• Anonym (ledsen och trött)

Arg och aggressiv ettåring. Normalt?

Våran ettåring har under de senaste veckorna börjat uppvisa ett väldigt jobbigt beteende. Han blir väldigt arg och får våldsamma vredesutbrott. När man försöker lyfta upp honom och trösta kastar han sig antingen bakåt med full kraft eller attackerar en genom att antingen slita och riva väldigt våldsamt i håret eller klösa mot ansiktet.
    Jag har under hela tiden tänkt att det säkert är ettårstrots och tänderna som spökar men nu är jag inte säker längre. Jag är både ledsen och orolig över att våran tidigare så snälla och mysiga kille blivit ett litet aggressivt monster. Det är inte bara det att han attackerar en heller utan i största allmänhet är han väldigt destruktiv just nu. Kastar saker med full kraft och blir arg för ingenting.
    Är ett sådant här beteende verkligen normalt? Jag förstår inte alls vartifrån det kommer. Det känns som att jag misslyckat i mitt föräldraskap någonstans och det känns inte särskilt bra alls.

Snälla berätta gärna om egna liknande erfarenheter

• Svar på tråden Arg och aggressiv ettåring. Normalt?
  • elefantmamman

Så har alla mina barn 3 barn varit, minsta håller på just nu. Tror det har att göra med att dom vill så mycket mer än vad dom klarar av, ren frustration alltså. Det enda vi gör är att tillrättavisa, lungt, och visar hur man ska göra istället, klappa fint om hon slår osv.
    Våra stora barn är väldigt sympatiska, slåss inte om dom inte någon annan börjar.

• Anonym

Det du berskriver är inte ovanligt. Men det är viktigt att du visar att det inte är ok att attackera/skada er. Gör det på ett lugnt och fint sätt utan att skrika eller bli arg. Bara vänligt men bestämt!!! Precis som föregående inlägg säger...

• Anonym (samma här!)

Precis så är vår 1åring också. (har 3 barn)

Jag tror att det är en utvecklingsfas som de går genom,

de förstår mer o mer och VILL så mycket,

men lyckas inte få som de vill....stackarna.

INGENTING med ditt föräldraskap att göra!

Det går över! Glad 

Snart kan de ju prata och göra sig förstådda..

• Anonym (ledsen och trött)

Tack för era svar. Det ni skriver låter ju betryggande.
    Får väl hoppas att den här eländiga fasen går över snart.

• Mrs Sheldon Cooper

Du är inte ensam....båda mina döttrar var likadana i den åldren. Detta höll i sig i ca ett halvår. Sedan vände det.

• Anonym (samma här!)

Oh, ge lillkillen en stor kram, håll om/i  honom så att han inte gör illa sig,

Tror att han behöver det (då han är frusterad och inte kan utrycka sig på ett annat sätt. )

Säg mjukt  men bestämt att han inte får klösa, riva och slåss. utan klappa fint.

Det brukar vi göra här hemma när vår sladdis håller på så.

Vi tar det med ro,
    har till o med skrattat för oss själva när hon håller på så där.
    Det ser lite komiskt ut att titta på en så liten människa som vill någontig och blir så förbannad och arg.

Det  är absolut övergående...

Svar på tråden Arg och aggressiv ettåring. Normalt?