• Oj vad det blåser

Katt som har mask minst varannan månad?

Hur normalt är det att en katt får mask nästan varje månad? Jag håller på att bli galen på vår katt som måste avmaskas 6-10 gånger per år. Känns inte så kul att proppa i honom maskmedel så ofta men vad ska man göra? Plus att det är så äckligt när man ser de där små bandmaskarna åma sig på golvet eller i soffan helt plötsligt och det kanske bara är några veckor sedan jag avmaskade sisst.... Och proceduren bara att få i honom själva maskmedlet....suck.

Hur gör ni andra med era katter? Något av maskmedeln som ni tycker är bättre sämre? Tips på hur man ska slippa avmaska så ofta?

• Svar på tråden Katt som har mask minst varannan månad?
  • Oj vad det blåser
    Frontline skrev 2010-12-05 16:48:52 följande:
    Vi gör det bara 2 gånger om året och det räcker gott och väl till...
    Använder Drontal® vet.
    Men låter ni bara aktten gå med mask resten av året? Blir den inte sjuk och dålig av det?
  • Duva

Har det precis som ni...dessa små äckliga skitmaskarna...håller på just nu med avmaskning..någon pasta som jag köpte...mossat i den i maten...men våran är så petig...äter inte ens upp...går och är hungrig hela dagen ist...

• Oj vad det blåser

Jag har gett upp det där med att få maskmedlet i maten. Köper någon sort av tablett som jag sedan petar ned i halsen på katten. Brukar gå ganska bra om man sätter ett plåster på fingret så man slipper tuggmräken från de vassa tänderna.

Har dessutom provat de flesta maskmedel och ser ingen skillnad. Önskar att man kunde vaccinera mot mask.

• Edah

Är det samma sorts mask som människor kan ha - smittar det? för i såna fall blir ju problemet ännu större!

Vår katt är ännu unge -är det så att man som regel avmaskar katter några gånger per år? 

• Oj vad det blåser
    Edah skrev 2010-12-05 17:01:13 följande:
    Är det samma sorts mask som människor kan ha - smittar det? för i såna fall blir ju problemet ännu större!

Vår katt är ännu unge -är det så att man som regel avmaskar katter några gånger per år? 
    Kattungar ska ju alltid avmaskas en gång när man fått hem dem för spolmask. Men vår katt har bandmask och det smittar inte till människor. Det försvinner dessutom väldigt snabbt då man ger avmaskningsmedel. Och har du en katt som i princip bara äter kattmat får den inte mask. Vi bor på bondgård och katten äter råttor, möss och fåglar och lite kattmat sådärför får han mask så ofta.
  • skorpionen80

Ring veterinären och be att få utskrivet droppar man droppar i nacken så slipper du bråket med katten ;)

• Oj vad det blåser
    skorpionen80 skrev 2010-12-05 17:42:47 följande:
    Ring veterinären och be att få utskrivet droppar man droppar i nacken så slipper du bråket med katten ;)
    Verkar det mot bandmask?
  • Oj vad det blåser
    skorpionen80 skrev 2010-12-05 17:42:47 följande:
    Vad heter det preparatet och vad kostar det? Kan man använda det om man har andra husdjur och barn i hemmet som tar på katten i nacken?
  • dezibel
    Oj vad det blåser skrev 2010-12-05 17:49:10 följande:
    Verkar det mot bandmask?
    Flubenol heter preparatet och det tar bandmask också. Mina katter äter också råttor & fåglar och enligt vet har utekatter konstant bandmask vilket dom inte "dör" av men spolmasken gör visst mer skada. Jag är rädd för resistens mot maskmedlen så jag maskar av högst varannan månad och byter ofta medel.
Svar på tråden Katt som har mask minst varannan månad?