• Lady81

Snorig och tät i näsan nästan hela tiden UTAN att vara förkyld?!

Tänkte kolla med er andra gravida där ute om ni har som jag. Jag känner mig snorig och tät i näsan hela tiden utan att vara förkyld. Skit jobbigt! Ibland blöder jag näsblod för att jag snyter mig så ofta. Men det lustiga av allt är att det känns verkligen som att jag har hur mkt snor som helst där inne och skulle bara behöva snyta ut allting! Och extra rinnig blir jag av att dricka varmt eller äta nåt starkt såklart, och det är vid såna här situationer det känns som jag kan snyta mig i en evighet..  Men har även en känslig näsa och blöder lätt.

Detta kan vara hur jobbigt som helst, speciellt när man vaknar på nätterna av att inte kunna andas ordentligt genom näsan.. GAAH! Vad göra?

• Svar på tråden Snorig och tät i näsan nästan hela tiden UTAN att vara förkyld?!
  • Hoppfull84

jag har det likadant, jag kör med renässans saltspray efter varje gång jag snutit mig. inbillar mig iaf att det hjälper mot täppan. att man blöder näsblod är tydligen vanligt för graviditeten gör att man blir mer lättblödande i ytliga blodkärl, så dte är väl bara att stå ut. men kanske kan vara ett tips att prova renässans från apoteket. det ser ut som en vanlig nässpray fast den innehåller bara rent koksalt, alltså inget som man kan bli beroende, eller få biverkning av.

• bollanmollan

usch jag har det med, fattar inte att så mycket snor får plats. Jag använder en nässköljare från apoteket det är så väldigt skönt , sköljer 3 gånger per dag med koksalt. sen tyvärr har jag använt nezeril ett tag nu för att få sova. det finns nån näsolja man kan spruta in om man är känslig i näsan.

• Lille Ninjo

Min näsa rinner inte men slemhinnorna sväller upp varje natt och jag vaknar av att jag inte kan andas! Måste tyvärr använda nässpray för att kunna somna om igen vilket slemhinnorna mår urdåligt av. De är torra och svider och jag blöder näsblod. Har köpt sprayen med olja på Apoteket och en spray på en hälsokostaffär som innehöll saltlösning och Aloe Vera. Hoppas att jag med de två senare nässprayerna skall kunna läka slemhinnorna. Jag skall fråga BM nästa gång vi träffas om man kan ta någon avsvällande medicin typ Rinexin. Det är skitjobbigt!!!! Fast, det är klart, med alla andra graviditetskomplikationer man kan ha så får man väl vara glad om man klarar sig undan med detta...

• Sarus85

Jag lider med er. Så sjukt jobbigt. Hatar andas genom munnen. Man blir ju så torr och läpparna blir torra. För att inte tala om den väldigt dåliga andedräkten på morgonen ;)

Min BM sa att det var ok att använda nässpray men kanske att man efter ett tag ska byta till det med bara koksaltlösning eller nässpray för barn. Jag måste ta innan jag lägger mig annars går det inte att sova! Och alltid ha vatten vid sängen.

Näsblod får jag oxå men det hade jag innan jag blev täppt i näsan. Nån av er som blöder i tandköttet? Gör det när jag borstar tänderna :( 

• Okändgäst
    Sarus85 skrev 2010-12-03 14:50:31 följande:
    Jag lider med er. Så sjukt jobbigt. Hatar andas genom munnen. Man blir ju så torr och läpparna blir torra. För att inte tala om den väldigt dåliga andedräkten på morgonen ;)

Min BM sa att det var ok att använda nässpray men kanske att man efter ett tag ska byta till det med bara koksaltlösning eller nässpray för barn. Jag måste ta innan jag lägger mig annars går det inte att sova! Och alltid ha vatten vid sängen.

Näsblod får jag oxå men det hade jag innan jag blev täppt i näsan. Nån av er som blöder i tandköttet? Gör det när jag borstar tänderna :( 
    Blöde i tandköttet ibörjan men inte längre, däremot så blöder jag näsblod varje dag och det forsar, inte så länge men ett par minuter. Är det vanligt? Och sen har jag nästäppa med men inget snor.
  • lightfish

Be om att få en tablett som heter Rinexin utskriven av någon läkare. Den räknas som säker vid graviditet och sväller av slemhinnorna i näsan.

• Plommonben

Jag har samma problem! Sjukt jobbigt, men måste hålla med Lille Ninjo om att det är skönt att ha klarat sig undan med endast denna graviditetskomplikation.

Jag kör med Renässans nässpray (koksaltlösning) och tycker att det funkar nårorlunda bra. Använder dubbla kuddar när jag sover, så att jag kommer upp lite med huvudet och så tar jag nässpray innan jag somnar och om jag vaknar på natten och är igentäppt.

• Magster

Känner så igen mig, har det precis som er. Min bm sa när ja va i typ v 6 att "ja en del har dessa problem i 9 månader" ja höll på att smälla av...

men som ni skriver, det kunde förstås varit värre.

Mitt va värst i början. blev bättre några veckor men är nu tillbaka med full kraft i v12. O det är Otrivin som gäller för min del, allt annat känns aldeles för klent! Men man får ju akta sig för plöstligt är man beroende o har pajat slemhinnorna...

Rinexin ska ja lägga på minnet, tack lightfish!

• Hoppfull84

otrivin, neseril och andra avsvällande nässprayer ska man absolut inte använda i mer än 1-2veckor. då får de motsatt effekt och gör dig MER svullen i slemhinnan om man inte tar det regelbundet, efter ett tag försvagas också slemhinnan och man kan börja få näsblod hela tiden. dte blir ett skitjobbigt beroende som tar låång tid att bli av med.
    därför är det kanske inte så bra att använda dem för gravidnästäppa som kan pågå i flera månader. blir man förkyld så kan man ju självklart använda det till man blir frisk igen men som sagt begränsa sig till de 1-2veckorna som det rekommenderas på förpackningen.
    prova med renässans det kan man använda hur länge som helst utan biverkningar och beroenden.

• Zygo

Jag har haft nästäppa i 20 veckor nu (är i v 32) och Renässans Plus har jag kört med, MEN tycker den är skit! Funkade ok i början ett tag, men sen tyckte jag att jag blev än mer svullen av att använda den. Har kört Nozoil (sesamolja) omväxlande också, men nu i veckan tröttnade jag på att gå runt och flåsa och inte kunna somna och somnade jag äntligen så vaknade jag efter två timmar och inte kunde andas, så jag kör Nasin och tar i varannan näsborre, en gång på dagen i en gång inför natten. Kommer så göra resten av grav. Blir tokig annars.
    Är heller inte förkyld, utan mer svullen i slemhinnorna.

Svar på tråden Snorig och tät i näsan nästan hela tiden UTAN att vara förkyld?!