Bostadsområden i Örebro??
Vilket är det bästa området att bo på i Örebro? Barnvänligt? Affärer i närheten? Förskolor? Skolor?
Tacksam för hjälp.
Vilket är det bästa området att bo på i Örebro? Barnvänligt? Affärer i närheten? Förskolor? Skolor?
Tacksam för hjälp.
det beror på vad du tänkt dig, lägenhet eller hus? köpa eller hyra? Får det vara en bit utanför?
Det spelar faktiskt ingen roll. Huvudsaken är att det finns bra bussförbindelser... Köpa eller hyra är också vilket som.
Stadsbussarna går hystat från alla områden. Men skulle välja säga norra delen av stan som bäst.
Min bror bor i Almby, och av det jag varit där kan jag bara säga att det är fantastiskt barnvälnligt. bra komunikationer och en hel hög med förskolor och en skola...
Har vänner i Latorp, barnvänligt, skola finns. Är lite mer osäker på var närmsta affär finns men å andra sidan tror jag att det bara tar 20 min med bil in till stan. Busslinje finns också.
Hus inne i Örebro är rätt dyrt (inte för att jag vet vilken ekonomi ni har men jag hör till medel och husköp centralt finns inte på kartan...) Det finns en del lägenheter att hyra, lite pyssel med att höra av sig till olika hyresvärdar men det är överkomligt. Har själv bott i Stjärnhusen (Rosta) och trivdes bra där. Gillar väster överhuvudtaget men det är mest lägenheter.
Känner många i Adolfberg, kan vara lite snobbigt i vissa delar men finns allt från lägenheter, radhus, vanliga hus till monstervillor. (har bekanta som betalade 6 milj för ett hus där förra året, de flesta är billigare ). Radhusen är helt ok. Där finns också barnomsorg, skola och bra affär.
Vi funderar lite på adolfsberg. Så jag hoppas att det fungerar bra...
Hur är det på jobbfronten?
Adolfsberg, Hjärsta, Almby, Hovsta, Lillån, Björkhaga
Jag tänker på de ställena när jag tänker barnvänligt. Finns några ställen jag inte skulle flytta till:
Vivalla, brickeberg.
Annars är det rätt lugnt.
På jobbfronten, vad har du för utbildning och vad jobbar du nu? Örebro har rätt hög arbetslöshet så lycka till. Adolfsberg är stort och där finns hus och radhus i alla prisklasser och även hyreslägenheter. Dock inte så lätt att få en lägenhet genom Öbo och vet inte vilka mer som äger lägenheter där.
Ska ni köpa hus så kan jag kan varmt rekommendera Lundby. Lundby är ett jättefint, barnvänligt villaområde.
Där det mest bor svenska barnfamiljer (och några pensionärer). Fina strövområden, bra dagis och skola, nära till skogen och ängar. Är själv uppväxt där som barn och bor nu i villa där med min lilla familj. Bättre och barnvänligare område i Örebro får man leta efter! Har tidigare även bott i en bostadsrätt i Hovsta och sedan en mindre villa i Adolfsberg, men inget av dessa områden tycker jag slår Lundby!