Anonym (Helvete!) skrev 2010-12-05 14:22:44 följande:
Vi förlät varandras snedsteg.
Ville verkligen ha varandra, familjen komplett och målade upp en fin framtid.
Gick käpprätt åt ....
Efter det har hon varit otrogen 4 ggr som jag vet om (utan att gå in på "grad" av otrohet).
Jag har varit ett naivt spån under hela tiden och önskar innerligt att jag på dagen hon berättade bröt upp.
Hon hade hållt det hemligt under 2 år och hade nog fortsatt med det om det inte börjat komma fram på annan väg.
För mig handlade mer om att hon verkligen inte mådde/mår bra och jag m.fl. försökte hjälpa henne.
Trodde det kunde leda till nåt och var beredd att offra en hel del för att hålla ihop familjen.
Haha , nästan exakt samma sak som hände mig Gick åt hel.... här med :)
Men jag tror att TS drar fel slutsats om att man har dåligt självförtroende osv om man förlåter en otrohet.
För mig handlade det mer om att jag försökte se det som att alla människor kan göra misstag och fötjänar en till chans (EN ny chans) , har man barn och hus tillsammans så kommer de ochså med i beräkningen.
Man vill inte slänga allt man byggt upp under så lång tid i sjön utan att ens försöka , och sedan sitta och undra om det kanske hade gått om man försökt osv.
Jag tror att det är mer ett tecken på känslomässig mognad än en svaghet att förlåta , eller förlåta och förlåta , egentigen kommer man aldrig över en sån grej utan hittar vägar runt det. Det finns alltid kvar som ett ärr.
Sen är det säkert många som stannar kvar pga osäkerhet , rädsla för ensamhet , dålig självkänsla etc men det är inte alltid så.
Jag tänkte själv precis som TS innan , skulle aldrig förlåta , kunde inte förstå hur någon kunde vara så dum att förlåta något sådant. Sen står man där själv och det är en helt annan sak....
Jag tror att om ett förhållande ska överleva en otrohet så beror det väldigt mycket på den som varit otrogen. Tyvärr visade sig mit ex vara ett riktig ärkesvin , falsk rakt igenom , men så är inte alltid fallet. Ibland kan det faktiskt fungera , tom göra förhållandet starkare. kriser har en tendens att ta fram allt skit som legat under ytan och tvingar en att ta itu med dom.
Jag kommer nog däremot nog aldrig förlåta en otrohet igen , det är helt enkelt inte värt besväret och tyvärr brukar det oftast sluta med fler otroheter , de som är otrogna är nog ofta svaga individer med dålig självkänsla och stort bekräftelsebehov och så länge de inte tar tag i sina personliga problem så fortsätter de bara.
Det positiva var att jag kunde gå ifrån det med rent samvete utan några som helst tvivel , för jag gjorde verkligen allt som stod i min makt.