• Anonym

Sömn för 2,5 åring???

Vår dotter på snart 2,5år har alltid vaknat vid 5 på morgonen. I somras bestämde vi att hon inte skulle få sova mer än 1,5h på dagen (hon sover en gång efter lunch och är då väääldigt trött eftersom hon varit uppe länge). Efter det så blev det bättre, hon började sova till 6 el 6,30. Men nu, fast hon bara sover 1,5h på dagen har hon börjat vakna 5 igen, ibland strax före. Hon kommer in till oss själv då och lägger sig mellan och och vill ha välling direkt. Vi har förut tyckt det varit mysigt och skönt att hon druckit sin morgonvälling emellan oss så vi alla tre ligger och gosar. Men när hon prompt ska ha den och vägrar sova vidare utan, ja då blir det lite bökigt eftersom det kan hända att hon vaknar 2 på natten och kommer till oss då. Vill inte att hon ska äta på natten ju för det slutade hon med för läääänge sen.

Vi har försökt nån gång att hoppa över sova middag, men då somnar hon sittandes vart som hellst kl 3 på eftermiddagen så hon verkar ju helt klart behöva sova. Har alltid behövt sova på dagen. Somnar för kvällen 19 el 19,30 och vaknar alltså 5. Sover sen vid 11,30-13.
    Har du några tips på hur vi kan göra. Problemet är alltså egentligen inte att VI måste gå upp 5 med henne. Men hon orkar ju knappt med dagis på förmiddagen för hon blir så trött. Äter dåligt vid lunch för hon är så trött osv. Å hon går bara 3 dagar/v 9-14 för jag är hemma med lillebror. Så det är ju förmiddagarna som hon har tid att leka där.

Samma är det de dagar hon är hemma. Orkar inte göra nåt på förmiddagen för då är hon så trött och grining för hon varit vaken sen 5.

Vad är "normalt" i hennes ålder och har du några tips???

• Svar på tråden Sömn för 2,5 åring???
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att sova minst tio timmar på natten är vad man, normalt, kan förvänta sig av en 2,5-åring. På dagen kan det blir mellan 1-2 timmar.

Barn i hennes ålder och några år uppåt är morgonpigga av naturen. Med andra ord vaknar dessa barn tidigt oavsett när de lägger sig, men det går att påverka till en viss gräns.
    Har man relativt goda rutiner under dagen, brukar det normalt resultera i goda sömnvanor. Dvs att barnet har regelbundna sov och mat-tider, kommer ut och leker två gånger om dagen och har en läggningsrutin som fungerar. 

För att er dotter skall kunna sova på natten bör ni också tänka på att ha rummet svalt, tyst, lugnt och ha gärna en nattlampa tänd. Är det rörigt och stökigt på rummet kan det påverka hennes sömn. Att plocka undan samma tid varje kväll är en bra åtgärd, som markerar att det strax är läggdags. Precis som ni verkar göra är det bra att lägga barnet på samma tid varje kväll, även då ni är "lediga". 
    Bortsett från detta får man räkna med att barn, i hennes ålder, vaknar flera gånger per natt. Väldigt ofta behöver de då hjälp att somna om, men det brukar räcka med att komma in och sitta en liten stund vid sängkanten. 

Mitt råd är att ni ser över hur hennes dagar ser ut, påminner dagarna hemma och på förskolan om varandra, sover hon på samma tider och så vidare. Dessutom vill jag återigen poängtera att utomhusluft är väldigt gynnsamt för god sömn. Slutligen tror jag att det skulle vara bra om ni kommer överens om att någon av er går in med henne igen, då hon kommer till er mitt i natten. Att börja ge henne välling ger fel signaler. 

Jag gissar att du är uppe flera gånger per natt med lillebror, så om pappa kunde ta ansvar för er dotter under natten/morgonen blir det mer sömn åt er båda förmodligen. Det kommer vara tufft ett tag framöver, så se till att anpassa "vardagen" på ett sådant sätt att ni kan hantera den.
    Med andra ord ha inte så stora krav på er själva, tveka inte att be om hjälp emellanåt och acceptera att ni är trötta!

Kämpa på Solig 

MVH Christine

• Anonym

Hej!

Det du skriver låter så bra. Så skulle jag vilja göra. Men det blir svårt redan där du skriver att det kan va bra om barnens pappa går med dottern varje natt om hon vaknar. För hon är nu så mammig så hon blir tokig om pappa hämtar henne på natten när hon vaknar. Tycker du vi ska försöka göra så ändå så hon vänjer sig, trotts att hon blir hysterisk? Vore ju skönt om det funkade, men jobbigt om hon sk abli så ledsen. Välling är ju ingen bra lösning alls tycker vi heller. Men ibland när hon vaknar vid 4 på morgonen, ska vi natta om henne i hennes säng då oxå tycker du? Svårt att veta vart gränsen ska gå. 5 är ju morgon för henne liksom. Tänkte om hon är för pigg vid 4 för att söva om lätt? Sen det där med vällingen igen. Hon äter ju sin frukostvälling hos oss i sängen. Kanske bäst att sluta med det då, så hon inte får för sig att vilja ha den klockan 3 om hon vaknar redan då?
    Ute lek är ju toppen, det märks absolut att hon sover bättre då. Dom sover ute på förskolan vilket jag tyker är bra för dom är inte alltid ute på förmiddagen, tyvärr. De dagar hon är hemma är det svårt att hinna ut och leka förmiddag och eftermiddag eftersom lillebror ska hinna ammas o så oxå, mycket vinterkläder att ta på och sen ner med alla för trappen (bor i lägenhet), men vi kommer ju ut en gån /dag i allafall. Tror du att frisk luft hjjälper, även om det inte alltid är lek? Ibland handlar vi fm och då går vi till affären med vagnen. Sen leker vi ute på em. Tänkte att hon rör sig ju inte, men däremot får hon ju frisk luft i allafall.

MVH/Trötta mamman:)

• Anonym

En sak till. Ska vi fortsätta låta henne sova 1,5h/dag eller ska vi skära ner/ta bort för att få henne att sova mer på natten? Tror inte det går att ta bort middagssov.

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker absolut att hon skall fortsätta sova på dagen. Förskolepersonalen brukar vara duktiga på att kunna bedöma hur länge barnen behöver sova, då de har stor erfarenhet av olika barn och känner er dotter väl! Diskutera med dem.

Lycka till!

MVH Christine 

Svar på tråden Sömn för 2,5 åring???