• emjij

Bostadsbidrag?

Hej!

Jag väntar tvillingar och de beräknas komma i juni 2011. Nu undrar jag över lite ekonomiska frågor. Jag kommer ju få barnbidrag och underhållstöd (eftersom barnen kommit till med hjälp av donator). Jag ska flytta till större lägenhet. Jag undrar om barnbidrag och underhållstöd räknas in som inkomst när man ska ange bidragsgrundande inkomst?

Någon som vet?

/emjij

• Svar på tråden Bostadsbidrag?
  • Azusephre

Nej, det gör det inte. För det är bidrag, så det räknas inte in. Samma sak om du skulle ha försörjningsstöd, det räknas inte heller som en inkomst, allt som man inte batalr skatt på räknas inte. Föräldrapenning räknas dock.

• storkvinnan9901

Hej
    om man söker bostadsbidrag får man ha en stor summa pengar på banken då eller är det bidragsfusk? har inte det men jag undrar för jag vet en bekant som har det men får bostadsbidrag?

någon som vet???

mvh från mig

• emjij

Tack för otroligt snabbt svar! Det är lite svårt med FK hemsida för de skriver inget klart om att det INTE räknas in och då blir man ju lite osäker. Ska skriva till dem att det faktiskt inte skadar ifall det står..

Tack!

• Twilight
    storkvinnan9901 skrev 2010-12-04 11:05:54 följande:
    Hej
    om man söker bostadsbidrag får man ha en stor summa pengar på banken då eller är det bidragsfusk? har inte det men jag undrar för jag vet en bekant som har det men får bostadsbidrag?

någon som vet???

mvh från mig
    Har du under 100 000 är det okej, och inte fusk
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • storkvinnan9901
    Twilight skrev 2010-12-04 11:08:06 följande:
    Har du under 100 000 är det okej, och inte fusk
    tack för svar :)
    men då e det lungt :)
  • Azusephre
    emjij skrev 2010-12-04 11:06:28 följande:
    Tack för otroligt snabbt svar! Det är lite svårt med FK hemsida för de skriver inget klart om att det INTE räknas in och då blir man ju lite osäker. Ska skriva till dem att det faktiskt inte skadar ifall det står..

Tack!
    Det står på blanketterna man skickar in när man ska skriva inkomster :)
  • sonen08
    Azusephre skrev 2010-12-04 11:03:21 följande:
    Nej, det gör det inte. För det är bidrag, så det räknas inte in. Samma sak om du skulle ha försörjningsstöd, det räknas inte heller som en inkomst, allt som man inte batalr skatt på räknas inte. Föräldrapenning räknas dock.
    då räknas det visst som inkomst om du har bidrag.. de räknar alla bidrag som inkomster vet förjag gick nyss på försörjningstöd då räkna de bostadbidraget, underhållet och barnbidraget som inkomst
  • Trickety

då räknas det visst som inkomst om du har bidrag.. de räknar alla bidrag som inkomster vet förjag gick nyss på försörjningstöd då räkna de bostadbidraget, underhållet och barnbidraget som inkomst

Ja soc räknar allt som inkomst... men fk räknar inte underhåll och barnbidrag som inkomst när dom räknar ut bostadsbidraget...

• Azusephre
    sonen08 skrev 2010-12-04 11:17:39 följande:
    Ja, soc räknar det andra bidragen som inkomster. Men det var inte det jag skrev, jag skrev att FK räknar inte försörjningsstöd som en inkomst. Och det var det vi diskuterade.
  • emjij

Ehh? nu blir jag lite osäker igen - verkar som om det kommer nya bud hela tiden på vad som gäller?!

• Azusephre
    emjij skrev 2010-12-04 11:26:26 följande:
    Ehh? nu blir jag lite osäker igen - verkar som om det kommer nya bud hela tiden på vad som gäller?!
    Försäkringskassan räknar ingenting som inkomst om det inte är skattrelaterat. DVS alla bidrag, allt som slutar med bidrag räknas inte som inkomst: socialbidrag, barnbidrag, underhållsbidrag o.s.v. Det räknas inte in i din inkomst.
  • sonen08
    Azusephre skrev 2010-12-04 11:23:23 följande:
    Ja, soc räknar det andra bidragen som inkomster. Men det var inte det jag skrev, jag skrev att FK räknar inte försörjningsstöd som en inkomst. Och det var det vi diskuterade.
    så skrev du inte du skrev att när man har försörjningstöd så räknas de inte som inkomst läs va du skrivit

och svar till TS de räknas INTE som inkomst när du söker bostadsbidrag då räknas antingen csn,lön,mammapenning som inkomst inte underhåll eller barnbidrag
  • Azusephre
    sonen08 skrev 2010-12-04 12:00:31 följande:
    så skrev du inte du skrev att när man har försörjningstöd så räknas de inte som inkomst läs va du skrivit

och svar till TS de räknas INTE som inkomst när du söker bostadsbidrag då räknas antingen csn,lön,mammapenning som inkomst inte underhåll eller barnbidrag
    Läs själv, du kan ju inte bara läsa försöjrningsstöd eller bara en mening. Jag skrev "Nej, det gör det inte. För det är bidrag, så det räknas inte in. Samma sak om du skulle ha försörjningsstöd, det räknas inte heller som en inkomst" Alltså, om hon skulle ha försörjningsstöd så räknas inte det heller som en inkomst när hon söker bostadsbidrag.
Svar på tråden Bostadsbidrag?