• mucklis

Slemproppen=förlossning?

Hej!
    Jag är snart i v.34 och under ca 3 dagar så har jag haft segt genomskinligt "slem" med lite vita strimmor i, i trosan och när jag gått på toa lite då och då. Det har varit ganska mkt men blod har det inte kommit. Jag är helt säker på att detta är slemproppen då jag inte haft några liknande flytningar tidigare. Nu efter dessa dagar då den började släppa (en vecka efter ungefär) så har jag haft lite småont i magen (inte i samband med sammandragningar) och har ibland kännt hugg i nedre delen av magen med. Har haft ganska graftiga sammandragningar, dock inte smärtsamma, kanske liiite, lite molvärk, men det är inget jag tänker på. Trycket nedåt när jag har sammandragningar är ganska stort och under den senaste veckan har bebisen blivit vild i magen.

Nu är jag ju bara i v.33+4 men började fundera lite. Min mamma fick mig ca 5 veckor för tidigt. Jag vet att det kanske inte går i släkten att man får barnen tidigt osv. men det kanske kan bli så ändå? Vet någon om risken att få sitt barn för tidigt är högre om man sj är för tidigt född? Eftersom min slempropp nu gått och jag börjar känna mig annorlunda i kroppen så undrar jag hur länge ni tror att lillen kommer vara kvar i magen? Jag vet att det kan ta veckor innan förlossningen sätter igång efter att slemproppen gått, men om man väger in det jag skrivit om för tidig födsel osv. Vad tror ni?

Tack på förhand. =)

• Svar på tråden Slemproppen=förlossning?
  • Bombus

slemproppen kan återbildas så de är inte säkert att det kommer igång nu, men man vet ju aldrig ;) min slempropp lossnade i delar hela tiden från v 35-36 och min flicka kom 38+3.

• mucklis
    Bombus skrev 2010-12-06 09:15:52 följande:
    slemproppen kan återbildas så de är inte säkert att det kommer igång nu, men man vet ju aldrig ;) min slempropp lossnade i delar hela tiden från v 35-36 och min flicka kom 38+3.
    oki. =) det är ju lite tidigt för mig än, men imorse var det väldigt mkt som hade lossnat och nu har jag börjat må illa av någon anledning. Det är ganska jobbigt när man inte vet riktigt vad man kan förvänta sig. =/
  • Denicejohansson

Hej! Om  jag var du så skulle jag ta kontakt med MVC,,, Men som sagt va så kan ju slemproppen återbildas, men om du känner så stor oro så är det nog bäst att prata med barnmorskan... Om inte bara för att lugna dina nerver lite Glad... Hoppas att det löser sig för dig=)

• Jossofräs

Min slempropp släppte för en månad sen ungefär, jag är i vecka 34+5 idag! Att den släpper behöver inte automatiskt betyda förlossning och när den släpper så tidigt kan den även återbildas :)
    För mig var det som två stora klumpar som kom ut och plumsade ner i toan följt av en lång typ snortråd som hängde ner som jag fick torka bort så det var verkligen mycket som försvann!

• molly 81

Jag tror att slemproppen återbildas fram till vecka 35-36. Sen återbildas den inte mer!

• mucklis
    Denicejohansson skrev 2010-12-08 02:19:04 följande:
    Hej! Om  jag var du så skulle jag ta kontakt med MVC,,, Men som sagt va så kan ju slemproppen återbildas, men om du känner så stor oro så är det nog bäst att prata med barnmorskan... Om inte bara för att lugna dina nerver lite Glad... Hoppas att det löser sig för dig=)
    oki, jo tänkte att den återbildades, men ville känna mig lite mer säker. ^^ Ska prata med henne nästa gång jag är där. Har ju börjat känna av foglossningen ännu mer nu och lite smärta i magen så man vet aldrig. =P
  • mucklis
    JossBergendahl skrev 2010-12-08 09:09:58 följande:
    Min slempropp släppte för en månad sen ungefär, jag är i vecka 34+5 idag! Att den släpper behöver inte automatiskt betyda förlossning och när den släpper så tidigt kan den även återbildas :)
    För mig var det som två stora klumpar som kom ut och plumsade ner i toan följt av en lång typ snortråd som hängde ner som jag fick torka bort så det var verkligen mycket som försvann!
    oki. Jag hoppas att han stannar kvar i magen fram till januari iaf så jag hinner fixa till den nya lägenheten. ^^ Känner mig lite stressad.
    molly 81 skrev 2010-12-08 09:53:57 följande:
    Jag tror att slemproppen återbildas fram till vecka 35-36. Sen återbildas den inte mer!
    oj då, det visste jag inte. Men då har det gått ganska långt tid ändå, bebisen ska ju kunna klara sig bra om den föds. =)
  • mucklis

Är det någon mer än jag som känner sig ofräsch under graviditeten? Slemproppar, flytningar och lite inkontinens då och då... känns som man åldrats till klimakteriestadiet på några månader bara. =S

• molly 81
    mucklis skrev 2010-12-08 21:26:33 följande:
    Är det någon mer än jag som känner sig ofräsch under graviditeten? Slemproppar, flytningar och lite inkontinens då och då... känns som man åldrats till klimakteriestadiet på några månader bara. =S
    Cool
  • Rollindynamite

Hade också molvärk, tryck neråt, hugg i underlivet och nere i magen sen ungefär samma vecka som dig (lite tidigare med huggen). Men min dotter kom 14 dagar efter bf, trodde heeela tiden att jag skulle få tidigare men icke! Men min slempropp lossna samma dag som fölossningen starta

• mucklis
    Rollindynamite skrev 2010-12-08 22:10:08 följande:
    Hade också molvärk, tryck neråt, hugg i underlivet och nere i magen sen ungefär samma vecka som dig (lite tidigare med huggen). Men min dotter kom 14 dagar efter bf, trodde heeela tiden att jag skulle få tidigare men icke! Men min slempropp lossna samma dag som fölossningen starta
    hehe oki. =) Ja, man vet ju aldrig exakt. Känns bara jobbigt att gå runt och ha ont så länge innan man faktiskt ska föda. Räcker det inte med smärtan då liksom? ^^
  • Border

Min slempropp lossnade en månad innan förlossningen

• mucklis
    hallonfot skrev 2010-12-10 17:51:50 följande:
    Min slempropp lossnade en månad innan förlossningen
    Tycker nästan att det är lite jobbigt att den kan släppa så tidigt. Man känner ju att det är något på g och kroppen känns annorlunda, men det är ändå flera veckor kvar. =/
  • Rollindynamite
    mucklis skrev 2010-12-08 22:24:20 följande:
    hehe oki. =) Ja, man vet ju aldrig exakt. Känns bara jobbigt att gå runt och ha ont så länge innan man faktiskt ska föda. Räcker det inte med smärtan då liksom? ^^
    Hehe jaa jag vet vad du menar :P
  • LittleMissN

Min slempropp lossnade i v.26 en liten bit, en liten bit kom i v.28 och sedan började den släppa 4 dagar innan (37+5) förlossningen startade i v.38+2.

Kom massor med slempropp, slem men inget blod. Fjärde dagen hade jag otroligt mycket molvärk och på morgonen så var slemproppen rosafärgad. Det fortsatte hela dagen och jag väntade på värkar... Värkarna small på mot eftermiddagen vid 15-16 tiden. Kl. 21.40 är hon född.

Håll koll, minsta osäker - ring in och rådfråga och be om en kontroll!

Lycka till!

• mucklis
    LittleMissN skrev 2010-12-12 12:32:45 följande:

Min slempropp lossnade i v.26 en liten bit, en liten bit kom i v.28 och sedan började den släppa 4 dagar innan (37+5) förlossningen startade i v.38+2.

Kom massor med slempropp, slem men inget blod. Fjärde dagen hade jag otroligt mycket molvärk och på morgonen så var slemproppen rosafärgad. Det fortsatte hela dagen och jag väntade på värkar... Värkarna small på mot eftermiddagen vid 15-16 tiden. Kl. 21.40 är hon född.

Håll koll, minsta osäker - ring in och rådfråga och be om en kontroll!

Lycka till!

Då är det lite som det är med mig nu, den lossnar lite i taget. Nu har det gått ett tag sedan jag såg nån skymt av slemproppen men jag har haft lite värk till och från i magen idag, plus att bebisen är helvild. Värken i magen kommer inte nödvändigtvis med sammandragnigar heller så det är ju inte värkar. Är precis som om bebbben ligger konstigt och kommer åt nerver lr nåt, lr vad kan det vara?

Ne fy.. det är 5 veckor kvar så jag måste försöka behärska mig lite. ^^ Jag vill så gärna att han kommer ut, men jag vet ju att ju längre han stannar inne ju bättre kommer han förmodligen att må när han väl kommer ut. =)
Svar på tråden Slemproppen=förlossning?