Kläder till begravning
Ska på begravning, det står valfri klädsel. Vad har man på begravning, svart antar jag men finns det fler oskrivna regler som tex kort kjol eller något annat som går bort? Vad hade ni rekomenderat?
Ska på begravning, det står valfri klädsel. Vad har man på begravning, svart antar jag men finns det fler oskrivna regler som tex kort kjol eller något annat som går bort? Vad hade ni rekomenderat?
Min personliga åsikt är att man inte nödvändigtvis måste klä isg i svart, utan att det räcker med att man bär dämpade färger. Sedan hade jag inte valt kjol/klänning kortare än knälängd eller en top som är urringad.
här finns lite tips http://www.mru.se/Hogtider/Begravning/klader_begravning.htm
Man brukar nog ha mörka strumpbyxor och alltför kort kjol kanske inte är lämpligt.
Om det står valfri klädsel kan ju faktiskt mörkgrått/grått eller mörkblått också fungera om kläderna i övrigt är passande. Inslag av vitt går också för sig. Och JA man får ha jeans om man känner för det.
Jag är iofs av den anledningen att man ska kunna gå klädd så som man känner att man kan stå för.
Klädel ska kunna uttrycka den person du är samtidigt som den kan visa respekt för den som avlidit. det tycker jag är viktigast vad övriga begravningsgäster kan reagera på är mindre viktigt. Det finns så mycket som kan vara känsligt för de närmast anhöriga så det går knappast att förutse.
Sedan beror det ju på vilken relation du hade till den avlidna också.
Tack länken var kanon och ni andra med. Ska kolla min garderob och se vad som finns och vad som ev behöver köpas in.
I min värld beror mycket på vilken ålder det var på den avlidna.
Är det en gammal släkting eller en äldre människa bör man ta hänsyn till de efterlevande och följa de klädråd som ges av olika sk experter. Då det kan vara väldigt känsligt och för den delen upprörande med helt fel klädsel på yngre människor.
Annars brukar jag gå efter om jag kände personen och dess anhöriga, alltså hur brukade den klä sig?
Om det var värsta hårdrockaren så är ju inte mörk kostym det första man tänker på att ens de anhöriga förväntar sig.
Men för att vara på säktra sidan inga grälla färger, inget urringat, inga kortkrta kjolar inte värsta fest makeupen.
Och hel och ren
Det väl två tillfällen då det inte är rekomenderat att köra sitt eget race och strunta i vad folk tycker och det är vid begravningar och bröllop då bör man ta hänsyn till vad andra tycker och hur de kan reagera