• Physical

Hur får jag rent toaletten?

Jag städar toaletten titt som tätt, men efter ett tag blir det ändå en brun rand längst bak i toaletten och längst ner. Det är vårat vatten som gör det. Jag har testat ALLT känns det som: Klorin, toalettrengöring, cillit bang, såpa.. you name it! Det enda som verkar fungera är svinto, men jag skulle vilja hitta något annat så man slipper stoppa ner hela handen i toalettstolen för att den ska bli ren... När  man använt svinto ser man även att hela insidan av toaletten är lite gulaktig (även det av vattnet) och det försvinner bara med svinto.

Någon som har något tips på vad man kan använda för att få den ren? 

• Svar på tråden Hur får jag rent toaletten?
  • bossemoren

Hos mig funkar det superbra med cillit bang power remover!

When life gives you lemons, make lemonade!
  • Physical
    bossemoren skrev 2010-12-03 22:11:22 följande:
    Hos mig funkar det superbra med cillit bang power remover!
    Är det sprayen eller den som är koncentrerad (typ som allrengöring)?
    Jag älskar cillit bang men den vill inte hjälpa mig med toaletten :( 
  • Mymlan80

Prova att hälla i ättika och låta verka över natten och skrubba sen.

Välkommen Liten 091203
  • Lindreas

Citek. Häll ner i toan på kvällen, låt stå över natten, borsta, spola, klart. Randen i bak kan man spreja med Citek eller citronsyra, eller ättika. Man får spreja många gånger. Svinto är inte att rekommendera, det repar ju ytan så fler bakterier kan få fäste, och kalkfläckarna blir ännu svårare att få bort. Om ni alltid får en rand (uppifrån och ner antar jag?) så gissar jag att toastolen läcker.

• versan

Ju mera svinto du använder desto mera sliter man på emaljen & det fastnar mera i slutändan.

Är vattnet  gulaktigt så kanske du ska fundera på att köpa den där Pluppen som färgar toavattnet blått så slipper du se "skiten"

Har du provat bakpulver & varmt vatten, eller någon amoniakprodukt.

Hälla cola i toan kan jag garantera att det INTE funkar. slöseri drick upp den istället.

• Physical
    Lindreas skrev 2010-12-03 22:14:33 följande:
    Citek. Häll ner i toan på kvällen, låt stå över natten, borsta, spola, klart. Randen i bak kan man spreja med Citek eller citronsyra, eller ättika. Man får spreja många gånger. Svinto är inte att rekommendera, det repar ju ytan så fler bakterier kan få fäste, och kalkfläckarna blir ännu svårare att få bort. Om ni alltid får en rand (uppifrån och ner antar jag?) så gissar jag att toastolen läcker.
    Jag vet att man inte ska använda svinto, men vad gör man? :( Ser ju inte fräsht ut :(
    Ja uppifrån och ner.. Nja, den läcker inte så... när man spolat läcker den lite men det slutar... svårt att förklara.. Skulle hur som helst behöva en ny toalettstol, men det blir vid ett senare tillfälle :) 
  • Physical
    versan skrev 2010-12-03 22:15:50 följande:
    Ju mera svinto du använder desto mera sliter man på emaljen & det fastnar mera i slutändan.

Är vattnet  gulaktigt så kanske du ska fundera på att köpa den där Pluppen som färgar toavattnet blått så slipper du se "skiten"

Har du provat bakpulver & varmt vatten, eller någon amoniakprodukt.

Hälla cola i toan kan jag garantera att det INTE funkar. slöseri drick upp den istället.
    haha det där med colan tänkte jag också.. dricka upp den alltså, snacka om slöseri! :P
  • Deiia

Jag brukar spruta på Cilit Bang och sedan hälla på lite maskindiskmedel, vänta en stund och sedan skura, skura.
    Fast har man kalkhaltigt vatten är det inte lätt

• Lindreas
    Physical skrev 2010-12-03 22:18:59 följande:
    Jag vet att man inte ska använda svinto, men vad gör man? :( Ser ju inte fräsht ut :(
    Ja uppifrån och ner.. Nja, den läcker inte så... när man spolat läcker den lite men det slutar... svårt att förklara.. Skulle hur som helst behöva en ny toalettstol, men det blir vid ett senare tillfälle :) 
    Nej, jag förstår dig! Men om den läcker lite när ni spolat så skulle det förstås gå att åtgärda. Om du använder svinto ändå (och om ni ska byta den) så kanske det kan funka att gnugga med svinto och sen "underhålla" med ättika/citronsyra/citek eller så.
  • Teskedsmamman

Jag hade hällt ättika och bakpulver i vattnet och låtit stå någon timme innan skurande med toaborsten... vi har en gamma 50-talsstol på ovanvåningen och där har jag fått ganska bra resultat.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
Svar på tråden Hur får jag rent toaletten?