Ni med illamående - se hit!
Alla ni som lider av graviditetsillamående... Ni vet väl om att B6 finns?! Jag har mått fruktansvärt illa under alla mina tre graviditeter och INGET har hjälpt. Det har varit oerhört frustrerande att inte kunna lämna soffan annat än för att spy, än mindre gå utanför dörren. Nu är jag gravid igen i v12. I början av denna graviditet mådde jag så jäkla illa igen, då tipsar en vän mig om vitaminen B6 som tydligen ska hjälpa mot graviditetsillamående. Jag tänkte att "ja varför inte, det kan ju knappast bli värre!". Och vilken lättnad!! Visst mår jag lite illa då och då men det är så himla mycket bättre! För det mesta har jag inte mått illa alls Jag vill bara dela med mig av detta i förhoppning av att kunna hjälpa andra lidande mammor där ute. Jag vet hur hemskt det är med illamående...
Kuriosa: B6 är en vattenlöslig vitamin, vilket gör att man inte kan överdosera den. Den del B6 kroppen inte behöver kissar man ut. Det finns inga biverkningar. När gravida kvinnor läggs in på sjukhus på grund av kraftigt illamående får dom B6 injicerat genom sprutor och i dropp. Alltså finns det vetenskaplig grund att anta att B6 hjälper mot graviditetsillamående. Gravida kvinnor som söker hjälp hos läkare kan en del gånger få B6 utskrivet, då ofta i mycket stora doser (500mg 2ggr/dag). Rekommenderat dagligt intag för gravida kvinnor ligger någonstans mellan 1,5mg-2mg.
Jag äter Pyridoxin B6 (40mg per tablett) som finns att köpa på apoteket. Jag tar denna tablett i samband med frukost och middag. Glömmer jag att ta en tablett mår jag väldigt illa någon timma senare. Detta oavsett om jag själv vet om att jag missat tabletten eller inte. För mig har det här varit min räddning!
Här kan ni läsa lite mer: http://www.b6.se/Pyridoxin/Swedish.jsp
Hoppas verkligen att den här informationen ska hjälpa er lika mycket som för mig!