• Anonym (förvirradsjäl)

Ni med Borderline, vad har ni för medicin ?

vilken medicin hjälper eller mildrar symtom av borderline...?

så man blir stabil i sitt spyke och humör..vilket jag långt ifrån är. inte blivit utredd än men jag vill gärna veta lite ni som har borderline vad ni tar för något emot det och om det hjälpt er att må bättre och va lättare att leva med.

jag har humörsvängingar dagligen alltid haft. lätt för att få depression, känner mig nedstämd, olustkänslor, överkänsli, otryggskänsla, ångest ,irritationsutbrott, älska eller hata beteende. allting..mer än det jag skrev..det som står för borderline stämmer såå väl in på mig jag har alltid känt att det är något med mig som inte är som andra och jag orkar inte med mig själv riktigt. jag vet inte om jag älskar min sambo eller om jag inte gör det . jag vet inte vad som är bra för mig själv i mina relationer eller om det är mig det är fel på för inget går bra. inte i arbetslivet heller. ingenting .

och jag hamnar dagligen i ångest panik känslor eller irritation . snälla skriv något om du vet nån bra medicin mot det här som stabiliserar en så man blir sig själv. igen. inte varit på flera år så jag tror itne jag vet vem jag är längre

• Svar på tråden Ni med Borderline, vad har ni för medicin ?
  • smulpaj01

Har själv haft borderline och fick då lära mig att de flesta med denna diagnos inte medicinerar alls.
    Med andra ord så fick/tog jag ingen medicin när jag hade det. Finns inget som hjälper mot just borderline. (generellt)

• Anonym (förvirradsjäl)
    smulpaj01 skrev 2010-12-03 14:01:33 följande:
    Har själv haft borderline och fick då lära mig att de flesta med denna diagnos inte medicinerar alls.
    Med andra ord så fick/tog jag ingen medicin när jag hade det. Finns inget som hjälper mot just borderline. (generellt)
    nähä. men hur blev du frisk då, eller bättre ? man kan ju inte gå runt och må såhär, och bete sig som en psykopat hemma
  • smulpaj01
    Anonym (förvirradsjäl) skrev 2010-12-03 14:04:37 följande:
    nähä. men hur blev du frisk då, eller bättre ? man kan ju inte gå runt och må såhär, och bete sig som en psykopat hemma
    Genom terapi blev jag frisk. Antingen DBT eller MBT, hör med psyk vilket de har tillgång till.
  • Anonym (borderlinemamma)

Min dotter har borderlinediagnos, hon medicineras med edronax o zoloft, samtidigt som hon genomgår både kbt o dbt. Hon har provat många olika mediciner, det var när edronaxen sattes in som livet blev LITE bättre. I tillägg har hon stesolid att ta vid behov.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå
    smulpaj01 skrev 2010-12-03 14:01:33 följande:
    Inte nekar man någon som har brutit benet kryckor? Nej, så varför skulle man inte ge medicin till de som har Borderline? Kryckor läker inte benet, men visst underlättare det vardagen och livet.

Ts: Det är så otroligt olika. Det finns ingen medicin mot Borderline, men det finns mot dina symptom. Har du ångest? Då kan ångestdämpande vara bra. Har du humörsvängningar? Då finns det stämningsstabiliserande. Blir du deprimerad? Då finns det antidepressiva. Exakt vilken medicinsort måste du själv leta dig fram till, och bered dig på att det kan vara en djungel - tyvärr.

Mediciner när du har Borderline är just en krycka, du får mediciner för att orka med dig själv och allt runt omkring - och när du är stabil ska du gå i terapi (DBT, MBT är kanon) och bli frisk!
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2010-12-03 19:39:25 följande:
    Inte nekar man någon som har brutit benet kryckor? Nej, så varför skulle man inte ge medicin till de som har Borderline? Kryckor läker inte benet, men visst underlättare det vardagen och livet.

Ts: Det är så otroligt olika. Det finns ingen medicin mot Borderline, men det finns mot dina symptom. Har du ångest? Då kan ångestdämpande vara bra. Har du humörsvängningar? Då finns det stämningsstabiliserande. Blir du deprimerad? Då finns det antidepressiva. Exakt vilken medicinsort måste du själv leta dig fram till, och bered dig på att det kan vara en djungel - tyvärr.

Mediciner när du har Borderline är just en krycka, du får mediciner för att orka med dig själv och allt runt omkring - och när du är stabil ska du gå i terapi (DBT, MBT är kanon) och bli frisk!
    Jag vet att du inte skrev att ingen får medicin, men det är faktiskt så att man snarare övermedicinerar Borderlinepatienter än undermedicinerar. Och jag slår ändock ett slag för medicinerna.
  • Anonym

Jag äter mot depression/ångest Sertralin, och för att få ordning på humörsvängningarna äter jag Lamictal. Det gör i alla fall mig stabilare och lättare att ha med att göra för sambon!

Hoppas att du får hjälp snart!
    Det du ska komma ihåg är att man väldigt sällan har Borderline livet ut, utan att det brukar trappas ner och oftast helt försvinna när man är kanske ca 30-35 år. Detta enligt min läkare, så jag har ingen grund för detta uttalande mer än att det kommer från henne. Men jag tycker att det låter skönt i alla fall!

• Anonym

Jag har ingen, en otroligt bra terapeut som hjälper mig hålla mig ifrån sånt och klara livet ändå. Jag använder massor av färdigheter jag lärt mig i DBT istället för medicin.

• Anonym (förvirradsjäl)
    Anonym skrev 2010-12-03 19:45:23 följande:
    Jag äter mot depression/ångest Sertralin, och för att få ordning på humörsvängningarna äter jag Lamictal. Det gör i alla fall mig stabilare och lättare att ha med att göra för sambon!

Hoppas att du får hjälp snart!
    Det du ska komma ihåg är att man väldigt sällan har Borderline livet ut, utan att det brukar trappas ner och oftast helt försvinna när man är kanske ca 30-35 år. Detta enligt min läkare, så jag har ingen grund för detta uttalande mer än att det kommer från henne. Men jag tycker att det låter skönt i alla fall!
    okej, men jag har inte diagnostiserad borderline ...jag tror bara själv att jag har det och något annat , kanske gad också..generaliserad ångest..för jag ter redan sertralin emot min depression...men sedan har jag ju ångest med...OCH humörsvängningar...har alltid haft problem med det...det förstör mitt förhållande och för mig...det är jätte jobbigt. tror du jag kan få utskrivet lamictal mot humörsvngningar när jag redan ätrer sertralin, eller måste jag vara utredd och diagnostiserad borderline först om man ska få det ?? jag kan väll inte bara sga att jag vill äta både sertralin och lamictal...? ...gud va svamligt det blev men jag vet inte, behöver lite råd jag har så mkt tankar runt detta jag vet inget om det här....alrid ätit antidepp innan....det är först nu jag börjat fundera och tror att jag har nån personlighetstörning som det kallas.... för jag har alltid haft det jobbigt
  • Anonym (bb)
    Anonym (förvirradsjäl) skrev 2010-12-03 20:19:49 följande:
    okej, men jag har inte diagnostiserad borderline ...jag tror bara själv att jag har det och något annat , kanske gad också..generaliserad ångest..för jag ter redan sertralin emot min depression...men sedan har jag ju ångest med...OCH humörsvängningar...har alltid haft problem med det...det förstör mitt förhållande och för mig...det är jätte jobbigt. tror du jag kan få utskrivet lamictal mot humörsvngningar när jag redan ätrer sertralin, eller måste jag vara utredd och diagnostiserad borderline först om man ska få det ?? jag kan väll inte bara sga att jag vill äta både sertralin och lamictal...? ...gud va svamligt det blev men jag vet inte, behöver lite råd jag har så mkt tankar runt detta jag vet inget om det här....alrid ätit antidepp innan....det är först nu jag börjat fundera och tror att jag har nån personlighetstörning som det kallas.... för jag har alltid haft det jobbigt
    Jag har fått en "tillfällig diagnos" kan man väl kalla det. Har träffat läkare på den här psykmottagningen 3 ggr sammanlagt, går i samtal också för att underlätta vardagen.
    Men det räckte med ett gäng frågor och sen misstänker dom borderline, och Sertralin åt jag sen tidigare (ätit det i 3 år snart). Nu senast hade jag mest problem med humörsvängningarna, jag fick frågan om vad som för mig är värst - humörsvängningarna eller ångesten. Och eftersom det är humöret som är värst för mig, så blev det till att äta Lamictal. Håller på att trappa upp det till full dos nu, är inte uppe i full riktigt än.

Du kan inte be dom skriva ut det "bara sådär" så att säga, men du får väl träffa en läkare (psykolog) och prata med dom. All medicin fungerar ju inte likadant för alla.
    Lamictal är egentligen en medicin mot epilepsi men används även för detta.
Svar på tråden Ni med Borderline, vad har ni för medicin ?