• Charlene

Hjälp nio mån bebis som fortfarande har problem med pruttar

Hej,
    undrar hur länge era bebisar har haft svårigheter med pruttar? Min snart nio månaders bebis vaknar varje natt pga att han måste prutta. Han brukar bli ledsen, histerisk och gråter mycket, det är jättesvårt att få honom att komma till ro och somna därefter. Sonen har haft problem med rap och prutt sedan han föddes, trodde det skulle bli bättre när han började äta mat men ingen större skillnad. Är detta normal, är orolig att det ska vara ngt fel med hans tarmar? Får ingen vettig svar från BVC och kommer ringa Barnmottagningen imorgon, ville kolla hur andra bebisar har det med sina pruttar, blev det bättre när ni började ge riktig mat?

• Svar på tråden Hjälp nio mån bebis som fortfarande har problem med pruttar
  • camba

Precis så där upplever jag det också med våran tjej som är 8 månader nu.
    Som tur så somnar hon om rätt snabbt på natten.
    Vet inte vad jag skall göra. Barnläkaren föreslog blodprov men vi har inte varit på det ännu.

Hur har det blivit hos er då? Fått något svart på problemet eller har det blvit bättre av sig själv?

• tussilago00

samma här med min snart 8-månaders son. Fast han somnar också om snabbt på natten! jag har börjat fundera på om det kan vara komjölksöverkänslighet! Jag vet att jag brukar bli lite pruttig i magen när jag druckit för mycket mjölk en dag...

• Charlene

Hej,
    vi har varit hos läkare och lämnat blodprov för att se om han är allergisk mot ngt. Svaren kommer nästa vecka. Dock sover min lilla pojke hela natten nu. Läkaren trodde, och hade rätt, att han var förstoppad trots att han bajsade 1-2 gng varje dag, att gammal bajs hade fastnat i tarmarna, vilket gjorde det svårt för honom att bajsa men även bidrog till mycket gaser.  Vi fick ge honom lavemang 3 dagar (resulax) och förstoppningspulver (forlax junior, en påse) varje dag. Han sov mycket bättre redan första natten efter lavemang och därefter har han sovit bra, med ngn uppvak när han är törstig... Känns så bra att min lilla pojke sover hela nätter och att han är glad och pigg igen. ''

Jag fick ingen hjälp alls från BVC, de tog mig aldrig på allvar och hade korkade förklarningar såsom att min son inte ville sova på egen hand, en läkare menade att alla barn är gasiga och att det är nomalt och att att man som förstagångs mamma är man väldig orolig. BVC tyckte även att jag verkade vara deprimerad (so not!) och trodde (helt sjukt) att detta kunde vara anledningen till att min son sov dålig, då jag överförde mina känslor smittade på honom.

Men som mamma förstår man (även om det är första barnet) att ens barn har ont och att det inte är vanlig kinkighet. Hoppas era bebisar får rätt hjälp snabbt, för oss tog det tre månader och massor med tjat innan ngn tog mig på allvar. Under dessa tre månad vaknade min son nästan varje timme varje natt med undantag för en eller två nätter per vecka och grät histerisk och var så gasig. Blir så arg både på BVC och mig själv när jag tänker efter att han kunde ha sluppit dessa besvär om vi hade fått veta hur det stod till tidigare. Lycka till!

• tussilago00

Oj då! Det var det värsta! Att BVC inte tog dig på allvar! Ja, jag tror och hoppas inte det är någon större fara med min bebis. Är ju trots allt inte så farligt på natten. Mest pruttigt är det när han äter mjölkersättning. Därför jag tror det kan vara överkänslighet. Fick tips av min mamma att pröva sånt där medel som bryter ner mjölkproteinerna. (kommer inte ihåg vad det heter för tillfället ) Men vi får se, just nu verkar det inte vara så jättemycket prutt i magen så vi avvaktar....
    Jag tycker inte du ska va arg på dig själv! Man har ju en tendens att lita på att BVC vet vad dom pratar om, men så är det ju inte alltid! Bra att du tog tag i det själv istället!

• Charlene

Kaiian min pojke är ett år!

• mithrandil

Min dotter har slutat prutta sen vi fick konstaterad komjölksallergi.
    har han några andra besvär än pruttar? Kräkningar? konstig avföring, eksem?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kasihi

Charlene, visst får man bara ge forlaxjunior när barnet är just 1 år? Vi kämpar med sonens mage, har kontakt med barnläkare som är speciellt duktig på just mage. Trodde vi fått hyfsat ordning på den genom en tömning med resulax och ökad dos laktulos men nu har det blivit stopp igen har teletid med läkaren imorg.

• Charlene

Kaiian, min pojke hade precis fyllt ett år när vi fick Forlax men i bipacksedeln står det att barn mellan sex månader och ett år ska få en dospåse per dag, antar därmed att man kan ge det från dess att de är sex månader. Vet inte hur gammal din son är, vi fick som jag nämnde tidigare ge lavemang tre dagar och samtidig fick han en påse forlax junior per dag. Sedan dess har magen fungerat som en klocka. Hoppas det ordnar sig för er, jag vet vad du går igenom. Lycka till! Kram

• Kasihi

Tack snälla för ditt svar! Ja detta är ju jättejobbigt! Blir liksom det enda man tänker på. Sonen är 7 och en halv månad. Sover gnälligt om nätterna med många små "uppvak" då det är napp napp napp. Lugnt ett tag sen gnäll igen. I lördags vid 17 fick vi ok att ge resulax, den natten hade han bara två uppvak sa sambon som hade natten. Ett för att äta och ett för nappen. Slumpen? Eller är det pga magen han är knölig?

• Kasihi

Charlene, hur mådde er sons mage när ni började ge mer gröt, puréer osv?

• lillnageln

Det finns en liten grej som heter Windi pysventil som kan va bra för att hjälpa pruttar ut. Ibland funkar den på vår kille när han är gasig!

• Charlene

Kaiian, hoppas du har fått hjälp av läkaren, när jag tänker efter hade vi en period där min lilla pojke vaknade och ville ha nappen hela tiden, det var nog när han var sex sju månader, kommer inte ihåg exakt hur det var men är det inte en av alla dessa utvecklingfaser, den där bebisen inser hur stor världe är och mamma och pappa kan gå iväg? se länken www.barnsidan.se/cldoc/70.htm

Min lilla pojke har ju alltid haft problem med gaser, det funkade bra ett tag när han fick mat och gröt etc men när jag tänker efter började nog problemen med uppvaken typ 5-8 gng per natt när han började få tänder vid nio månader och vägrade hemlagad mat och endast åt burkmat. Förstoppningen kom nog i samband med detta, har märkt att han har svårare att bajsa efter burkmat. Efteråt när han började äta hemlagad igen hade nog gammal bajs fastnat i tarmarna tror jag och därmed dessa månader med gråt och skrik. Hoppas det ordnar sig för er, jag vet vad ni går igenom. Kram.

Lillnagel, har Windi hemma, hjälpte inte då pruttarna sitter längre upp i tarmarna.

• Kasihi
    Charlene skrev 2011-04-01 10:02:25 följande:
    Kaiian, hoppas du har fått hjälp av läkaren, när jag tänker efter hade vi en period där min lilla pojke vaknade och ville ha nappen hela tiden, det var nog när han var sex sju månader, kommer inte ihåg exakt hur det var men är det inte en av alla dessa utvecklingfaser, den där bebisen inser hur stor världe är och mamma och pappa kan gå iväg? se länken www.barnsidan.se/cldoc/70.htm

Min lilla pojke har ju alltid haft problem med gaser, det funkade bra ett tag när han fick mat och gröt etc men när jag tänker efter började nog problemen med uppvaken typ 5-8 gng per natt när han började få tänder vid nio månader och vägrade hemlagad mat och endast åt burkmat. Förstoppningen kom nog i samband med detta, har märkt att han har svårare att bajsa efter burkmat. Efteråt när han började äta hemlagad igen hade nog gammal bajs fastnat i tarmarna tror jag och därmed dessa månader med gråt och skrik. Hoppas det ordnar sig för er, jag vet vad ni går igenom. Kram.

Lillnagel, har Windi hemma, hjälpte inte då pruttarna sitter längre upp i tarmarna.
    Hej och tack snälla för svar! Läkaren var mkt trevlig och sade att blir det inte bättre inom kort med några tömningar med resulax samt ökad dos laktulos så blir det att testa forlax. Jag hoppas att vi kan få i honom det. Hon vill också att vi för säkerhetsskull bokar en tid för en genomgång av sonen.

Ja jag känner till utvecklingsfaserna, han blir absolut "prillig" på nätterna under dom men jag tycker att det varit "knas" även i mellantiderna.

Hmm, jobbigt att höra det där om burkmat. Det är burkmat min son får. Av flera anledningar som jag inte orkar gå in på nu. Skit om det ska ge honom magproblem.

TACK snälla för Ditt stöd! KRAM
  • Vincent2012

Lånar den här gamla tråden och hoppas på andra svar , era bebisar verkar ha problem med magen och det äter mat. Enligt de flesta här på FL ska barn absolut inte få ont i magen av vanlig mat eller bli hårda. Allt ska bara funka annars ska man vänta. Men nu ser jag att jag inte är ensam. Min son blir oxå förstoppad från och till. Pruttar på natten och är ledsen.

Svar på tråden Hjälp nio mån bebis som fortfarande har problem med pruttar