• Malin A01

Amning första veckan, hur kände ni det?

Hej!
    Jag undrar hur ni andra känner det med amningen under den första tiden med en liten.
    Min tös är nu tio dagar och det börjar gå mycket bättre.
    Dom första dagarna gjorde det jätteont att amma och mina bröstvårtor blev såriga. Grät nästan varje gång hon skulle ta bröstet. Fick även en infektion i underlivet som gjorde att jag fick jättehög feber och mådde väldigt dåligt. att amma med 39 graders feber är inte kul. Men fick en antibiotika kur så nu mår jag mycket bättre.

Hur har ni känt det under första veckan med eran lilla? Skriv gärna om ni har några råd eller själva bara vill prata av er.

Ha d så gott så länge alla föräldrar=)

Ps. Tilläger även att det är mitt första barn

• Svar på tråden Amning första veckan, hur kände ni det?
  • karet

Jag tyckte första tiden var hemsk. Jag gick från E-kupa till J-kupa. Mina bröst värkte och var stenhårda. Det tog tre veckor innan jag klarade av att duscha barbröstad (hade bikinitopp på mig).
    Lovis ville utöver detta inte ta bröstet så jag pumpade var fjärde timme och försökte samtidigt lägga henne till bröstet. Först en månad gammal så började hon amma på riktigt.

• darknightgirl

aj aj aj aj kommer ihåg hur sårigt och ont det va.... men köpte sån silikon "tutte" och det va min räddning=)
    gjorde inte alls ont längre och det kunde läka =) ja duscha dom första veckorna och torka brösten efter va ju hemskt..=( så svullet och ömt.. men sen flöt det bara på=) ammade i 8 månader sen.. =)
    har 3 barn och ammade knappt dom 2 första för det inte fungerade riktigt och jag inte riktigt ville.. men damn vad smidigt det va=) slippa gå upp och göra välling bara ta bebis till sängen och mysa vidare=) saknar det=) fast nr 4 kommer i maj=) hoppas det fungerar då med=)

• 4mychildren

Första månaden tyckte jag var jobbig. Innan man riktigt fått in det där hur man ska hålla och bebis inte vet riktigt hur man suger rätt o.s.v. Brösten ömmade, vårtorna var såriga, mjölken var inte alls balanserad utan bara flödade åt alla håll. Tog ungefär en månad innan jag kände att amningen verkligen fungerade felfritt och vi båda kunde mysa samtidigt.

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • k girl

Jag hade aldrig sår men jag hade ONT SOM FAN! Det gjorde ont att duscha, att ens nudda vid brösten. Det gjorde ont när sonen sög tag, stack som tusen nålar när utdrivningen kom igång... Det var ovant och meckigt och kladdigt, för jag läckte massor. Nu har jag ammat i över ett år.

• LNE

första veckan var hemsk, andra veckan var hemsk.... 2 månader var hemska! sen gav jag upp för jag har aldrig mått så dåligt över någonting som jag gjorde med amningen! Det gjorde ont, mjölken ville aldrig komma igång ordentligt så jag matade konstant, såriga bröstvårtor, jag fick aldrig äta i lugn och ro utan hon pga av att hon alltid skulle matas, jag kunde inte gå någonstans för hon alltid skulle matas.
    Aldrig igen! 

• Mirakel händer

Första barnet gick det inte alls. Han lärde sig aldrig rätt sugteknik. Så det blev ersättning för hans del när han var 2 & ½ vecka gammal. För han gick bara ner i vikt eftersom han inte fick i sig något.

Andra barnet var det jobbiga 3 dagar hon hade sån liten mun så hon hade jätte svårt att ta bröstvårtan rätt. Hon sög liksom på toppen. Det började blöda ohc gjorde as ont. Tårarna kom på mig för att det gjorde så ont. Men på dag 4 började använda amningsnapp å, vips så gick det bättre det såriga och det onda försvann med slavan Purelan som jag smörjad innan och efter jag ammade. Amningsnappen la jag av med när hon var 5 veckor gammal.

Jag ammade henne helt utanprobem fram tills hon var 4 månader gammal.
    Idags läget del ammar jag bara. Hon är nu lite mer än 5 månader.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Prins Albin

Min lilla tjej är nu 1 månad gammal. Den första veckan va hemskt jobbig. Ont och inte alls mysigt att amma! Men när mjölken sedan rann till ordentligt vecka 2 så blev det okej. Vi stödmatar fortfarande med ersättning för jag är osäker på hur mkt hon får i sig. Amningen är nu mer mysig men det är kladdigt med mjölken som rinner överallt om man inte är snabb ;O)

• Suneboll

ONT ONT ONT!!!! med 1an hade jag mkt reynauds o det gjorde ont...allt gjorde ont o jag grät varje gång han skulle amma, men bet ihop o det blev bättre sen kom 1a mjölkstockníngen av alla som jag ahde konstant i 4 månader sedan klingade de av och vid 6 mån började det gå över helt.
    Första tiden var mkt kladdig med all mjölk överallt eftersom jag inte visste hur jag skulle hantera min överproduktion.

Med 2an var jag mer förberedd, men det gjorde ONT, ONT ONT ;0) Men blockammade redan på BB mot mjölkstockningarna (jag har överproduktion) och lånade en pump på neo. Hade inte så mkt renauds alls, men fick sår och blåsor...så små har ju oftast dåligt tag...fast jag vet precis hur man ska göra så kunde inte hon, och hon ville amma hela tiden så det blev mkt slitage....men lansinohkräm är bra :0) Sen blev det snabbt bättre o såren läkte o blåsorna försvann...varade väl bara 1-2 veckor eller nått.

• elinnnnn

det var jättehemskt, lillan suttade i flera timmar dygnet runt, jag fick sår , det blödde och jag grät vid varje amning när såren läkt så blev det lite bättre. men normalbra blev det nog inte förräns hon var ca 6 veckor. nu är hon 3½ månad och amningen funkar bra. helammar gör jag och planerar att göra det tills hon är ca 6 månader

• hhönan

Jag hade väldigt spända bröst dom först två veckorna men jag fick aldrig några sår.
    Jag var väldigt noga med att bebisen fick rätt tag om bröstvårtan. Så kollade det noga är mitt tips!

Svar på tråden Amning första veckan, hur kände ni det?