• lindapau

Är det onormalt att inte vilja ha en studentfest?

Om ett år är det dags för mig att ta studenten! Vi har redan haft besök av ABC-gruppen på skolan och fått titta/prova studentmössor och pratat igenom vad skolan har för traditioner vid studenten. Alla är helt upspelta trots att det är så lång tid kvar och folk planerar redan sina efterkommande fester.
    Och så sår jag där helt själv....

Visst tycker jag att det ska bli kul att ta studenten och så. Det känns ju skönt att slippa tänka på universitetsbehörighet och sådant på ett tag och att kuna känna att man är vuxen. Men någon fest tänker jag f*n inte ha för det!

Alla mina vänner är av samma årskull som ag, dvs de tar alla studenten på samma dag som jag så det är ju inte lönt att bjuda dem. Då återstår släkten. Och ja, min släkt består av två 89 åriga kusiner (min farmor och hennes kusin) de är de ända som lever och farmor kommer ändå inte för hon orkar inte åka 60 mil.
    Mina föräldrars vänner då?

Nej, knappast. Att bjuda in dem känns bara konstigt eftersom de är mina föräldrars vänner och inte mina.

Men detta är något mina föräldrar inte fattar!
    De skriker om att jag bara gör det för att göra uppror mot gamla traditioner och att de MÅSTE bjuda in alla de varit på studentfester hos. Men vrf det? Bara för att deras barn ville ha mina föräldrar  på sina stud-fester betyder det ju inte att jag vill ha dem på min.

Är jag konstig eller inte?!

• Svar på tråden Är det onormalt att inte vilja ha en studentfest?
  • Åsiktskvinnan

Självklart är du inte konstig, vill du inte så vill du inte, det borde dina föräldrar respektera.

• lindapau
    Åsiktskvinnan skrev 2010-12-03 16:31:56 följande:
    Självklart är du inte konstig, vill du inte så vill du inte, det borde dina föräldrar respektera.
    Tack Tant Grön! :)
  • Mummyfied

Skit i dom. Jag tyckte inte att studenten var någon vidare big deal när jag tog den för snart tre år sedan. Firade lite med närmsta släkt och familjen, men var totalt ointresserad av att gå ut och bli apfull på krogen vilket man tydligen skulle efteråt. Så nej du är inte det minsta konstig.

• Kazeer

Jag tycker inte att du är det minsta konstig. Jag ville absolut inte ha någon stor fest, när jag tog studenten. Jag ville bara ha de absolut närmaste släktingarna och så en av mammas väninnor på min studentfest. Och så blev det. En liten, mysig fest.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tow2Mater

Själv hade min mamma bjudit in närmsta släkten till "min fest" som jag hade talat om for henne att jag absolut inte ville ha. Själv kom jag bara hem for att hämta min väska och så åkte jag till pojkvännen i en annan stad. De fick fira själva.

• lykantrophona

Jag ville inte heller egentligen ha en studentfest när jag tog studenten, men lät mig övertalas. Det blev lite av en kulturkrock med äldre finska släktingar + urbana unga svenskar. Morfar satt där i finkostymen och kompisar kom över i slitna t-shirts liksom.

Jag tycker inte studentfest är ett måste.

• Capt Janeway
    lindapau skrev 2010-12-03 16:28:15 följande:
    Alla mina vänner är av samma årskull som ag, dvs de tar alla studenten på samma dag som jag så det är ju inte lönt att bjuda dem.
    Självklart är du inte konstig. Gör som du känner för!

En liten detalj när du nämner att det inte är lönt att bjuda dina vänner för att de själva har fest ...
    När jag tog studenten (för ca 1000 år sedan), så  gjorde man som så att först åkte man hem till en kompis och firade en liten stund och åt av festbordet, sen åkte man vidare till nästa kompis och mumsade lite och skålade med föräldrarna, sen åkte man vidare till nästa o.s.v.

D.v.s. en massa "minifester"
  • Tecken

Nej, du är inte konstig! Jag ville inte heller fira. Jag visste att studenten inte markerade slutet på någonting, snarare början.

Jag hade en klasskamrat som inte heller viller fira. "Tyvärr" hade hennes föräldrar bjudit in hela hennes tjocka släkt... Jag ställde upp som sällskap till min vän, så det blev en fest - fast inte min

• Eisa

Nej inte konstig. Jag vägrade fira.

Svar på tråden Är det onormalt att inte vilja ha en studentfest?