• cestmoi85

Flaskmata..tips

Det är så att jag för ca två-tre veckor sedan började misstänka att min lillkille inte var nöjd m min bröstmjölk, han skrek efter maten, verkade inte nöjd, åt ofta o.s.v. Han är 3 månader nu. Läste lite i olika trådar o.s.v. och många sa fortsätt amma, det är tillväxtsperiod, en ökningsfas och liknande.

Var på BVC i onsdags och det var så att lillen inte har ökat i vikt som han ska, så ska tilläggsmata honom.
    (Blev glad över att ha gett honom ersättning som nattmål, så han var mätt en gång per dag!!!)

Det är inte så att min mjölk har tagit slut, den finns, i bra mängd, men den räcker inte näringsmässigt för att få honom att växa bra. Jag bantar inte, äter bra, men han är en stor kille som behöver mer än min mjölk helt enkelt.

Men nu när jag har börjat ge honom ersättning efter några brösttag (han är en ny kille kan tilläggas, mycket gladare, leker mer, pratar mer när han får sin ersättning) så verkar han inte vilja ha min mjölk. Det är under protest han suger lite ur bröstet...Funderar på att helt gå över till ersättning - med viss nertrappning så jag slipper mjölkstockning o.s.v.

Hur gör man med ersättning? Eftersom vi tidigare endast gav nattmål så köpte vi färdigblandad, men det blir ju lite dyrt...hur gör man om man ska ta med sig mat? Kan man värma ersättningen i micro?
    Blandar ni flera flaskor på en gång? Tacksam för tips :)

• Svar på tråden Flaskmata..tips
  • 4mychildren

Har varit i din situation helt och hållet. Samma grej hände här. Lillen fick inte näringen han behövde av min mjölk. Jag skulle tilläggsmata honom men tillslut ratade han bröstet och jag slutade amma.

Vi tog och kokade dagsförbrukning av vatten, hällde i en kanna med lock, ställde i kylen. Sen tog vi bara rätt mängd vatten i flaskan, värmde ex antal sekunder och blandade i pulvret. (man behöver inte koka vattnet om man har kommunalt vatten, men vi gjorde det ändå, fråga inte varför Skrattande) När vi skulle åka bort hade vi vatten i en termos eller kallt vatten i en flaska som vi värmde, eller färdiga tetrapack beroende på var vi skulle och hur mycket vi skulle ha med. Blandar bara en flaska åt gången och den äts upp direkt, blandar man och låter stå i kylen finns risk för bakterie-tillväxt i flaskan då pulvret inte är helt sterilt. 

Lycka till !! 

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
Svar på tråden Flaskmata..tips