• lovely storm

olika alternativ på aioli/dipp till räkor?

Ikväll skall vi äta skaldjur och skulle gärna ha lite olika såser till det... någon som sitter inne på en god sådan??

• Svar på tråden olika alternativ på aioli/dipp till räkor?
  • Petrellie

En romröra på creme fraiche, finhackad rödlök, majonäs och rom av valfri sort är gott, och gärna lite finhackad dill i. Man kan ta gräddfil istället om man vill ha en "lösare" sås.

Att göra en egen smaksatt aioli är gott. Man kan göra sin egen majonäs, eller använda färdig, och krydda den med antingen vitlök, saffran, lime eller chili. Jag tycker vanlig aioli blir lite för majonäsig så jag föredrar att blanda just creme fraiche och majonäs och sedan smaksätta det på något av nämnda sätt.

• Petrellie

Några av dem är förstås goda i kombination, t ex vitlök och lime, eller vitlök och chili.

• Parniara

Skaldjur är lite söta i smaken och mår väldigt bra ihop med söta såser. Mina två bästa tips är:

1. Creme fraiche blandat med sweet chili

2. Creme fraiche blandat med honung och svartpeppar

• lovely storm

tack! Glad
    kan ni iinte skriva ut hela recept, alltså hur mkt ni använder till typ 2 dl cream fraiche mm

• petsod

Guaccemole (stavning????). 2 avokado, majonnäs, cream fraiche, salt, citron. Räkor och avokado är aldrig fel.

Svar på tråden olika alternativ på aioli/dipp till räkor?