• Anonym

Hur ska jag som ensamstående mamma utan släktingar som kan hjälpa mig att vara barnvakt ibland,,,,

Sitter i en situvation då jag är ensamstående mamma på heltid åt en 4 åring.

Pappan har vi knappt någon kontakt med då han bor 40 mil från oss och vi har inte mycket kontakt med varken han eller hans släkt...så min dotter träffar aldrig någon från hans sida...

Vi är helt själv då jag inte har någon av mina föräldrar kvar och mina syskon har fullt upp med sina liv och vi tappar kontakten mer och mer... dom är inte intresserad av att hjälpa mig ...

Nu är det så här att jag tycker allt går jätte bra men min älskade flicka och så...och vi klarar oss bra... men  jag har aldrig haft barnvakt över natten någon gång och har bara haft barn vakt någon kortare stund då jag varit på dagismöte eller så... det har rört sig om någon timme och kanske vid 4 tillfällen på 4 år....

Så jag har aldrig någon egen tid förutom när min dotter är på dagis några timmar 3 dagar i veckan...

Funderar lite smått på att söka någonslags avlasting från komunen...men är också jätte orolig för att ta ett sånt steg...är inte missbrukare eller har problem på annat sett...lever ett bra liv...men har få vänner kvar...är ju aldrig ut så jag kan inte träffa så mycket nya vänner heller....

Undrar hur går det egentligen till när man söker stödfamilj?...vill egentligen bara ha en familj som finns där någonstans för oss om något skulle hända mig eller att jag behöver barnvakt eller bara att få sova ut en morgon.

Älskar mitt barn och gör allt för henne och har absolut inga som helst problem med henne...jag tar vara på alla tid jag kan med henne och är jätte glad att jag har henne såklart.

Det är bara kanske 1 gång var tredje månad eller något vid något enstaka tillfälle jag bara vill känna att vi har någon som finns där för oss ibland...nu har vi egentligen ingen och min dotter har bara mig....

Törs jag söka om hjälp...eller tror dom att jag är en sliten mamma med problem då?

Och vart ska man vända sig?...och gör dom en stor utredning på en och man hamnar i soc pappren eller så...det vill jag inte...är rädd att känna mig som en dålig mamma då...

Och hur vet man att familjen som kanske ska ha kontakt med oss är helt seriös och att dom inte gör det här för att få lite extra inkomst...

Jag vill träffa kärleksfulla personer (familj)som kan få glädjen att dela några stunder med min lilla dotter och bli vänner med oss... som vi kan lita på...utan att dom eller personer runt omkring tror att jag har problem eller inte orkar med min dotter ...för det gör jag...men skulle bara så gärna vilja ha något tillfälle där jag bara kan få tänka på mig själv en stund... som det är nu så kommer det inte hända förrens mitt barn är tillräckligt stor för att vara själv och åren bara försvinner...vill ju ta vara på tiden med min dotter såklart men också få tänka lite på mig själv också...en liten stund....

Skriver detta nu för att jag funderat mycket på det här...men vill egentligen inte lämna bort min flicka till okända människor för att få en stund för mig själv... men känner ändå att jag behöver det...hm...vet inte om jag törs fråga mig för vart  man kan vända sig...tänk om bvc eller dagis tror att jag har några problem...det skulle kännas fruktansvärd för mig...älskar min flicka över allt annat och lever bara för henne...så hur gör man egentligen?....

• Svar på tråden Hur ska jag som ensamstående mamma utan släktingar som kan hjälpa mig att vara barnvakt ibland,,,,
  • Anonym (Samma sits)

Jag är också i precis samma sits som du. Jag har två barn och har inte heller några släktingar som kan ställa upp som barnvakter. Barnens pappa träffar inte heller dem.
    Jag har haft barnvakter som jag har betalat dyrt för de gånger jag har velat gå ut på en bio eller på en fest.
    Men jag rekommenderar inte dig att skaffa barnvakter. Jag blev anmäld till socialen av en utav dem.. Hon hittade på en hemsk historia som absolut inte stämde. Soc tog kontakt med mig och jag förklarade för dem. Sen gick det några månader och sen kom nästa anmälan till soc. Då kom de hem till mig och pratade och jag förklarade ytterligare en gång om tjejen som hade anmält. Hemskt!!!
    Ansöker du om stödfamilj så registreras du i soc-register.

• Anonym

Jag tror att man kan skaffa sk kontaktfamilj via soc eller så. Vet ej hur det går till.

• snillis

Man kan få både stöd - och kontaktfamilj via socialtjänsten utan att man har några problem.

Men annars kanske hon kan börja sova över hos någon dagiskompis och så.
    Hon börjar ju bli såpass stor att hon kan följa med dagiskompisar hem efter dagis och det kan man ju utöka. Kanske finns det någon förälder på dagis som är i samma sits som dig, som också skulle behöva lite avlastning?

Jag är inte ensam (gift) men vi har inga släktingar där vi bor och många av våra kompisar är i samma sits så vi hjälper helt enkelt varandra.

lycka till!

• Anonym

Oj, tack för ditt svar...låter ju fruktansvärt ju... tur att jag frågade här först... tror nog att vi har det bättre som vi har det nu...vill inte att det ska stå i några papper på soc...känns förnedrande...och det är det nog inte värt...

Jag har också tittat runt lite efter barnvakter på nätet i vårna stad...( för att ha om det skulle behövas vid något tillfälle)men känner att jag inte vill ta hem okända människor för att passa min dotter och vara i vårat hem...

Då är jag hellre hemma...än att vara orolig att något ska hända henne när jag inte är hemma.

• marskattan

Jag har en vännina som har "barnvakt" genom kommunen pga att de har arbetstider som inte fungerar med dagis.. De är helt vanliga personer utan problem. Det är absolut inte bara problemfamiljer som är i behov av avlastning och hjälp.. Tycker att du ska kolla upp det med din kommun.
     Lycka till!

• snillis

Vi har varit stödfamilj åt en helt vanlig "familj". Det är absolut inte konstigt eller fel eller nåt sånt,

Och vadå för register menar du (samma sits)?

• Anonym

Tack för era svar...

Har inte sån kontakt med dagis barnen ännu...jo några leker min flicka med och går på kalas till och så... men dom har egna liv och släktingar och jag känner dom inte så väl att kunna fråga så...

Vil ju också att om jag skulle få barnvakt så vill jag att den som passar henne gör det av egen vilja för att dom tycker det är kul och så....

• Katten Janson

Själv har jag funderat på om vi kan bli stödfamilj till någon i din situation när barnen är lite äldre. Så mitt råd är att prata med oss och fråga vad det finns för hjälp att få.

Jag kan inte låta bli att bli imponerad över dig. Tänk om jag bara var hälften så stark som du är.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-05 23:00:45 följande:
    Oj, tack för ditt svar...låter ju fruktansvärt ju... tur att jag frågade här först... tror nog att vi har det bättre som vi har det nu...vill inte att det ska stå i några papper på soc...känns förnedrande...och det är det nog inte värt...

Jag har också tittat runt lite efter barnvakter på nätet i vårna stad...( för att ha om det skulle behövas vid något tillfälle)men känner att jag inte vill ta hem okända människor för att passa min dotter och vara i vårat hem...

Då är jag hellre hemma...än att vara orolig att något ska hända henne när jag inte är hemma.
    Men jag förstår inte varför det skulle vara förnedrande att ha kontakt eller stödfamilj. Jag känner en familj som har det och det funkar alldeles utmärkt. Det är en ensamstånde mamma som behöver avlastning ibland. Det betyder inte att man är en dålig förälder för det!
  • kiwi2012

TS : jag tycker du låter som en stark och självständig tjej/mamma som ber om hjälp att kunna vara
    en ännu bättre mamma åt ditt barn genom att få lite egentid att ta igen dit på.

Jag är i samma sits typ så bor vi nära varandra är du välkommen att höra av dig. Hjälper dig mer än gärna!

Alex 980805 - Mio 051213 - BF 110424
  • Anonym

Tack för era svar också...svarar på båda här...

Så då kanske man kan ringa och fråga på komunen lite försiktigt om det eventuellt finns någonslags hjälp man kan få till barnvakt vid något enstaka tillfälle eller ha som någonslags trygghet om något skulle hända mig...

Men vart ska man vända sig innom komunen då?...vet inget om det här ja...har ju inte min mamma att fråga heller då hon inte lever längre... pratade alltid med henne om viktiga saker förut...nu får jag ta ansvar för alla beslut själv och lita på mitt eget omdömme och hoppas jag gör rätt...

• Katten Janson

Självklart är du inte än dålig förälder utan en bra som vill hitta en så bra lösning för dig och dottern.

• Pippinio

Vilken kommun bor du i? Om i Kalmartrakten sa vet jag nagra som skulle kunna hjalpa till......... Glad

• Anonym
    Katten Janson skrev 2010-12-05 23:07:59 följande:
    Själv har jag funderat på om vi kan bli stödfamilj till någon i din situation när barnen är lite äldre. Så mitt råd är att prata med oss och fråga vad det finns för hjälp att få.

Jag kan inte låta bli att bli imponerad över dig. Tänk om jag bara var hälften så stark som du är.
    Tack ,snälla du för dina rader...

Det är en sån familj jag hade i tanken som kanske vill ge lite av sig själv och få glädjas lite åt min dotter med...någon som tycker om henne i hjärtat liksom... för hon är så glad och positiv liten flicka och har mycket att ge tillbaka med... men till rätt personer...jag är ju livrädd att någon ska göra henne besviken eller illa på annat sätt....så fy...det är svårt att veta vad som är det bästa egentligen...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-05 23:14:16 följande:
    Tack för era svar också...svarar på båda här...

Så då kanske man kan ringa och fråga på komunen lite försiktigt om det eventuellt finns någonslags hjälp man kan få till barnvakt vid något enstaka tillfälle eller ha som någonslags trygghet om något skulle hända mig...

Men vart ska man vända sig innom komunen då?...vet inget om det här ja...har ju inte min mamma att fråga heller då hon inte lever längre... pratade alltid med henne om viktiga saker förut...nu får jag ta ansvar för alla beslut själv och lita på mitt eget omdömme och hoppas jag gör rätt...
    Jag tycker absolut att du ska höra med kommunen. Jag vet inte hur jag skulle gå till väga, men jag jag tror att jag skulle höra med familjeenheten eller om bvc har några idéer och så.
  • Anonym

Tack alla snälla här som svarat mig.

Jag vill anonym här bara för att någon bekant kanske känner igen mig här...känner att jag vill tänka igenom det här först innan jag berättar för någon jag känner om mina tankar.

Fast jag bor inte i Kalmar tyvärr...det kan jag ju säga i allafall....men tack ändå.

• Katten Janson

Det kommer att ordna sig .... Trivs du inte med den första familjen så kan ska det klaffar med den andra. Lycka till! Du får berätta hur det går.

Och soc är inte så farliga vi har träffat på ett antal utredare (våra barn är adopterade) och de flesta har varit riktigt bra att ha att göra med. Bara en enstaka utdöende soc kärring har det varit.

• Anonym
    kiwi2012 skrev 2010-12-05 23:14:14 följande:
    TS : jag tycker du låter som en stark och självständig tjej/mamma som ber om hjälp att kunna vara
    en ännu bättre mamma åt ditt barn genom att få lite egentid att ta igen dit på.

Jag är i samma sits typ så bor vi nära varandra är du välkommen att höra av dig. Hjälper dig mer än gärna!
    Tack, för dina rader med...var in och kikade hos dig...men vi bor inte heller i samma trakter...så det var ju också synd, men tack ändå...
  • Anonym

Ska gå och sova nu...men går in här och kikar i morgon igen...

God natt allihopa.

• citronkräm

Nu har vi haft våra barn på ett litet föräldrakooperativt dagis, så det har väl underlättat lite på just "kontakt-biten" - men... försök att "hooka" med några barn/familjer på dagis. Eftersom din dotter bara går på dagis tre dagar per vecka, och inte fulla dagar (fattade jag det som) så finns det säkert någon familj som skulle tycka att det vore stor hjälp om du ibland kunde ta hem deras barn... och då är det sååå mycket lättare att själv be om hjälp ibland!

Vi har visserligen "förspänt" att ha släktingar i närheten, med det är ofta som vi har ringt andra familjer "från dagis" när vi behöver hjälp, och nästan lika ofta fått samtal från andra som kollar om vi har möjlighet.

Mycket blir lättare om man hjälps åt... 

Svar på tråden Hur ska jag som ensamstående mamma utan släktingar som kan hjälpa mig att vara barnvakt ibland,,,,