• AndersLi

Crescent barnvagnar bäst i test. Ref konsumentverket

Enligt Crescents egen sajt har de fått flera utmärkelser typ bäst i test resultat för barnvagnar.

"Crescent barnvagnar har fått flera utmärkelser och priser för bästa barnvagn. Crescent barnvagnar har varit det kanske mest prisbelönta barnvagnsmärket i Sverige de senaste åren."  

"Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut utförde på uppdrag av Konsumentverket ett omfattande barnvagnstest där man testade vilka vagnar som klarar de Europeiska säkerhetskraven i standardens säkerhetskrav i hållfasthetstester enligt EN 1888. Crescent var den enda märkesbarnvagn som klarade de mest vitala säkerhetstesterna." 

Vore kul att höra vad användare av deras vagnar tycker.  

http://crescentbarnvagnar.nu/2010/12/01/barnvagnar-bast-i-test/ 

Crescent barnvagnar bäst i test
  • Svar på tråden Crescent barnvagnar bäst i test. Ref konsumentverket
  • spraysara

Har ingen själv, men sidans sammanställning var ju imponerande när jag skumläste snabbt. 

Jag fattar inte riktigt vad som gör att man väljer t ex Crescent framför en annan vagn?  Vad ska man titta på överhuvudtaget? Är inte alla ungefär likadana eller lika bra i slutänden? 

• Sol09

Vi har en Crescent Classic -09 (verkligen supersnygg!). Den har hållt väldigt bra på alla sätt och är lätt och smidig. Lätt att fälla ihop. Bra hjul. Nu efter mycket användande är suffletten slapp och vill åka ned, måste byta ut skruvarna i sidan, men det gör de på Barnens Hus där vi köpte den. Har aldrig tyckt att den vagnen skulle vara osäker på något sätt. Jag ger den vagnen ett bra betyg men vill tillägga att den är något smal. När min dotter var 3 månader fick hon knappt plats i babyliften med overall på...

• Josephine78

Vi har också en Cresent Classic -08 och är riktigt nöjd med den. Långa promenader i alla olika former av vägar har den hållt för

Dock tyckte jag att ben delen när dom små blir stora och kan sitta själv är liiite kort men annars ett bra val

Två prinsessor har jag - Bianca -02 och Linnéa -09
  • st elmos fire

Bäst i test...? Vilket gapskratt. De va ju inte öängesen Konsumentverket provade vagnar och samtliga blev underkända men Crescent fick sämst betyg av alla med bl.à. Handtag som lossnade...

• annakristina22

Jag har haft Emmaljunga, Brio och Crescent. Alla vagnar har haft för- och nackdelar och sammantaget måste jag ändå säga att alla varit bra. Alla har haft flest fördelar och bra sidor.

Alla tre företagen har gett mig utmärkt hjälp vid behov. 

Så ja, det handlar mycket om vilken smak man har i slutänden Spraysara. Glad

• solana

Vi har en Crescent classic- 09 till dottern, och är  mycket nöjda med det valet. Vagnen är lätt att köra i kuperad terräng och djupsnö men den kan vara något klumpig i mindre affärer men vi bor på landet och behövde en rejäl och stabil vagn. Den samtidigt är lättfälld och har bra förvaring undertill. Sedan är den ju riktigt snygg också tycker jag. 

• AndersLi
    st elmos fire skrev 2010-12-05 21:12:54 följande:
    Bäst i test...? Vilket gapskratt. De va ju inte öängesen Konsumentverket provade vagnar och samtliga blev underkända men Crescent fick sämst betyg av alla med bl.à. Handtag som lossnade...
    Citat: Crescent barnvagnar klarade säkerhetstesterna på handtagens hållfasthet i Konsumentverkets stora barnvagnstest (Marknadskontroll av barnvagnar med justerbara handtag – Rapport 2008:02.

De grejade testet bra då. Idag vet jag inte läget. 

Tydligen har svenska barnvagnar svårt att klara komkurrensen mot många utländska barnvagnsmärken enligt Råd och Rön.  

Citat TV4: De svenska sittvagnarna är inte lika bra som sina utländska konkurrenter. En vagn från Emmaljunga kan dessutom orsaka allvarliga klämskador hos barnet. Det visar Råd & Röns test av nio olika modeller.

Nu vet jag att Emmaljunga har jäkligt bra vagnar, men det intressanta är att svenska vagnar hamnat efter många konkurrenter. 

• AndersLi

Sorry februari 2010 var det. 

• st elmos fire

Japp de testet menade jag. Där fick Emmaljunga och Urban jungle (?) bäst betyg.

• AndersLi

Det är helt enkelt bara för de andra barnvagnstillverkarna inkl Crescent att lära sig av det goda exemplet. 

Svar på tråden Crescent barnvagnar bäst i test. Ref konsumentverket