• tiger85

Osams med pappan

Behöver råd från er som har delad vårdnad där den andra föräldern har barnen varannan helg o bor långt ifrån...

Pappan bor ca 15 mil härifrån o har nu börja bråka om att han alltid ska hämta o lämna tjejerna när det är hans helger...
    Han har själv valt o bo där han bor trots att han blivit erbjuden både boende o jobba på betydligt närmre håll...

Hur löser ni andra detta???

*Josefine 050314 & Denise 081112*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-03 09:37
    Soory... problemet e att han inte vill hämta då han anaser att jag får underhåll o borde ha råd o köra upp de till honom ist...
  • Svar på tråden Osams med pappan
  • Familytime

Var i ligger problemet? Vill du inte att han ska hämta och lämna dem? Vill du köra dem själv? Jag fattar inte...

• Brooke
    Familytime skrev 2010-12-02 21:36:50 följande:
    Var i ligger problemet? Vill du inte att han ska hämta och lämna dem? Vill du köra dem själv? Jag fattar inte...
    Jag tror hon menar att Pappan till barnen bråkar om att det alltid är han som ska lämna och hämta. (tror att han är trött på det) Och han menar nog på att hon kan åka och lämna och hämta dem. 

Men TS som du sagt det är hans val att bo så långt ifrån er, och om han vill se dem tycker jag att det är mer än rätt att han hämtar och lämnar barnen. 
  • Familytime

Jaha! Haha! Ja, då förstår jag. Men det är hans skyldighet, det finns skrivet. Fråga familjerätten. Umgängesföräldern har skyldighet att se till att barnet hämtas och lämnas. Sen kan man ju mötas på halva vägen för att underlätta bråk. Och jag tror det handlar om rimlighet också...

• tiger85

Oki! Tack för de orden! Sa till honom att om han vägrar hämta lr att vi inte kan mötas halvvägs så har jag andra som kan ställa upp ota de när jag jobbar!

Vill självklart inte neka honom något... men har alltid varit jag som gett vika för honom i alla år o nu e det så himla skönt att leva utan honom!

• Brooke
    tiger85 skrev 2010-12-03 23:17:23 följande:
    Oki! Tack för de orden! Sa till honom att om han vägrar hämta lr att vi inte kan mötas halvvägs så har jag andra som kan ställa upp ota de när jag jobbar!

Vill självklart inte neka honom något... men har alltid varit jag som gett vika för honom i alla år o nu e det så himla skönt att leva utan honom!
    Om han vill träffa sina barn ska han hämta och lämna dem. om han tkr det är för jobbigt ja då får han väl flytta närmare eller helt enkelt skita i det. Han har dem tre alternativen alltså.
    Hämta och lämna, skita i det eller flytta närmare.
  • FIame
    tiger85 skrev 2010-12-03 23:17:23 följande:

Lita inte blint på FL medlemmar, de flesta kan inget om lagen. Står inte skrivet någonstanns i lagboken att det förhåller sig så, snarare att ni måste samarbeta i ert föräldraskap, och att ni har delat ansvar i frågan.
  • Brallan84

Hej, jag är en vuxen individ med barn, jag beter mig som ett barn.

TIll verkligenheten hör att det ska väl inte vara så jävla svårt att kompromissa? Kan ni inte göra så, att man bara hämtar? Då löser det sig ju? 60mil varje helg han har barnen är ju inte jätteskoj att köra? Det är ju ändå dryga 6timmar. Han har haft möjligheten att flytta, jo visst men bara för att du tycker det är bra med något, så tycker kanske inte han det. Kompa för barnen, blir lättast så.

• Emmacornelia

Är ni verkligen säkra på att lagen säger att pappan ska hämta. Jag har nämligen en kompis som har sina barn varannan helg och dom bor långt ifrån varandra. Barnen brukar åka tåg själva, dom är lite ädre... Han har nu kollat upp vad som gäller och fått till svar att mamman ska betala halva tågbiljetten. Alltså kan det mycket väl vara så att du åker på att hämta/lämna ibland, och i värsta fall varannan gång

• asplundskan

Läste någonstans att om det är 10 mil enkel resa till barnen som bor hos boendeföräldern, så ska umgängesföräldern stå för resekostnader. Blir det längre så ska det delas på hälften.

• tiger85

Pappan har sen jag skrev här flyttat så han bor ca 35 mil bort enkel resa... Står i "lagen" att föräldrarna ska dela på resekostnaden om det är över 10 mil ja... via kontakt med soc o vänner har jag insett att det  e upp till var kommun o tolka den "lagen". E flera som slipper stå för några kostnader då det varit umgängesförälderns val o flytta så ska denne stå för kostnaden... 

Vi har dock "löst" det så att vi möts halvvägs... vilket betyder minst 60 mils körning varannan helg för oss båda... Tyckte lösningen innan var bättre för barnens skull... e för mycket resande i nuläget... 

• Luloo

om han valt och flytta till ett sådant avstånd tror jag enligt lag att han måste hämta och lämna... men är osäker

★min lilla stjärna★16/6-08★
  • Lbem

Har han valt att flytta så långt ifrån sina barn så får han lösa det också om han vill ha dom!

• Brallan84

Nu säger TS att han flyttat, men vem säger att han valt detta utan att det finns någon som helst anledning till detta? Jobb? Privatliv?Ekonomisk bakgrund?

Döm inte förren man hört båda sidorna, som vi inte kommer få göra.

• tiger85

Han har valt o flytta självmant! Var erbjuden jobb 10 mil från där vi bor men det dög inte pga lönen... Så det jobb han har nu tjänar han ca 25 på det han var erbjuden närmare skulle han tjänat 23 på... Inte tillräckligt stor skillnad i mina ögon för o vara värt det... 

Efter att han flyttat hittade han ny som han ska ha barn emd... hon e väl ca 5 månader gravid o det har snart varit ihop/känt varandra  i ett halvår!  

Jag ångrar inget men jag tycker inte barnen får sin del av kakan i detta läge heller.!!!!!!! 

Svar på tråden Osams med pappan