• mammaknasen

Hur får jag min 3-åring att våga bajsa på toa?

Min kille är torr på dagen men har blöja på natten sen ett par månader tillbaka. Men han vill inte bajsa på toa eller potta. Ibland ber han om en blöja att bajsa i, ibland "kommer vi på honom" när han försöker bajsa i kalsongerna och då ger vi honom en blöja. Ibland bajsar han i kalsongerna. helst vill han inte prata om bajs alls, vill inte låtsas om att han behöver... Vi har försökt allt... Muta med div saker, läsa bok på toa, sitta själv, ha sällskap på toa mm men inget funkar. Han verkar vilja stå upp i lugn och ro för att kunna bajsa... Vi har aldrig blivit arga eller gjort någon stor grej av ex bajs i kalsongerna utan vi har bara bytt. Känner någon igen detta? Han visar inga tecken nu på att ändra beteende nu.

• Svar på tråden Hur får jag min 3-åring att våga bajsa på toa?
  • Kazeer

Min son är drygt 3,5 år och han vägrar att bajsa i toaletten. Oftast ber han om en blöja, när det är dags. Vår inställning är sådan att vi låter honom ta den tid han behöver för att bli redo att ta det steget. Vi är ganska övertygade om att han inte kommer att bajsa i blöja i resten av sitt liv.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MaiTai

vår son va precis likadan, fyller 3 i februari.. Men vi gjorde heller ingen grej av det och helt plöstligt så ville han bajsa på toaletten och insåg att det va ju mycket smidigare än att bajsa i blöjan och få bajs överallt.. Då va han lite mer än 2,5 år..

Tror inte man kan göra så mycket annat än vänta tills han verkar redo själv..

• Lenagbg

Vår son e likadan.. Bajsar i kalsongen men han skäms när han gjort det. Varför vet jag inte .. Han har bara blöja på natten. Han är 4 år.

• Flickan och kråkan

Vi hade samma problem med vår äldsta. Han valde själv bort blöjan när han var 2 år + 8 månader. Kisseriet gick finfint åp en gång så vi pottränade egentligen aldrig, men han ville verkligen INTE bajsa på pottan. Han blev helt förtvivlad när han blev bajsnödig.....vi erbjöd blöjan, men det ville han inte heller....han höll sig in i det längsta och sedan bajsade han i byxorna och blev verkligen jätteledsen. Efter ungefär en vecka så kände jag att vi verkligen behövde försöka få honom att bajsa på pottan så att inte bajset skulle bli något hemskt.......som skulle leda till förstoppning och andra problem..

Här märktes det rätt tydligt när det verkligen behövdes och det var dags. Jag tog in pottan i lekrummet, plockade fram det han tycker är roligast - pussel och duplo - och lyckades med övertalning under rätt stora protester få av honom byxor och kalsonger......och till slut satte han sig på pottan medan jag byggde duplo för brinnande livet och försökte avleda allt jag kunde. Och så började han bygga med mig....och så plötsligt kom bajset bara......och världens lyckligaste lille kille . Inga problem att bajsa efter det.

• Skruttis1979

gick fint med kisseriet för dottern, som blev blöjfri vad gällde kisseriet då hon var 2 år och 4 månader. Bajsa vägrade hon göra på potta eller toa. Ända tills hon såg en ett år äldre kompis sitta på toaletten och bajsa. Vi gjorde ingen stor sak av det men dottern gjorde det! "har han bajsat på toaletten" "titta bajset" etc. etc.
    Sen dess släppte det bara, och hon har gjort det sen dess.

Vi fick försökte med klistermärken och etc. som belöning men funkade inte, tills en dag som sagt, då det bara funkade!! Vi gav henne russin ibland då hon bajsat, då hon någon gång varit motvillig till att bajsa på toaletten. Men det var precis i början då hon fortfarande var osäker men gärna ville!

Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • vivi85

Min dotter är precis fyra år! Har vägratbajsa på toa, har mycket stora problem med förstoppning!!! Men IDAG bajsade hon på toa!!!!:) superstolt

• trollet83

känner igen precis det ni skriver!Vår son är 3 år och vägrar gå på toa eller potta för att bajsa..dock kissa på toaletten är inga problem. Han säger till när han ska bajsa, då vill han ha blöja o gå in på sitt rum, aldrig i byxan o nästan aldrig när han är borta.Vi har också försökt olika knep utan resultat..så använder han blöja nattetid..hur har ni andra fått dem blöjfria nattetid?Igår kväll somnade han tidigt så vi hann aldrig byta om på han o tänkte vi testar..men då hade han förstås inte gått o kissat precis innan så lite senare hade han iaf kissat på sig i byxor o sängen..inte så lätt!

• Tjollabolla

Min son blev av med blöjan när han var 2,5 år på dagen. Bajsa vägrade han dock. I början kom det i kalsongerna, sen lärde han sig att be om en blöja. Vid 3 års ålder så blev han torr på natten med, fortfarande ville han bara bajsa i blöjan. Helst i sitt rum, men tilsist fick vi honom till att iaf vara inne på toaletten och bajsa.

Nu vid drygt 3,5 års ålder släppte det. Han började bajsa lite lite på toa, bara små pluttar, som för att testa liksom. Sen en dag så kom det! Sen höll han på så ett tag, lite på toa och lite i blöjan. En dag sa han bara: Nej mamma, nu ska jag bajsa på toaletten för det gör ju stora killar. Å sen dess har han gjort det. Det är SÅ SKÖNT! Kändes väldigt onödigt att köpa blöjor bara för att bajsa i! Å för att inte tala om folks kommentarer om dom var här när han ville bajsa liksom... Han har ju varit helt torr länge annars, så folk har reagerat. Vi har själva försökt mycket för att få honom att testa. Nu sist när han själv sa att han ville bajsa på toa så fick han klistra klistermärken på ett papper och när det var fiullt fick han välja en leksak i affären.

Det märks tydligt att vår son mår bättre nu. Det är inte så mycket gnäll och han är mkt gladare. När han bajsade i blöjan så drog han ju sig för det och bajsade bara 2-3 ggr/vecka. Nu har vi så roligt åt honom för nu bajsar han minst 2 ggr om dagen Som om han har lite att ta igen .

Mitt största tips: Låt det ta den tid det tar! Tjata inte! Märker man sen att han vill, då kanske man kan locka med något. Låt det komma när det kommer.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Tjollabolla
    trollet83 skrev 2010-12-04 22:54:42 följande:
    känner igen precis det ni skriver!Vår son är 3 år och vägrar gå på toa eller potta för att bajsa..dock kissa på toaletten är inga problem. Han säger till när han ska bajsa, då vill han ha blöja o gå in på sitt rum, aldrig i byxan o nästan aldrig när han är borta.Vi har också försökt olika knep utan resultat..så använder han blöja nattetid..hur har ni andra fått dem blöjfria nattetid?Igår kväll somnade han tidigt så vi hann aldrig byta om på han o tänkte vi testar..men då hade han förstås inte gått o kissat precis innan så lite senare hade han iaf kissat på sig i byxor o sängen..inte så lätt!
    Vi tog bara bort den en natt. Det gick hur bra som helst! Å då brukade den ändå vara full med kiss på morgonen. Vi slutade med kvällsvälling samtidigt. Visst har det hänt olyckor, men inte många.
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
Svar på tråden Hur får jag min 3-åring att våga bajsa på toa?