• Gabrielle

Kan jag använda endast innomhusantenn och få kanaler?

Jag undrar om jag kan köpa en innomhusantenn och koppla in den direkt i tvn där atennsladden ska sitta och få kanalerna; svt 1, svt 2, kunskapskanalen... eller måste man ha någon box eller liknande också?

• Svar på tråden Kan jag använda endast innomhusantenn och få kanaler?
  • crossfit

Det ska finnas någonslags inomhus antenn som man kan använda nu fast det analoga nätet är nerlagt. Men det är en specialantenn.

• Lena

Det beror på om tv:n klarar digitala signaler eller ej. ologien behöver du en digitalbox.

• Gabrielle
    Lena skrev 2010-12-05 21:20:40 följande:
    Det beror på om tv:n klarar digitala signaler eller ej. ologien behöver du en digitalbox.
    Hur vet jag om tv:n klarar digitala signaler?
  • Gabrielle
    crossfit skrev 2010-12-05 21:20:15 följande:
    Det ska finnas någonslags inomhus antenn som man kan använda nu fast det analoga nätet är nerlagt. Men det är en specialantenn.
    Vet du vart man kan hitta den antennen och vilket pris den ligger på ungefär?
  • Lena
    Gabrielle skrev 2010-12-05 21:31:33 följande:
    Hur vet jag om tv:n klarar digitala signaler?
    Det bör stå i bruksanvisningen.
  • mindless

Det behövs ingen specialantenn. Jag får i alla fall fullgod mottagning med en gammal hederlig bordsantenn.

• Gabrielle

Jag har en samsung LE19r71w, vet inte vart bruksanvisningen är, nån som vet om den klarar digitala signaler?

• Gabrielle

Hittade en bruksanvisning på nätet, det står:

Connecting an Aerial or Cable Television Network
    To view television channels correctly, a signal must be received by the set from one of the following sources:
    - An outdoor aerial / A cable television network / A satellite network

Men förstår inte riktigt vad dom menar? Nån som förstår om den funkar med innomhus antenn?

• Filemon Syklon

Det där är en analog TV så du måste ha någon form av digitalbox för att kunna ta in några kanaler överhuvudtaget.
    Till boxen borde en vanlig inomhusantenn funka bra i de flesta fall.

God's away on business
  • Binary

Ett enkelt sett att se om TVn klarar digitala sändningar är DVB märkningen. DVB står för Digital Video Broadcasting och finns i dagsläget 4 varianter. DVB-T (terrestial) som är för markbundna digitala sändningar såsom boxer, DVB-C (Cable) som är för kabeltv leverantörer, Com Hem, Tele2Vision med flera, sedan finns DVB-S (Satellite) som är för satellitsändningar, i Sverige har vi Viasat och Canal Digital som leverantörer
    plus ett gäng gratiskanaler.

Svar på tråden Kan jag använda endast innomhusantenn och få kanaler?