kycklingfilé i ugn- recept tack!
har kycklingfilé som ska lagas idag o jag skulle vilja prova nå nytt o väldigt enkelt.. de ska serveras med ris.
Nån som har ett lättlagat recept eller ide med bas varor?
har kycklingfilé som ska lagas idag o jag skulle vilja prova nå nytt o väldigt enkelt.. de ska serveras med ris.
Nån som har ett lättlagat recept eller ide med bas varor?
Lägg file i ugnsfast form. Blanda ihop 2-3 burkar creme fresh, med en klick dijonsenap, salt peppar, strimlad purjo och strimlad rökt skinka och riven ost. In i ugnen en halvtimme till 40 min. Servera med ris. Man kan behöva täcka med folie på slutet för att inte bränna osten. 200 grader ugn. Så gott att man dör.
Brukar skàra ett snitt i fileerna och fylla dom med en ròra jag gòr pà Philadelphia, lite olivolja och nàgot annat gott jag har hemma, typ pesto eller gorgonzola eller grovkornig senap eller finhackade inlagda soltorkade tomater eller inlagda grillade paprikor eller finhackat stekt bacon. Om du vill ha det sàsigt och gott och inte bryr dig om kalorier kan du hàlla en skvàtt gràdde och soja òver innan du stàller formen i ugnen.
Lycka till!
ja de lät ju gott...
o allt har ja hemma suveränt! Tack
Tänkte bara ge ett tips om ett superenkelt recept trots att det är kört idag pga marineringstid. Det kan ju komma fler dagar då man vill laga till enkel kyckling :)
Soyakyckling
2 dl vatten
2dl soya
ca 1 kg kycklingfileér
3-4 vitlöksklyftor
Blanda ihop marinaden och vitlökarna, lägg kycklingen i en form och häll över marinaden. Obs! Det gör ingenting om kycklingen är frusen. Ställ in i kylen över natten.
Sedan kan man göra en god messmörssås till om man vill men man kan ju hitta på något annat om man hellre vill det. Eller strunta i såsen helt och hållet.
Messmörsås
2 dl crème fraiche
2 dl grädde
2 buljontärningar alt 1 fond du chef
2 msk soya
2-3 msk messmör
Ställ in kycklingen I ugnen på 200 grader I ca 30-45 min. Under tiden koka potatis och bland ingredienserna till såsen i en kastrull på låg värme, koka såsen tills den blivit varm och tjocknat.
Servera med en grönsallad.
in i ugnen i ca 45minuter.
brukar servera detta med ris o en tomatsås som jag mixar ihop av krossade tomater o kryddar efter vad som finns hemma... godast med färska örter o lite vitlök enligt mig :D men funkar fint med bara salt o peppar oxå :)
men är ju såklart lite olika vad folk ser som basvaror oxå :)
men detta blir iaf saftigt o gott o gillas av de flesta...
Blanda ihop grädde (eller mjölk) med creme fraiche, smula i fetaost, en aning vitpeppar och hackad persilja. Häll över kycklingfileerna och ställ in dem i ugnen på 200 grader, ca 40 min.
Har du tacosås hemma kan du blanda den med creme fraiche, hälla på över kycklingen och strö över riven ost.
Eller blanda soya, balsamvinäger, olivolja (och kanske en skvätt vitt vin), tillsätt lime (saft + rivet skal), hackad basilika, riven vitlök (sesamfrön är också gott i om du råkar ha det) så har du en helt okej marinad som man faktiskt inte behöver låta kyckligen dra i jättelänge. En liten stund funkar också bra. Slå sedan över blandnignen över kycklingfileerna och in i ugnen. Blanda en kall sås med t ex turkisk youghurt, lime och basilika. Jättegott till.
Det här med vitlöksost och grönpeppar är super gott. Kycklingen blir hur mör som hellst!
http://louisespis.blogspot.com/2009/06/file-i-gronpepprig-boursinsas.html
Tips: bryn kycklingen innan den får åka in i ugnen, då blir den mycket saftigare!
Jag brukar pensla med dijon senap, sambal oelek (inte för mycket förn det är starkt!) och sen ha på salt och peppar, bryna på båda sidor och sedan skära ett ganska djupt snitt där jag sätter in en skivad vitlöksklyfta i varje filé och sen in i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter (tar aldrig tid så vet inte om det stämmer) Men det är iaf väldigt gott att ha till potatisgratäng om man vill lyxa till det lite, har man ris till så är det ju bara att göra nån god sås =)
Skriver bara ett litet inlägg för att jag vill ha tråden sparad ibland mina favoriter.
Mycket som låter gott, och eftersom jag nu ändå snyltar på era recept kan jag dela med mig av ett som jag tycker är gott.
Snitta filéerna och fyll med fetaost, färsk basilika och pressad vitlök. (godast blir om man försteker filéerna lite i salt och peppar)
Häll över vanlig matgrädde och även fetaosten som kanske blivit över och låt stå i ugn ca 40 min, servera med pressad potatis och tzatsiki.