• sarungen

Hur få bort stank från tygsoffa? Ättika?, hur?

Hej!
    Katten har spytt upp en hårboll på våran tygsoffa o jag vill få bort lukten från stället på soffan.
    Läste i en tråd att man kunde spruta på ättika o det har jag gjort, men sen då?
    Kommer det inte stinka ättika hela tiden nu istället?
    Har ni något tips på nåt "mirakelmedel"? :)

• Svar på tråden Hur få bort stank från tygsoffa? Ättika?, hur?
  • Leija

Köp textil spray, det tar bort dålig lukt rätt bra tycker jag.

• Mymlan80

Lättast är att hälla ättika i en sprayflaska och spraya, efter att du rengjort.
    Det luktar förståss en stund men det är snart bortvädrat.

Välkommen Liten 091203
  • Familj Lo
    Leija skrev 2010-12-04 23:00:44 följande:
    funkat för oss
  • Mymlan80

Ättikan neutraliserar ju illa-lukten som annars kan "slå igenom" ex. parfymerade rengöringsmedel.
     så du kan ju spraya på nåt som luktar gott när det torkat om du vill, men det borde inte behövas.

Välkommen Liten 091203
  • sarungen
    Mymlan80 skrev 2010-12-04 23:01:02 följande:

Lättast är att hälla ättika i en sprayflaska och spraya, efter att du rengjort.
    Det luktar förståss en stund men det är snart bortvädrat.

Ja jag har sprayat på ättika blandat med lite vatten. Men det är så svårt att vädra nu när det är så kallt ute, man vill ju inte släppa ut all värme ur huset :) Sen är det inte avtagbara dynor på soffan, himla skit :(

Leija skrev 2010-12-04 23:00:44 följande:

Tack för tipset! Hur funkar det, bara spraya på?

• sarungen
    Mymlan80 skrev 2010-12-04 23:05:18 följande:
    Ättikan neutraliserar ju illa-lukten som annars kan "slå igenom" ex. parfymerade rengöringsmedel.
     så du kan ju spraya på nåt som luktar gott när det torkat om du vill, men det borde inte behövas.
    Okej. Men borde man inte tvätta bort ättikan? Det blir väl någon slags yta eller ja...
  • Mymlan80
    sarungen skrev 2010-12-05 00:07:52 följande:
    Okej. Men borde man inte tvätta bort ättikan? Det blir väl någon slags yta eller ja...
    yta? Nej, det torkar precis som vatten på tyg. Du kan ju torka bort ev. överflöd.
    Välkommen Liten 091203
  • sarungen
    Mymlan80 skrev 2010-12-05 08:45:57 följande:
    yta? Nej, det torkar precis som vatten på tyg. Du kan ju torka bort ev. överflöd.
    Aha, okej. För  nu idag känner man ättikalukt, sätter man näsan mot soffan känner man "här luktar det ättika, här luktar det inte ättika, här luktar det ättika, här luktar det inte ättika...."
    Får tvätta stället med vatten då o hoppas att det försvinner sen.
  • Mymlan80
    sarungen skrev 2010-12-05 11:31:12 följande:
    Aha, okej. För  nu idag känner man ättikalukt, sätter man näsan mot soffan känner man "här luktar det ättika, här luktar det inte ättika, här luktar det ättika, här luktar det inte ättika...."
    Får tvätta stället med vatten då o hoppas att det försvinner sen.
    Fast det är väl inte jätteofta man ligger och trycker näsan i soffan heller?!!? Flört
    Välkommen Liten 091203
  • sarungen
    Mymlan80 skrev 2010-12-05 13:39:13 följande:
    Fast det är väl inte jätteofta man ligger och trycker näsan i soffan heller?!!? Flört
    Haha, nä, sant :)
    Tvättade rent med vatten och nu luktar det som nytt! :)
  • Mymlan80
    sarungen skrev 2010-12-05 15:10:27 följande:
    Haha, nä, sant :)
    Tvättade rent med vatten och nu luktar det som nytt! :)
    Vad bra!
    Välkommen Liten 091203
  • sarungen

...fast nu känner jag att det är inte borta ändå, det kommer "vindpustar" med ättikalukt, befinner man sig bredvid soffdynan så känner man hur det luktar ättika, trots att jag typ dränkte hela dynan med vatten o skrubbade o hade mig.

Så hur ska jag få bort ättikalukten nu då? :(

• Mymlan80
    sarungen skrev 2010-12-05 16:54:45 följande:
    ...fast nu känner jag att det är inte borta ändå, det kommer "vindpustar" med ättikalukt, befinner man sig bredvid soffdynan så känner man hur det luktar ättika, trots att jag typ dränkte hela dynan med vatten o skrubbade o hade mig.

Så hur ska jag få bort ättikalukten nu då? :(
    Det försvinner snart, ge det lite tid. Och gå inte och "känn" efter. Tänd ett mysigt doftljus så länge, eller spraya nåt luktagott på fläcken om du absolut inte står ut.
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80

Obs; spraya försiktigt, starka parfymer (med alkohol t.ex) kan ge fläckar på tyg!

Välkommen Liten 091203
  • sarungen
    Mymlan80 skrev 2010-12-05 20:34:55 följande:
    Det försvinner snart, ge det lite tid. Och gå inte och "känn" efter. Tänd ett mysigt doftljus så länge, eller spraya nåt luktagott på fläcken om du absolut inte står ut.
    Vad bra, tack :)
Svar på tråden Hur få bort stank från tygsoffa? Ättika?, hur?