• Fru Sveden

Vad vill jag bli när jag blir stor? Har du något tips på rolig och spännande utbildning?

Jag skulle vilja skaffa mig en utbildning så att jag kan få bättre lön och jobba med något jag verkligen vill hålla på med, men då är frågan vad f*n rent ut sagt vill jag jobba med? Vad vill jag göra med mitt liv? Jag tror att jag börjar få lite ångest och panik över att jag enbart har en gymnaseutbildning, men halv dåliga betyg att falla tillbaka på.

Många av dom som är lika gamla som mig har idag gått färdigt sina 5åriga högskole/universitetsstudier och jag har liksom inte valt den vägen samtidigt så måste jag även om jag är gift börja tänka på mig själv också. Jag är 24år och har två barn och enda anledningen till att jag överlever och har det bra är för att jag är gift med en man som tjänar relativt bra. Vi har gemensamekonomi och mina och dina pengar finns inte så jag är inte så orolig på det sättet, men vi har nu två barn och vad gör jag om det av någon anledning tar slut och vi skiljer oss. Jag skulle inte överleva ekonomiskt i så fall så jag måste försöka skaffa mig en utbildning så jag kan försörja mig själv i fall att.

Jag vill därför ha tips på utbildningar som är roliga och som leder till jobb som är roliga, spännande och utvecklande. Visst hade det varit ett stort plus om man dessutom fick bra betalt, men man kan inte få allt Om det är på distans gör inte så mycket eftersom det antagligen är det jag kommer vara tvungen att läsa i alla fall. Så tips på utbildningar sökes

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Svar på tråden Vad vill jag bli när jag blir stor? Har du något tips på rolig och spännande utbildning?
  • BubbelBoom

Denna tråden sparar jag! Sitter själv i samma båt. Har alltid tänkt mig bli lågstadielärare men nu vet jag inte längre. Ett jobb med människor som inte är i vården är knepigt. Önska man kunde veta precis vad man ville bli!

• Fru Sveden
    BubbelBoom skrev 2010-12-05 17:36:13 följande:
    Denna tråden sparar jag! Sitter själv i samma båt. Har alltid tänkt mig bli lågstadielärare men nu vet jag inte längre. Ett jobb med människor som inte är i vården är knepigt. Önska man kunde veta precis vad man ville bli!
    Ja det hade varit skönt. Samtidigt vet jag inte riktigt hur jag skall orka med två små barn, jobba 100% (om jag hittar ett jobb) och sedan plugga antagligen 100% också + hålla på med vårt hobbyföretag. Istället för att kunna stå på egna ben om det krävs kommer jag väl vara utbränd innan jag är 26år istället
  • Moth

Det beror på vad du är behörig till? Ju mer särskild behörighet man har destor mer spännande utbildningar finns det för en. Så börja sortera bort de utbildningar som du saknar behörighet till är alltid ett första steg.

• snillis

Men varför jobba samtidigt?
    Jag har två universitetsutb. Och aldrig i livet att det hade funkat att jobba heltid vid sidan om.

• Fru Sveden
    snillis skrev 2010-12-05 20:29:24 följande:
    Men varför jobba samtidigt?
    Jag har två universitetsutb. Och aldrig i livet att det hade funkat att jobba heltid vid sidan om.
    Därför att jag måste dra in pengar till familjen också och för att vi skall kunna spara ihop pengar och kunna flytta härifrån måste jag ha ett fastjobb och om jag skall plugga flera år nu kommer våra barn växa upp i ett område vi inte vill att dom skall växa upp i + att jag vill inte ta studielån för det är så drygt att betala tillbaka och vi kommer aldrig överleva ekonomiskt om jag bara får 2700:-/månad eller hur mycket bidraget är på nu. Kanske låter som ett konstigt resonemang, men varken jag eller min man vill att våra barn skall växa upp där vi bor nu och vi har inte råd att flytta om jag inte har ett heltidsjobb
  • snillis

Men allvarligt, studielån is da shit!

Skaffar man sig en bra utbildning tjänar man LÄTT det det kostar att betala lånet sedan.

• Fru Sveden
    snillis skrev 2010-12-05 21:07:11 följande:

Men allvarligt, studielån is da shit!

Skaffar man sig en bra utbildning tjänar man LÄTT det det kostar att betala lånet sedan.

Kan inte säga att jag håller med eftersom ju mer skulder man har ju svårare kommer vi ha det att få bolån. och 2år med studieskulder är ja typ 90000kr och 2år då vi kommer kunna spara väldigt lite pengar
  • snillis

Ja, du gör som du vill men att plugga på heltid innebär just heltid. Att då tro att man skall kunna jobba heltid utöver det, samt ha tid för familj, det är väldigt naivt tycker jag. Jag undervisar på universitet och jag kan säga direkt att de utbildningar jag undervisar på klarar man inte av samtidigt som man jobbar heltid. Om inte annat skulle ens klasskompisar bli jävligt snea på en om man aldrig kunde träffas för grupparbeten etc.

Jag betalar ca 1500 i månaden på mitt studielån och jag tjänar betydligt mer än 1500 mer i månaden än jag hade gjort utan min utbildning.

Du kanske måste bestämma dig för vad du vill göra just nu?
    Man måste ju inte göra allt precis samtidigt.

• Fru Sveden
    snillis skrev 2010-12-05 22:50:55 följande:
    Ja, du gör som du vill men att plugga på heltid innebär just heltid. Att då tro att man skall kunna jobba heltid utöver det, samt ha tid för familj, det är väldigt naivt tycker jag. Jag undervisar på universitet och jag kan säga direkt att de utbildningar jag undervisar på klarar man inte av samtidigt som man jobbar heltid. Om inte annat skulle ens klasskompisar bli jävligt snea på en om man aldrig kunde träffas för grupparbeten etc.

Jag betalar ca 1500 i månaden på mitt studielån och jag tjänar betydligt mer än 1500 mer i månaden än jag hade gjort utan min utbildning.

Du kanske måste bestämma dig för vad du vill göra just nu?
    Man måste ju inte göra allt precis samtidigt.
    Beror ju på vad man har för jobb också Finns jobb där man jobbar "heltid" får betalt för heltid, men där arbetsbördan inte är heltid. Jag hade tex ett jobb för något år sedan där jag jobbade heltid, men i själva verket jobbade 33 timmar ena veckan och 25 andra visserligen mycket kväll och varannan helg, men var mer eller mindre ledig 7 dagar i rad (räknar inte de 3 timmarna jag jobbade per dag i tre dagar som att jobba. Jag åkte till jobbet snackade skit och åkte hem igen typ). Så det är väl ett sånt jobb jag får försöka hitta igen

Sedan kanske jag är naiv, men känns inte som det är så jätte mycket grupparbeten m.m när det är på distans? Jag kan ju ha fel.

Nej jag måste inte bestämma mig nu. Samtidigt vill jag inte stå där en dag och ha samma skit jobb som 10år tidigare. Vara typ 35år och nyskild och inte ha råd att betala hyra eller mat till mina barn. Jag vill väl helt enkelt försöka gardera mig så mycket som möjligt inför framtiden i fall mitt äktenskap skiter sig. Nu tror jag inte det kommer göra det, men man vet ju aldrig och jag kan ju inte utgå från att det kommer fungera resten av livet bara för att det gör det idag
  • Livisu
    Fru Sveden skrev 2010-12-05 22:40:07 följande:
    Kan inte säga att jag håller med eftersom ju mer skulder man har ju svårare kommer vi ha det att få bolån. och 2år med studieskulder är ja typ 90000kr och 2år då vi kommer kunna spara väldigt lite pengar
    Kolla in studielånens villkor; de är ofta bättre än bankernas, och jag har aldrig hört talas om att någon skulle nekas bolån pga. csn-lån - det har ju nästan var och varannan människa!
  • Fru Sveden
    Livisu skrev 2010-12-05 22:58:03 följande:
    Kolla in studielånens villkor; de är ofta bättre än bankernas, och jag har aldrig hört talas om att någon skulle nekas bolån pga. csn-lån - det har ju nästan var och varannan människa!
    Men vi blir inte beviljade lån till bostad om jag inte har fastanställning det är lite det som är problemet
  • Livisu
    Fru Sveden skrev 2010-12-05 23:18:58 följande:
    Men vi blir inte beviljade lån till bostad om jag inte har fastanställning det är lite det som är problemet
    Vi pratar väl studielån????
Svar på tråden Vad vill jag bli när jag blir stor? Har du något tips på rolig och spännande utbildning?