• maadicken

hur stor dos kåvepenin fick ditt barn runt 19 kilo? kan detta verkligen stämma?

min son fick för öroninflamation och läkaren hade inte skrivit dosen på flaskan. det räknade hon på apoteket ut... (det kan väl aldrig vara rätt att hon får göra det?!)
    hon räknade efter hur mycket läkaren skrivit ut och kom fram till 10 ml 3 gånger om dagen i 7 dagar, och då skulle det även finnas ett par "spilldoser".
    flaskan är snart slut, men en vecka har det gått på onsdag morgon... (och igår hoppade vi över dosen mitt på dagen)

sonen har haft konstant ont i magen sen dagen efter han började med penicillinet. jag vet att det är en vanlig biverkning, men jag kan inte låta bli att undra om han inte får alldeles för mycket och att det kanske är därför han har såå ont.
    han har ätit kåvepenin två gånger tidigare. det är längesen nu, men då fick han inte ont i magen av det.

hur stor dos har din runt 19 kg fått?

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden hur stor dos kåvepenin fick ditt barn runt 19 kilo? kan detta verkligen stämma?
  • inkka

Är nästan säker på att min dotter som väger 17 kg fick samma dos. Jag tyckte också det lät mycket. Hon fick dock inte ont i magen.

Det är helt i sin ordning att hon på apoteket räknar ut dosen.

• Emerun

Det är just det dom på Apoteket får göra, det är dom som är expert på sånt, oftast inte läkarna, farmaceuterna och apotekarna rättar ungefär 1-2miljoner recept om året på felaktiga doser, interaktioner melllan läkemedel osv.... Så dosen stämmer nog. Men om du är osäker så ring till apoteket eller gå dit igen.

• NiXxI

Min dotter på 4½ (väger 18 kilo) fick iofs i tablett form, men fick dosen 2 x 250 mg kåvepenin tre gånger om dagen i fem dagar. Detta var hennes första penicillin-runda........mot scharlakansfeber var det (hon fick förvisso vattenkoppor samtidigt också, dagen efter doktorbesöket för scharlakansfebers)

jahapp
  • Kajee

Tänk på att Kåvepenin finns med olika styrka. Hur stor dosen är inte bara det avgörande utan även styrkan på dosen.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Liniz77

Läkaren skriver skriver alltid dosen på ett recept, däremot så dubbelkollar receptarien på Apoteket o skulle hon abse dosen felaktig måste hon ringa läkaren o be omnytt recept. Om läkaren skrivit flytande kåvepenin får receptarien inte ens byta det till tablettform utan ett nytt recept fast det är samma dos. Man får ont i magen av kåvepenin det är det vanligaste bieffekten, mkt yoghurt o iblnd kan besvären minska om han får ngt lätt att äta en stund innan.

• Liniz77

Tycker man det är mkt att ge kan du nästa gång be att få kåvepenin som droppar, då smakar den mer illa men är betydligt mindre att ge...

• maadicken

tack för svar då stämmer det säkert som ni säger.
    bara det att flaskan inte kommer räcka hela veckan som den skulle. den tar slut imorron, så hon på apoteket måste ju ändå ha räknat fel på nåt vis.

och ja, det var den med fruktsmak. jag kikade i fass, men jag lyckades inte hitta dosangivelsen tack!

• maadicken

50 mg/ml var styrkan.

Liniz77: det vbar lite så jag tänkte, att dom inte ens får byta till tabletter eller samma sort med annat namn på på apoteket. men dom borde ju veta vad dom gör!

• Tasano
    maadicken skrev 2010-12-05 10:54:31 följande:

50 mg/ml var styrkan.

Liniz77: det vbar lite så jag tänkte, att dom inte ens får byta till tabletter eller samma sort med annat namn på på apoteket. men dom borde ju veta vad dom gör!

Då slog jag upp rätt sida i FASS - fruktsmaken finns bara i den styrkan.
    Osmidigt av läkaren att förskriva en för liten flaska!
Svar på tråden hur stor dos kåvepenin fick ditt barn runt 19 kilo? kan detta verkligen stämma?