• Mamma och Mor

Är det vanligt med frottéhanddukar på förskolors toaletter?!

Nu går magsjukan för fullt på vår förskoleavdelning. Trots detta så envisas de med att han frottéhanddukar på förskolans största toalett. Varje barn har egen handduk, men små barn som knappt vet hur sitt eget namn stavas... när jag sett så har ju alla barnen torkat i en och samma handduk - nämligen den närmast handfaten.

Måste ju vara en rejälv smittospridare dessa äckliga, dyngsura handdukar. Ett barn som håller på att bli/är sjukt som "blaskar av" händerna på det rätt som barn gör, dvs inte så noga och sedan torkar sig i handduken. En stund senare kommer ett annat barn och gör samma sak, då lär väl smittan hamnat på det andra barnets händer, eller?

Nej usch för gemensamma frottéhanddukar på förskolan :(  Hoppas verkligen de plockar bort dem snart, för annars lär väl magsjukor etc snurra på än mer än nödvändigt...

Hur ser det ut på andra förskolor undrar jag, är det samma visa med handdukar där? Hur är det på den förskola DITT barn går på?

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden Är det vanligt med frottéhanddukar på förskolors toaletter?!
  • Kazeer

På sonens förra förskola hade de frottéhanddukar (en till varje barn) fram till för drygt ett år sedan, då "svininfluensan" kom på tapeten. Då togs frottéhanddukarna bort och ersattes med papper att torka händerna på och så var det fortfarande nu i höstas.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Marre

Jag tror handdukar på förskoletoaletterna försvinner mer och mer. Både på mina barns förskola och på förskolan där jag jobbar har frottéhanddukarna tagits bort och ersatts med pappershanddukar.

Jag tycker du kan ta upp det med förskolan eller kanske Lokala styrelsen (föräldrastyrelsen) om det finns en sådan på förskolan. 

• Fiyali

Vi blev tillfrågade om det var okej för personalen att använda alcogel i tvättservetterna. Så på dagis tvättar de händerna, och använder sin egen frottehndduk, går oftast bra eftersom personalen är närvarande. När de sen sätter sig till bords tar de en tvättservett. Jätte bra!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Milagros

Oj, trodde det var helt borta....detta följer vi på vår förskola. (Usch för handdukar :-S)

Allmänna hygienråd på förskola Handhygien

Tvätta händerna (både personal och barn) före måltid, efter toalettbesök, blöjbyte, snytning, utevistelse och vid behov Använd handsprit efter kontakt med kroppsvätskor tex. snor, kräkning, urin, avföring och blod Undvik smycken på händerna Använd pappershanddukar och flytande tvål Engångsnäsduk när någon snyter sig En näsduk till ett barn! Lär barnen att hosta och nysa i armvecket Blöjbyte Blöjbyte sker på skötbord med avtorkbar yta och engångsunderlägg Barnen tvättas och torkas med engångstvättlappar Använd plasthandskar vid byte Blöjor kastas i hink med lock, som står oåtkomlig för barn Torka av skötbordet med ytdesinfektionsmedel (45% alkohol) efter varje blöjbyte Avsluta med handdesinfektion efter det att plasthandskar tagits av!
  • GulTussilago

På vårt dagis har de haft pappershanddukar de senaste 4 åren (och kanske ännu längre)
    Funkar bra!

Tror absolut att det är bättre än vanliga handdukar!

• Hoppfull84

i vår kommun är riktlinjerna för förskolor, skolor och fritids att man ska ha engångs pappershandukar på toaletter. frottéhandukar är smittospridare deluxe. trodde det var något man slutade med på 80-talet

• Majken

Trodde inte det existerade längre, är ju asäckligt med tanke på smittorisker
    På vår dotters förskola, där hon gått i ca 4 år har de haft torkypapper hela tiden

Love my M-girls
  • Agamemnon
    Kazeer skrev 2010-12-02 20:55:43 följande:
    På sonens förra förskola hade de frottéhanddukar (en till varje barn) fram till för drygt ett år sedan, då "svininfluensan" kom på tapeten. Då togs frottéhanddukarna bort och ersattes med papper att torka händerna på och så var det fortfarande nu i höstas.
    Så var det på dotterns dagis också. Handdukarna försvann förra året och har inte kommit tillbaka sen dess.
    ♥ Olivia 080308 ♥ BF maj 2011 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • blivande fsk lärare

vi har oxå pappershanddukar både där jag jobbar och på dotterns förskola, vi har handdukar vid blöjbyte men använder de som engångshandduk, dvs de kastas direkt i tvätten efter varje barn! en handduk=ett barn=tvätt!

• Cecci78

vi har frottéhanddukar (tyvärr) ska försöka se till att de kommer bort snart.

• Mamma och Mor

Ska ta upp detta med de otäcka handdukarna på toaletterna nästa gång jag för dottern till förskolan. De måste väck enligt mig i alla fall..

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
Svar på tråden Är det vanligt med frottéhanddukar på förskolors toaletter?!