• Anonym (ömhet)

Ägglossnings"smärta", har ägget släppt då?

Jag undrar lite hur det vanligtvis är. Jag känner idag av min äggstock, jag borde rimligtvis ha ägglossning kring nu. Igår hade jag lite sekret och idag känner jag alltså lite ömhet vid äggstocken. Är det släppt nu eller ska det släppa?
    Hade sex igårkväll, det får väl bli en tur idag med. Men är det någon som har koll? Alla känner ju inte heller av sina äggstockar och vissa har sekret i flera, flera dagar... Hur funkar det egentligen?

• Svar på tråden Ägglossnings"smärta", har ägget släppt då?
  • Anonym (ömhet)

Hittade detta på niomanader.se

Denna smärta tros hör samman med den lilla blödning som sker i äggstocken när ägget lossnar. Blödningen träffar då bukhinnan och ger upphov till en kortvarig smärta. En del kvinnor kan också få en sparsam blödning eller rosa flytning då ägglossningen inträffat och det är då resterna av blödningen efter ägglossningen.
    Sedan känner många kvinnor av mensliknande värk under dagarna innan/kring ägglossningen och det brukar så vara värk från äggstocken/äggstockarna som jobbar på att släppa ifrån sig ett ägg.

Kanske någon annan som också har nytta av informationen.

• Anonym

Bättre att gå efter sekretet än efter smärtan, eftersom den kan komma lite före, under eller efter ägglossningen.
    Sekretet är en förutsättning för att spermierna ska kunna simma bra, så jag skulle definitivt köra på så länge jag har det fertila sekretet. 

Lycka till! 

• Anonym (förälder)

Jag är gravid med nr 2 och har aldrig känt av min ägglossning  - varken innan eller när ägget släppt.
    Istället har jag fått förlita mig på ÄL-stickor + att jag kört temp.metoden och därigenom sett när ägget släppt (på det sett vet jag att jag inte kan känna av min ÄL).
    Att kolla sekretet har tyvärr inte heller funkat för mig. Jag fick de flesta tecknen när ägget redan släppt konstigt nog.

Alla är olika. Finns tyvärr inga garantier att gå efter tecken men de funkar ju för väldigt många, dock ej för mig - då funkade testerna bättre!

• Anonym (hm)

jag har otroligt tydliga äl symptom!!!

tonvis med slem, och världens äl -smärta!
    inte så som texten beskriver från niomanader.se som du ts kopierat in här ovan.
    nej nej ibland får jag sådan kramp att jag knappt kan andas än mindre röra mig!

det känns lite som om någon tar ett bälte och drar åt runt midjan på mig samtidigt som om någon kramar mina njurar och smärtan pulserar sedan ner från där njurarna sitter och ner mot äggstockarna..
    Det är fruktansvärt obehagligt och gör asont!!!! ://

Svar på tråden Ägglossnings"smärta", har ägget släppt då?