som intervjuades (vilket allihop var nyblivna prematurmammor) hade posttraumatiskt stressyndrom. Nu vet inte jag hur du har det men det är mycket troligt att det är ptsd du har fått. Berätta detta för den du ska prata med. Berätta hur du haft det på neonatal, berätta hur du upplevde förlossningen, tiden på sjukhus och var tydlig med hur du mår och upplever tiden nu efter sjukhusvistelsen.
    Lycka till!

• Written Fiction

min son fyller två i januari och jag vaknar fortfarande mitt i natten kallsvettig och i panik. kollar honom, lyssnar på honom och allt vad det innebär. Nu var min son extremt för tidigt född och mycket sjuk men det gör inte paniken större. Det är tufft att få barn för tidigt. Som Frila2 skriver så prata om din din upplevelse, din oro, hur du mår. Det kan vara svårt att släppa det ur sig men det är nyttigt att prata. Mycket nyttigt.

Dock blir det mindre och mindre hela tiden. Jag pratar med andra prematurföräldrar, min man och en samtalskontakt.

Jag blev remitterad till en psykolog/samtalskontakt redan när vi låg inne på neo, vad jag förstod hade dom i princip rutin på detta då det är mer en regel än undantag att prematurföräldrar kan behöva stöd och hjälp med sin oro, ångest och eventuell postraumatisk stress.

varma kramar och lycka till! Du är absolut inte ensam!

• Lomalufi

Skönt att veta att man inte är ensam. Jag vill ju gärna vara en supermorsa som leker med vår fyraåring tar hand om lillkillen samtidigt som det finns nybakat bröd, är städat,  tvättat och maten står på bordet när mannen kommer hem (OBS inget han kräver Skrattande). Känns som ett nederlag att jag inte orkar. Konstigt att jag inte kan ta att jag mår psykiskt dåligt lika bra som om jag skulle ha brutit armen.

• eilien
    Lomalufi skrev 2010-12-05 17:35:27 följande:
    Skönt att veta att man inte är ensam. Jag vill ju gärna vara en supermorsa som leker med vår fyraåring tar hand om lillkillen samtidigt som det finns nybakat bröd, är städat,  tvättat och maten står på bordet när mannen kommer hem (OBS inget han kräver Skrattande). Känns som ett nederlag att jag inte orkar. Konstigt att jag inte kan ta att jag mår psykiskt dåligt lika bra som om jag skulle ha brutit armen.
    Man måste inte vara super morsa hela tiden ;) Lägg ner kraven på dig själv och fokusera på att bli frisk och orka med dina barn, resten kan du ta sen OM du vill och orkar!
    Mådde oxå pyton när dottern var nyfödd, så himla vanligt bland oss prem.föräldrar men man tror att man är ensam.
    Hoppas du får bra hjälp nu, kram!
  • mammamumin

Jag födde min son i v26 och jag går fortfarande hos psykolog 1år senare. Vi hade en extremtuff tid och jag har fortfarande panikångest o sover dåligt på nätterna. Men det har blivit mycket bättre sedan jag började hos psykolog.

Svar på tråden Hur ska jag göra för att börja njuta av mitt barn? (långt)