• ludicrous

Frisörlärling!!

Jag hade tänkt mej att efter våren, när min mammaledighet går ut, fortsätter jag inte på gymnasiet utan söker lärlingsplats som frisör. Men jag har lite frågor...

Hur går man till väga, bara gå å fråga om dom tar emot?
    Man måste väl anmäla sig till någon nämd eller nått av nått slag?
    Hur mycket pengar får man i månaden?

Svara gärna och berätta allt möjligt!!

• Svar på tråden Frisörlärling!!
  • jojjo113

Som lärling utan utbildning får du nog inga pengar alls idag... Det finns ont av lärlingsplatser inom frísöryrket idag eftersom det finns så mycket utbildningar...
    Så du får fråga runt..

Efter lärlingstiden får man göra prov och klarar man dom så får man ett diplom som säger att man är frisör... Det tar några år (2-3 tror jag)

• AnnaKlara

En hel del går ju som "assistent" på salonger. Detta är oftast ett riktigt skitgöra, tvätta handdukar och springa ärenden...någon eller ett par frisörlektioner/vecka i bästa fall. Det SKA ta tre år att bli färdig frisör på detta vis - men jag kan säga att det så gott som alltid förhalas, och ytterst få slutför "utbildningen"! Inget jag kan rekommendera tyvärr, då jag var aktiv som frisör tror jag "assistenterna" fick 4-5000 kr i månaden.

• ludicrous

Gjorde praktik hos en frisör i 2 månader, där fick jag göra en hel del skitgöra. och massa privata ärenden, typ springa å hämta hennes paket från HM på posten å sånt..
    men jag vill ju verkligen bli frisör, men kommer inte in på linjen och vill dessutom inte pendla när jag har en 6 månadershemma

• jojjo113

Fast de 4000-5000 kronorna betalar i så fall arbetsförmedlingen ut, inte frisörerna.. Så det måste godkännas från arbetsförmedlingen också, vilket då inte är så lätt eftersom det finns utbildningar som de inte behöver betala....

• AnnaKlara

ludicrous, jag förstår att du vill bli frisör, det har jag ju själv velat, men tänk på att det är ett JOBBIGT yrke att ha som förälder! Kunder vill klippa sig efter jobbet och på helger, då vill du hämta och vara hemma med ditt barn...

• lillaemma

Jag har gått som lärling, var färdigutbildad för tre år sen, och känner flera som går som de nu. Det svåra är ju att hitta en salong som kan ta emot en, och som har tid o resurser. Som lärling följer du ett avtal, med löner etc. Tror lönen första året ligger på runt 8000 före skatt. År två höjs den ett par tusen, samma sak år tre. Fråga bara runt tills du får ett ja!! och när du fått det så måste salongen skicka in en ansökan till lärlingsnämnden som sedan får godkänna dem som din/a handledare. Första sex månaderna är provanställning, för att se om ni trivs med varann o om de funkar. Frisör är ett jättekul jobb, men kan dock vara väldigt slitigt, man jobbar ju långa dagar (det beror väl på iof) Men de tre första åren som lärling så måste du ju jobba heltid, 9-18 varje dag!! Lycka till o ge inte upp, de gjorde inte jag, ja fick min utbildning till slut!!! Om du har fler frågor om lärlingsutbildning eller själva yrket, fråga gärna!!!

Svar på tråden Frisörlärling!!