barn med slemhosta och förkylning, måste man kontakta läkare?
har en 2 åring som hostat så på nätterna i några dagar nu, är det normalt vid förkylning? han har börjat på dagis för 2 månader sen och verkar åka på allt.
har en 2 åring som hostat så på nätterna i några dagar nu, är det normalt vid förkylning? han har börjat på dagis för 2 månader sen och verkar åka på allt.
Har han feber? Orkar han leka under dagarna?
Min dotter har haft feber och hostat sen förra onsdagen. Igår var första dagen feberfri men fortfarande massa snor och hosta.
Jag har inte gått till någon läkare med henne. Eller jag har gått till en läkare för jag behövde nytt recept på host medicin men att hade jag haft hostmedicin hemma hade jag inte gått till någon doktor.
Hur är allmäntillståndet föfr barnet?
han är lika pigg som vanligt på dagarna, lite svårt att sova på natten med hosta och snorig/täppt näsa. ingen feber.
Såvida hans andning inte verkar påverkad, alltså att han har svårt och tungt att andas! Så skulle jag avvakta med att åka till läkaren... Och om hans allmän tillstånd inte är väldigt påverkat! (hög feber, okontaktbar)
Förkylningar får dom små tyvärr väldigt lätt, framför allt på dagis...
nä verkar vara ok med andningen, det är just när han hostat slem det rosslar några sekunder. jag är ganska rädd som person och ligger och vakar över honom på nätterna för jag är rädd att jan ska kvävas av slem men det kan väl inte vara så vanligt?
Se till att han inte dricker mjölk som bildar slem när man är förkyld. Förskolebarn blir ofta sjuka ca 7-10 ggr/år då deras imunförsvar inte hunnit utvecklats en, men det bli bättre med tiden. Är du oroad kan du vända dig till 1177 för rådfrågan men är inte allmäntillståndet påverkat så tycker jag du kan ta det lugnt. Se till att barnet dricker mycket
Slemlösande hostmedicin (Finns receptfritt. Fråga apotekspersonalen vilken sort som är lämpligast!) och att sova halvsittande är ju två bra knep att ta till. Att ha huvudet högt när man sover kan också lindra nästäppan en aning.
bara för det har han fått feber 38,5 men springer runt och leker som vanligt. ska ta mig till apoteket och fråga om slemlösande till honom. tack för era svar
Det var jag som skrev första inlägget. Min egen son hade hosta i 3 veckor för inte så längesedan. Sammanlagt var han förkyld 2 månader i streck. Antagligen flera förkylningar som avlöste varandra. Kan tyvärr bli så på dagis.
Han rosslade också på nätterna. Jag köpte Noskapin på Apoteket och det hjälpte lite.
Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge din son inte får hög feber och inte orkar leka men jag är ingen läkare så om du är orolig så kontakta bvc eller vårdcentralen. Hoppas att din son blir frisk snart.
Hostar barn i mer en 4dygn ska du söka läkare så barnet blir undersökt