• AngelEye

Bygga egenritat pepparkakshus? Hur får man till det?

Jag har ett par år i rad försökt bygga ihop ett egendesignat pepparkakshus. Men alla delar blr snea och vinda, och jag vet heller inte vilka mått som är lagom att utgår ifrån. Sist blev det ett glapp i taket på nästan två centimeter bara för att delarna drog ihop sig, eller krympte under gräddningen.

Jag vill bygga ett hus med torn och grejer, mycket fönster osv. Men jag får inte till det!
    Hur gör man? Finns det färdiga mallar för lite mer avancerade hus?

• Svar på tråden Bygga egenritat pepparkakshus? Hur får man till det?
  • eec82

finns färdiga mallar i en del bakböcker. Finns säkert på nätet med. Då vi jag å mannen var med i en tävling tog vi å filade samt sandpapprade kanterna för att få dem jämna efter gräddningen. Då satt de perffa. =) 

• Menhir

Gör en mall i grovt papper och prova att sätta ihop den (med tejp tex) så du ser att alla delar passar ihop.

Man kan också googla och få fram ritningar.

Om det är lite snett tycker jag itne gör så mycket, det kan döljas med kristyr, men det är klart - 2 cm glipa - då blir det väl mycket kristyr!

Tidigare gjorde vi rätt avancerade hus, bland annat det 8-våningshus med vinklar och vrår och olika utbyggnader som vi då bodde i. Över 50 små balkonger satt vi och pillade dit... Men pilligast var nog när vi skulle göra helt runda hus eller en spårvagn med hållplats. Det är jättekul att göra pepparkakshus men i år har vi nog inte tid, tyvärr.

Tips: var inte för snabb med att limma ihop, delarna måste vara helt torra för att huset inte ska "slå sig".

• AngelEye
    Menhir skrev 2010-12-05 13:57:20 följande:
    Gör en mall i grovt papper och prova att sätta ihop den (med tejp tex) så du ser att alla delar passar ihop.

Man kan också googla och få fram ritningar.

Om det är lite snett tycker jag itne gör så mycket, det kan döljas med kristyr, men det är klart - 2 cm glipa - då blir det väl mycket kristyr!

Tidigare gjorde vi rätt avancerade hus, bland annat det 8-våningshus med vinklar och vrår och olika utbyggnader som vi då bodde i. Över 50 små balkonger satt vi och pillade dit... Men pilligast var nog när vi skulle göra helt runda hus eller en spårvagn med hållplats. Det är jättekul att göra pepparkakshus men i år har vi nog inte tid, tyvärr.

Tips: var inte för snabb med att limma ihop, delarna måste vara helt torra för att huset inte ska "slå sig".
    Oj, ett 8våningshus! Vilket projekt!

jo, vi tejpade faktiskt delarna först och dom passade, men det hände något i ugnen så allt blev olika stort när det var klart. Vi gjorde som du skrev dock, himla massa kristyr i glipan. haha
Svar på tråden Bygga egenritat pepparkakshus? Hur får man till det?