• Sunflower10

Hur hittar man lagenhet att hyra i Stockholm?

Jag planerar att flytta till Stockholm i maj nasta ar fran annan ort (London) och behover hjalp och tips angaende hur man gar till vaga for att hitta en lagenhet. Vill helst bo sa centralt som mojligt. Jag kanner inte till Stockholm sa val, sa skulle uppskatta tips om vilka omraden som ar bra, dvs sakert boende for ensam tjej utan barn..

Just gatt med i Stockholms stads bostadsformedling, men vet att det ar flera ars vantetid.

Finns det bra webbsidor for lediga lagenheter?

• Svar på tråden Hur hittar man lagenhet att hyra i Stockholm?
  • Natashi
    Sunflower10 skrev 2010-12-05 11:20:31 följande:
    Jag planerar att flytta till Stockholm i maj nasta ar fran annan ort (London) och behover hjalp och tips angaende hur man gar till vaga for att hitta en lagenhet. Vill helst bo sa centralt som mojligt. Jag kanner inte till Stockholm sa val, sa skulle uppskatta tips om vilka omraden som ar bra, dvs sakert boende for ensam tjej utan barn..

Just gatt med i Stockholms stads bostadsformedling, men vet att det ar flera ars vantetid.

Finns det bra webbsidor for lediga lagenheter?
    FInns massor men inte om man vill bo i centrala stockholm det är nästan omöjligt om man inte stått i kö i över 10år. Men vill man bo utanför stockholm så är det lite lättare men fortfarande är det svårt...

Stena Fastigheter
    Haninge bostäder
    New sec
    Solna hem

Annars i andra hand.
  • Natashi

Utanför centrala stockholm menar ja så klart:) Förort eller närförort:)

• Sunflower10

tack for snabba svar! Om det ar svart att hitta boende i centrala Stockholm, ar 30 minuter pendling in till stan mojligt, vilka omraden ar bra med det tidsavstandet till stan (kanner ej till Stockholm alls)?

• viseversa

ha,ha visst du och MASSOR av andra vill ha första hands kontrakt innanför tullarna helst igår. Lycka till säger jag bara ts!

• Natashi
    Sunflower10 skrev 2010-12-05 11:35:41 följande:
    tack for snabba svar! Om det ar svart att hitta boende i centrala Stockholm, ar 30 minuter pendling in till stan mojligt, vilka omraden ar bra med det tidsavstandet till stan (kanner ej till Stockholm alls)?
    Jag är uppvuxen i haninge det är ett lugnt område men då pratar ja om centrala haninge/handen :) Så ställ dig i kö hos haninge bostäder, stena fastigheter har ingen kö så där gäller det att vara flitig.
    Newsec har på vallavägen i haninge det är också bra område.

Hos haningebostäder är ingen medlemsavgift heller.
  • Natashi
    viseversa skrev 2010-12-05 11:41:14 följande:
    ha,ha visst du och MASSOR av andra vill ha första hands kontrakt innanför tullarna helst igår. Lycka till säger jag bara ts!
    Orka håna folk....
  • viseversa
    Natashi skrev 2010-12-05 11:43:07 följande:
    Orka håna folk....
    Tycker bara det är liite komiskt att vissa tror att dom ska få första hands kontrakt kastade på sig bara dom vinkar med lillfingret.

Typ nu tänkte jag flytta till Stockholm. Ja det står ju säkert en massa tomma innestadslägenheter till mitt förfigande när jag anländer.  

Vissa står i kö i flera år och får inte det. Men visst har man några mille på banken eller vill vara en oärlig människa och tränga sig före alla och köpa svart så visst går det.

Men att tro att man bara ska hitta en lägenhet i innerstan för att man känner för det är lite kul faktiskt.

Men 2dra hands kontrakt eller tom 3dje hands kontrakt kan man lyckas få. Men det är ju inte speciellt säkert. man kan ju också bo som inner boende hos någon som har en stor lägenhet. Det är ju också ett alternativ.

Lyckas man få ett 1a hands kontrakt inom kort tid så har man en JÄVLA tur kan jag säga. Men visst omöjligt är det inte nej. 
  • Dalton

Jag antar att du flyttar för att du fått jobb här? Prata med din arbetsgivare då och be dem hjälpa dig, det är svårt att få lägenhet i stockholm.

• Sunflower10

tack alla for era svar, hjalper mycket. Hur svart tror ni det ar att fa 2:a hands kontrakt? brukar der vara en grans hur lange man kan hyra lagenheten eller beror det pa hyresratt foreningen?

• Larsdotter

www.Wallenstam.se
    De har först till kvarn på de lägenheter som läggs ut på hemsidan. Jag fick ett förstahandskontrakt i Gröndal (gångavstånd till söder) efter 5 månader i Stockholm. Jag var på 4 visningar innan det också b.la i midsommarkransen och i sjöstaden och dessa tackade jag nej till för att dom var för små. Så inte är det omöjligt! Det gäller att vara snabb och bevaka sidan hårt.
    Lycka till!

• elovesj

Ja. rekommenderar också wallenstam.se 
    sen har du även www.hefab.se

Maila dom direkt :), vänta inte på att de annonserar ut lägenheterna ... :)

Lycka till!

Ja, det går alldeles utmärkt att få ett kontrakt i Sthlm, det tar liiite tid, hyran är ofta lite dyrare och man måste vara aktiv... Lycka till :) 

• sherlock

Följer tråden då jag också funderar lite på att lämna london och "återvända" till stockholm. 

Trodde jag skulle bli tvungen att bo hos mor min men det låter ju som man kan få lägenhet om man bor lite längre ut. Har inget emot att pendla, är van med närmare en timmes pendling här  

• Sunflower10
    sherlock skrev 2010-12-05 21:33:20 följande:
    Följer tråden då jag också funderar lite på att lämna london och "återvända" till stockholm. 

Trodde jag skulle bli tvungen att bo hos mor min men det låter ju som man kan få lägenhet om man bor lite längre ut. Har inget emot att pendla, är van med närmare en timmes pendling här  
    Later som du ar i samma situation :) Hur lange har du varit i London? var i london bor du?
  • sherlock
    Sunflower10 skrev 2010-12-06 12:34:28 följande:
    Later som du ar i samma situation :) Hur lange har du varit i London? var i london bor du?
    Bor i St Albans som ligger lite norr om London Vart bor du?

Har varit här i 11 år nu så lite i valet och kvalet om att flytta hem då jag känner mig ganska britisk numera. Dock bröt jag upp med maken för 6 mån sedan och mitt nätverk och familj är ju i sverige så är väl lite ensam här antar jag och känner lite "hemlängtan"
  • Sunflower10
    elovesj skrev 2010-12-05 21:27:38 följande:
    Ja. rekommenderar också wallenstam.se 
    sen har du även www.hefab.se

Maila dom direkt :), vänta inte på att de annonserar ut lägenheterna ... :)

Lycka till!

Ja, det går alldeles utmärkt att få ett kontrakt i Sthlm, det tar liiite tid, hyran är ofta lite dyrare och man måste vara aktiv... Lycka till :) 
    tack :)
Svar på tråden Hur hittar man lagenhet att hyra i Stockholm?