• Camilla J

Kan man sälja bröstmjölk efter bebisen är 3 månader?

Funderar lite på det här med att sälja bröstmjölk. Min son är 3 månader nu och jag har hela tiden haft på tok för mycket mjölk men inte haft en tanke på att man kunde sälja mjölken. I mitt landsting får man tydligen 150 kr/l. Men framförallt får man ju möjligheten att bidra med mjölk till tex för tidigt födda bebisar!!

Så jag undrar om det är någon som vet om det är försent att börja sälja när det var tre månader sedan min förlossning ägde rum? Jag hade kunnat tänka mig att fortsätta pumpa ur å sälja även efter jag slutar amma. Om man kan alltså!

• Svar på tråden Kan man sälja bröstmjölk efter bebisen är 3 månader?
  • Brooks

Så länge du har mjölk att mjölka ur så tar de flesta landsting gärna emot

• Brooks

Ah, my bad!
    Var helt säker på att det var ok att köra så länge det gick liksom.
    Har för mig att vänner till mig lämnat mjölk tills barnet är upp till året :-O 

• Camilla J

Okej! Så synd att man inte kan donera möjlk efter de tre första månaderna... Den kan ju inte gärna bli helt värdelös efter det!

Tack för era svar!

• Brooks

Men ring och fråga ditt landsting. De kanske har andra regler eller gör undantag om de har behov av mjölk.

• Strumpläst83
    Camilla J skrev 2010-12-05 19:36:58 följande:
    Okej! Så synd att man inte kan donera möjlk efter de tre första månaderna... Den kan ju inte gärna bli helt värdelös efter det!

Tack för era svar!
    Nej, men det är väl så att mjölken "anpassas" efter åldern på barnet och det är riktigt små barn som mjölken ska till. Alltså blir det fel att ge "sex-månaders.mjölk" till en prematur. Så har jag förstått det.
  • Cocco
    Camilla J skrev 2010-12-05 19:36:58 följande:

Tack för era svar!
    Nej den är inte värdelös men det behövs väldigt mycket proteintillskott för att den ska innehålla tillräckligt med protein för prematurer. Och när man måste tillsätta så mycket så blir det knappt märkbart bättre än att ge prematurersättning. Prematurammor har för övrigt ofta mycket högre proteinhalt i sin mjölk än vad mammor till fullgågna bebisar har.
    I Lund tar de emot till 6 månader när de har väldigt mycket brist på mjölk men de allra flesta säger 3 månader.
  • Acnaib

I Växjö sa dom att om det är stor brist på mjölk så är är "äldre" mjölk bättre än ingen.

• Suneboll
    Cocco skrev 2010-12-05 20:50:51 följande:
    Nej den är inte värdelös men det behövs väldigt mycket proteintillskott för att den ska innehålla tillräckligt med protein för prematurer. Och när man måste tillsätta så mycket så blir det knappt märkbart bättre än att ge prematurersättning. Prematurammor har för övrigt ofta mycket högre proteinhalt i sin mjölk än vad mammor till fullgågna bebisar har.
    I Lund tar de emot till 6 månader när de har väldigt mycket brist på mjölk men de allra flesta säger 3 månader.
    Nä det är för att de måste ta om alla blodprover som man inte får ge längre....mjölken är det inget fel på, de ger proteinersättning till alla premisar ändå även om mjölken är från mindre än 3 månaders. Här i malmö får man inte lämna efter 3 mån utan särskillt tillstånd från överläkaren o det har med HIV risk o hepatit att göra.
  • Suneboll

Det är oftast alltid bättre att ge bröstmjölk som är berikad än att ge ersättning men det blir för mkt administration för dem.

jag har donerat mjölk till min vänninas nyfödda när min dotter var 1.5 år o hennes BM sa att det är bättre för bebisen än ersättning, mjölken förändras inte så mkt som man tror.

• Cocco
    Suneboll skrev 2010-12-06 09:23:32 följande:
    Nä det är för att de måste ta om alla blodprover som man inte får ge längre....mjölken är det inget fel på, de ger proteinersättning till alla premisar ändå även om mjölken är från mindre än 3 månaders. Här i malmö får man inte lämna efter 3 mån utan särskillt tillstånd från överläkaren o det har med HIV risk o hepatit att göra.
    Så gör de inte här men det är säkert olika från ställe till ställe. Min prematur fick inte proteintillskott eftersom här ger man inte tillskott i mjölken direkt utan väntar några dagar så magen kommer i gång. Och när han väl fick tillskott någon dag så började han kräkas massor och dessutom så ammade han så mycket att det ändå inte var lönt att ge tillskottet i det lilla han fick i sonden.

Här får prematurmammor ibland ge mjölk längre när man kollat mjölken om de fortfarande har höga nivåer av protein.

På amningshjälpens hemsida ska de finnas information om hurmjölken förändras med barnets ålder.
Svar på tråden Kan man sälja bröstmjölk efter bebisen är 3 månader?