• Karla79

Är det en sådan här? Barnsäkra spis

shop.electrolux.se/node544.aspx&wssubcid=1&wspartno=50270417004

Jag vill att barnet inte ska kunna komma åt knapparna eller nå saker uppe på spisen.

Spisen står mellan kökslådorna,d v s inte "fristående", ska man tolka annonsen som att den funkar ändå?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-05 13:54
    shop.electrolux.se/node544.aspx&wssubcid=1&wspartno=50270416006

Eller en sådan?

• Svar på tråden Är det en sådan här? Barnsäkra spis
  • Spexig

Ja, såna skyddar mot att barnet kommer åt plattor o kastruller.

För att barnet inte ska kunna sätta på plattorna måste ni aktivera barnlåset. Kolla vilken knapp som har "OFF" på sig (eller en nyckel el dyl)  (ofta gradantalknappen till ugnen). Pilla bort knappen mha en bordskniv o ta bort den röda pluppen som sitter under. Sätt tillbaka knappen. När ni nu vrider knappen till OFF går det inte att sätta igång plattorna. 

• Farfalla

Den första är om du har det klassiska bänk, spis, bänk.... dvs inte en inbyggd spis i köksmöbeln.
    den andra är om du bara har själva spisplattorna på bänken (ugn osv behöver inte vara vart spisen är...)

Haha förstår du? :) 

• Karla79
    Spexig skrev 2010-12-06 10:24:00 följande:
    Ja, såna skyddar mot att barnet kommer åt plattor o kastruller.

För att barnet inte ska kunna sätta på plattorna måste ni aktivera barnlåset. Kolla vilken knapp som har "OFF" på sig (eller en nyckel el dyl)  (ofta gradantalknappen till ugnen). Pilla bort knappen mha en bordskniv o ta bort den röda pluppen som sitter under. Sätt tillbaka knappen. När ni nu vrider knappen till OFF går det inte att sätta igång plattorna. 
    Tack, jag visste inte att vi hade ett barnlås! Då behöver man ju inget spisskydd så länge man inte ställer grytorna på de plattor som är längst ut (och man kommer ihåg att aktivera barnlåset).
  • Karla79
    Farfalla skrev 2010-12-06 14:21:25 följande:
    Den första är om du har det klassiska bänk, spis, bänk.... dvs inte en inbyggd spis i köksmöbeln.
    den andra är om du bara har själva spisplattorna på bänken (ugn osv behöver inte vara vart spisen är...)

Haha förstår du? :) 
    Aha.. ja då förstår jag.
  • Spexig
    Karla79 skrev 2010-12-06 21:11:19 följande:
    Tack, jag visste inte att vi hade ett barnlås! Då behöver man ju inget spisskydd så länge man inte ställer grytorna på de plattor som är längst ut (och man kommer ihåg att aktivera barnlåset).
    Fast jag hade nog skaffat skydd ändå, bara för att jag är så tankspridd o lätt hade kunna ställa kastruller längst ut. Finns skyddet behöver jag inte tänka på det.
  • broglo

Hej!

Jag köpte nyligen ett sådant, men det tog min 18 månaders son ca en minut att klura ut hur han kunde forcera klaffen för att komma åt knapparna... (Vi har inget barnlås på knapparna). Återstår väl att kolla om det går att byta ut vreden mot sådana där som man behöver trycka inåt samtidigt som man vrider. (Jag tror att det skall finnas sådana?)

Men, för er som funderar: jag hade med facit i hand inte köpt ett hällskydd med nedfällbar klaff...

Svar på tråden Är det en sådan här? Barnsäkra spis