• Anonym (???)

Vad kostar det att gifta sig?

Jag och sambon ska åka till Thailand i början på februari. Vi har nu kommit på att vi även vill gifta oss där ner på stranden.
    Vi har sparat länge till denna resa och har inte så mycket mer att ta av nu.
    Så därför undrar jag hur mycket det kan kosta att gifta sig?

Vi vill inte ha något stort pampigt bröllop med en massa gäster utan vi vill bara vara vi tillsammans med våra barn.
    Vi vill ha en enkel vigsel på stranden och äta en trevlig middag tillsammans efteråt.

Någon som gjort detta eller som vet vad det kan handla om pengamässigt?

• Svar på tråden Vad kostar det att gifta sig?
  • Anonym (giltigt)

Hur hade ni tänkt gifta er i Thailand så det blir gilitigt här också? Finns svenska kyrkan där? Eller går det att fixa via ambassaden? Tar ni själva med er vigselförrättare?

Jag har ingen aning om hur det funkar i Thailand, men jag ville gifta mig i ett europeiskt land och det var stört omöjligt att få den vigseln giltig i Sverige. Så jag tog den enkla utvägen: Gifte mig i Sverige och åkte på bröllopsresa direkt efter vigseln.

• Anonym

Hej,
    Om ni vill att vigseln ska vara giltig i Sverige måste ni antingen gifta er på en ambassad med vigselrätt, lokalt eller md en vigselförrättare från Sverige.

Alt 1 vet jag inte om det går att göra på stranden. Men kolla Svenska ambassaden i Bankok och se om de har möjlighet att viga er på ambassaden, sedan kan ni ha en symbolisk ceremoni på stranden efteråt.

Alt 2, tror jag inte går om ni båda är Svenskar och ni inte bor i Thailand.

Alt 3, kan ni göra men då får ni betala resa, boende och viss ersättning till vigselförrättaren vilket kan bli väldigt dyrt. Ni kan ansöka om att låta en vän/släkting bli vigselförrättare, om den personen ändå skulle åka på resan, men det är lite sent nu tyvärr.

Ni kan ju också gifta er i kapellet på Arlanda eller precis innan ni åker och sedan ha en ceremoni på stranden. Det gjorde min syster och det var vädligt lyckat.

• Anonym (???)

Jag har läst på en del under dagen och man kan gifta sig i Thailand och det blir giltigt i sverige.
    Dock kostar det ju en del då.

Vi har diskuterat en del och vi skulle mycket väl kunna tänka oss att gifta oss borgligt här i sverige någon dag före och ha själva cermonin i thailand. Men hur går det till?

• En slät kopp

TS
    Fritidsresor anordnar vigselceremonier i bl a Thailand. Det kostar ca 2700 för en vigselförrättare och sedan har de olika vigselpaket som kostar 12000-14000 kr.

• Anonym

Ni kan ju gifta er på flygplatsen på väg till Thailand. Vet ej om det kostar något och vad det i så fall kostar. Kolla flygplatsens hemsida.

• I Annas Värld
    Anonym (???) skrev 2010-12-05 18:11:40 följande:
    Jag har läst på en del under dagen och man kan gifta sig i Thailand och det blir giltigt i sverige.
    Dock kostar det ju en del då.

Vi har diskuterat en del och vi skulle mycket väl kunna tänka oss att gifta oss borgligt här i sverige någon dag före och ha själva cermonin i thailand. Men hur går det till?
    Kontakta Rådhuset där ni bor (om det finns något d.v.s). Annars kan du kolla med kommunen. Det kostar inget att gifta sig borgligt, men man behöver vittnen och dessa kostar om man inte tar med egna. När vi gifte oss förra året i Lunds Rådhus, hyrde vi vittnen för 150 kr/st. Man behöver 2, så det vigseln kostade oss 300 kr. Billigt och bra. :o) Jag vet inte hur det fungerar överallt, men i Lund har de bara möjlighet till vigsel 2 lördagar i månaden (med några undantag). Om ni kan gifta er och åka direkt beror kanske på när din ort kan erbjuda vigsel. Se bara till att boka tid för vigsel och begära hindersprövning i tid! Om ni t ex flyger från Arlanda, kan ni gifta er där, men jag vet inte hur mycket det kostar.

Lycka till! 
  • BröllopThailand

Hej!

Jag tillsammans med mina kollegor Tess och Patrik har ett bröllops företag på Phuket, www.lamoetweddings.com vi arrangerar bröllops cermonier på stränder, klippor, båtar, elefanter, eller var ni önskar er!
    Precis som skrivits ovan så rekomenderar vi att man gör den "lagliga pappersbiten" hemma innan eller efter man haft sin cermoni i Thialnd.
    (detta kan göras i Thailand med, men tar 3 dagar då pappersarbetet här nere är inte alltid lika smidigt och enkelt som hemma i sverige)

En enkelt bröllops cermoni på stranden i all sin charm - brudbukett, strand som är dekorerad med blommor, champagne, fotograf, svensk talande Master of cermoni, certifikat & transport kostar fr 38 000 B.

Ni får gärna kontakta oss för mer information på
    [email protected]

All lycka och låt er kärlek blomstra

Lotta - La Moet Weddings

• Anonym (???)
    BröllopThailand skrev 2010-12-08 07:01:44 följande:
    Hej!

Jag tillsammans med mina kollegor Tess och Patrik har ett bröllops företag på Phuket, www.lamoetweddings.com vi arrangerar bröllops cermonier på stränder, klippor, båtar, elefanter, eller var ni önskar er!
    Precis som skrivits ovan så rekomenderar vi att man gör den "lagliga pappersbiten" hemma innan eller efter man haft sin cermoni i Thialnd.
    (detta kan göras i Thailand med, men tar 3 dagar då pappersarbetet här nere är inte alltid lika smidigt och enkelt som hemma i sverige)

En enkelt bröllops cermoni på stranden i all sin charm - brudbukett, strand som är dekorerad med blommor, champagne, fotograf, svensk talande Master of cermoni, certifikat & transport kostar fr 38 000 B.

Ni får gärna kontakta oss för mer information på
    [email protected]">[email protected]

All lycka och låt er kärlek blomstra

Lotta - La Moet Weddings
    Tusen tack för ditt svar!
    Vi har varit in och kollat på eran hemsida och kommer kontakta er inom kort
Svar på tråden Vad kostar det att gifta sig?