• tesslita

Borrelia??

Tänkte höra hur ni andra mått som haft borrelia.
    Nämligen så att min läkare misstänker detta och har precis skickat iväg ett blodprov idag för analys.

Jag har haft hemsk yrsel i 5 veckor och de senaste dagarna hemska smärtor i axlar, nacke och bakhuvud.
    Yrseln har gjort att jag inte kan sova ordentligt, ramlat ett flertal gånger och kräkts.

Jag hoppas att få svar på vad detta är...för är det borrelia finns ju antibiotika.

Ni andra som haft borrelia...hur mådde ni?
    vad hade ni för symptom?

• Svar på tråden Borrelia??
  • Amazina

Vissa har feber och den typiska röda ringen runt festingbettet. Det behöver man dock inte ha.

• Tjofsen

Usch, låter inte bra! Hoppas du får svar snart

• rudbeckia

Jag hade feber i 3 dagar innan den klassiska röda ringen dök upp där fästingen hade suttit.
    Men en kur med antibiotika gjorde susen och jag har inga besvär av det hela nu 3 år senare.

• ingvild01

Ibland kan man se borelia på det blodprov din läkare har skickat iväg. Vet du om du har haft någon fästing under sommaren, och har du haft någon röd ring runt den?
    Blodprovet kan visa negativt fast du är smittat. Om dina jobbiga besvär kvarstår, måste du begära att de tar ett ryggmärgsprov.Det gjorde de på mig för några år sedan eftersom det fantes stora borelia misstanker o blodprovet var negativt.

• tesslita

det var tydligen inte borrelia.
    så nu kommer jag skickas vidare till en neurolog för utredning...

är konstant yr, ramlar ibland och kan inte hålla balansen ordentligt.
    har sjukt ont i axlar, nacke och bakhuvud..

jag hoppas de finner vad det är snart..
    orkar inte ha det såhär längre.. :(

• Tjofsen

Skriv gärna hur det har gått!! Hoppas det inte är nåt allvarligt

• m1nn13

usch, jag är också snurrig. Har haft yrsel i lite mer än en vecka nu.
    Jag var inne på virus på balansnerven... men vet inte. Har fått remiss till öronläkare om en vecka.

• tesslita

Hej allihopa.

Allt är kvar och lika jobbigt..
    Inte fått någon diagnos än..

Haft detta i 7 veckor nu.
    Dagligen konstant yrsel så det känns som jag står på en gungande färja..och karusellyrsel så fort jag vrider eller gör hastiga rörelser..

Det tycks aldrig försvinna :(

• Tjofsen

Men gud så jobbigt. Varför tar det så lång tid? Då är det väl inte nån tumör i alla fall för det borde de ju sett vid det här laget va?

Fortsätter följa din tråd. Uppdatera så fort du kan.

• Enyana

Det kan inte vara "Kristallsjukan" då? Alltså att det blivit knas med balansnerven i örat...? Har bekanta som drabbats av det och de har knappt kunnat stå utan att trilla omkull av yrseln... Men det som inte stämmer är smärtan i nacken, axlarna och huvudet, för det står ingenstans att det tillhör den sjukan... Hoppas du får hjälp! Krya på dig!

• tesslita

Nu efter snart  5 månader med yrseln börjar den sakta avta.
    Inte fått någon diagnos men de misstänkte virus på balansinnet  eller kristallsjukan.
    Oavsett vad som är det på väg att avta nu.

Det är dock det värsta jag varit med om!
    Har ramlat av yrseln, fått panikrädsla av yrseln, varit livrädd och nästan isolerad och inte vågat ta mig ut :(

• Annanym

Känner till någon som hade kristallsjukan, han fick göra några slags övningar (snabba rörelser bakåt/nedåt) hos en sjukgymnast, tydligen påverkar det "kristallerna" så att de lägger sig på plats.

Han hade inte ont i nacken, däremot, vad jag vet.

Provade de med antibiotika? (Det skulle ju kunna vara t ex Borrelia men att det av någon anledning inte givit något entydigt utslag i deras test). Du kanske ska be att få göra om testet, ibland tar det ju ett tag innan antikropparna "utvecklas" vad jag förstår, tar man provet "för tidigt" kanske det inte syns något ännu.

Har själv haft Borrelia, 2 ggr.

• tesslita

Annanym: Nej de gav mig ingen behandling.
    Utan det fick läka ut självt.

Tror inte de tog mig helt på allvar då jag brukar ha panikångest till vardags men det vet jag ju hur det känns liksom.

Svar på tråden Borrelia??