• Moloko

Sovsäck till 16-månaders för dagissömn

Hej,

Min 16-månaders ska skolas in på dagis, och där sover de ute i vagnar. Tips om en sovsäck som kan fungera? Bor i Skåne.

Tack för alla tips.

• Svar på tråden Sovsäck till 16-månaders för dagissömn
  • vivianne

Kan du inte bara ta en gammal åkpåse?

Annars finns det juniorsovsäckar. Undrar om inte Jysk har?

• Lumo

Vill du komma billigt undan och om barnet växt ur sin sovpåse, köp en juniorsäck. De är fortfarande rätt förlånga men man kan slå en knut på nedre delen. Billiga såna säckar finns bla på biltema, i juniorstorlek, tror den kostade under 200kr. Eftersom den är så billig har jag klippt ett jack i den o trätt upp barnvagnsselen genom den så de inte kan åla sig ur vagnen.

I säcken är det lämpligt att ha ett par stora raggarsockor som träs över vanliga sockarna. Alt nån sorts toffelstrumpa som är varma. Skor är obehagligt.

Ett par tunna tumvantar som går att ha inanför overallen o mössa. Nu på vintern om det bara är några minus sover min son i overallen i säcken på dagis. Nu när det vart mer än -5 eller kallare har han sovit inne. Lager på lager är bra, gärna pops underställ som är superfin kvalitet.

• Mrs girl
    vivianne skrev 2010-12-03 20:01:04 följande:
    Här är ett par. Den svarta verkar vara till småttingar!
    www.stadium.se/sport/uteliv-resa/sovsackar?Le...
    den som är minst av dessa har jag till min 16 månaders och den är kanon, har även uttag för sele. och på min som iofs är modellen före kan man dra upp en dragkedja längst ner om man bara vill att fötterna ska komma fram.
    Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • Armani

Vi har haft Stadiums sovpåse till vår tjej då hon sov på dagarna hos sin dagmamma, den är helt suverän! Vi bor i Norrland och dottern hade förrutom sina vanliga kläder ett fleeceställ, tjocksockar/tossor, en tunn mössa samt ett par tunna vantar på sig och var alltid varm och go då hon vaknade Vi har den gamla modellen, men vad jag har hört så ska den nya (den som finns i svart och röd) vara helt lik den.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Alicia 081015 & Noel 100503♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • hallonvaniljte

Vi har som sagt ticket to heaven och den är 115 cm lång. Hon sover i mössa, handskar (händerna alltid ovanför), vanliga kläder och fleaceställ å så tjocksockar på fötterna. Hon är alltid varm och go även när det varit ner mot 15 minus (köldgränsen för att de sover ute på hennes dagis). Dagis tyckte den var så bra attd e även rekomenderat den till andra föräldtrar Så nöjd med köpet )

• Moloko

Tack för alla svaren! Trodde att junior sovsäckarna på Stadium bara var för vår, sommar och höst och inte vinter men många av er verkar ju ha kört med den. Då kollar jag där

• Armani
    Moloko skrev 2010-12-06 19:56:49 följande:

Tack för alla svaren! Trodde att junior sovsäckarna på Stadium bara var för vår, sommar och höst och inte vinter men många av er verkar ju ha kört med den. Då kollar jag där

Alltså då jag kollade det där så hittade jag inte en enda sovsäck alls som var en vintersovsäck, men det var ett tag sen iofs. Den är iaf jättevarm och go
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Alicia 081015 & Noel 100503♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Mrs girl
    Moloko skrev 2010-12-06 19:56:49 följande:

det står på everest att den är för det, men jag har bara haft min på vintern. förra veckan när det va -15 sov hon ute med bara en overall, mössa , vantar och sovsäcken. hon va varm å go när jag tog in henne. så du kommer inte bli besviken på den.
    Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • Mrs Ella

Är du säker på att du behöver köpa eget?
    På sonens dagis har alla barn personliga "sovsaker" (åkpåse, varma tossor, filt och kudde) men det är dagis som har köpt in det.

• johanna136

på min förskola där jag jobbar så står vi för sovsäckarna till våra barn som sover ute, så kolla med förskolan dom kanske också står för det, om de inte är så kan du köpa en sovsäck på Stadium eller likande! :)

• Moloko

Nej, det står inte för säckarna utan det får man själv ta med.

Tack igen

• alvide

Vill bara poängtera att sovsäcken från stadium är bara 90 cm lång. Vi själva har Vaude som är 110 cm lång och mindre hade inte funkat.

Svar på tråden Sovsäck till 16-månaders för dagissömn