• vita stenen

    Kan ett slag mot halsen göra att det sväller på insidan?

    Dottern föll väldigt illa nu i kväll och slog i halsen, hon har väldigt ont nu :( kan ett sånt slag/fall göra att det sväller upp på insidan och hon får svårt att andas?

    Är i kö till sjukvårdsupplysningen nu, men det är väldigt lång kö.

  • Svar på tråden Kan ett slag mot halsen göra att det sväller på insidan?
  • Amazina

    Ja. Trachea, dvs luftstrupen är ju det som tar smällen. Blir hon hes, får jobbigt att andas, hostar mm ska ni åka in. Ev med ambulans om det är rikigt illa. Jag är sjuksköterska på akuten och när vi får in patienter som t ex försökt hänga sig så övervakas de alltid noggrannt pga risken för svullnad efter traumat. 

  • vita stenen

    Tack för ett snabbt svar, Har hämtat henne från sängen nu så får hon somna bredvid mig i soffan så jag kan ha koll på henne.. Har du någon aning om hur snabbt det isf svullnar

  • Amazina
    vita stenen skrev 2010-12-05 20:14:57 följande:
    Tack för ett snabbt svar, Har hämtat henne från sängen nu så får hon somna bredvid mig i soffan så jag kan ha koll på henne.. Har du någon aning om hur snabbt det isf svullnar
    Nej, tyvärr... Men en gissning är att man ska vara extra observant de första 2-3 timmarna och sedan kanske mest kolla hesheten. Har svårt att tänka mig att en svullnad kommer snabbt om det har gått några timmar efter traumat. MEN- Nu gissar jag som sagt bara!!
  • inål

    Be henne ta 2 djupa andetag samt lugna ner hon så att hon inte känner sig ensam

Svar på tråden Kan ett slag mot halsen göra att det sväller på insidan?