Hur ska jag som ensamstående mamma utan släktingar som kan hjälpa mig att vara barnvakt ibland,,,,
Sitter i en situvation då jag är ensamstående mamma på heltid åt en 4 åring.
Pappan har vi knappt någon kontakt med då han bor 40 mil från oss och vi har inte mycket kontakt med varken han eller hans släkt...så min dotter träffar aldrig någon från hans sida...
Vi är helt själv då jag inte har någon av mina föräldrar kvar och mina syskon har fullt upp med sina liv och vi tappar kontakten mer och mer... dom är inte intresserad av att hjälpa mig ...
Nu är det så här att jag tycker allt går jätte bra men min älskade flicka och så...och vi klarar oss bra... men jag har aldrig haft barnvakt över natten någon gång och har bara haft barn vakt någon kortare stund då jag varit på dagismöte eller så... det har rört sig om någon timme och kanske vid 4 tillfällen på 4 år....
Så jag har aldrig någon egen tid förutom när min dotter är på dagis några timmar 3 dagar i veckan...
Funderar lite smått på att söka någonslags avlasting från komunen...men är också jätte orolig för att ta ett sånt steg...är inte missbrukare eller har problem på annat sett...lever ett bra liv...men har få vänner kvar...är ju aldrig ut så jag kan inte träffa så mycket nya vänner heller....
Undrar hur går det egentligen till när man söker stödfamilj?...vill egentligen bara ha en familj som finns där någonstans för oss om något skulle hända mig eller att jag behöver barnvakt eller bara att få sova ut en morgon.
Älskar mitt barn och gör allt för henne och har absolut inga som helst problem med henne...jag tar vara på alla tid jag kan med henne och är jätte glad att jag har henne såklart.
Det är bara kanske 1 gång var tredje månad eller något vid något enstaka tillfälle jag bara vill känna att vi har någon som finns där för oss ibland...nu har vi egentligen ingen och min dotter har bara mig....
Törs jag söka om hjälp...eller tror dom att jag är en sliten mamma med problem då?
Och vart ska man vända sig?...och gör dom en stor utredning på en och man hamnar i soc pappren eller så...det vill jag inte...är rädd att känna mig som en dålig mamma då...
Och hur vet man att familjen som kanske ska ha kontakt med oss är helt seriös och att dom inte gör det här för att få lite extra inkomst...
Jag vill träffa kärleksfulla personer (familj)som kan få glädjen att dela några stunder med min lilla dotter och bli vänner med oss... som vi kan lita på...utan att dom eller personer runt omkring tror att jag har problem eller inte orkar med min dotter ...för det gör jag...men skulle bara så gärna vilja ha något tillfälle där jag bara kan få tänka på mig själv en stund... som det är nu så kommer det inte hända förrens mitt barn är tillräckligt stor för att vara själv och åren bara försvinner...vill ju ta vara på tiden med min dotter såklart men också få tänka lite på mig själv också...en liten stund....
Skriver detta nu för att jag funderat mycket på det här...men vill egentligen inte lämna bort min flicka till okända människor för att få en stund för mig själv... men känner ändå att jag behöver det...hm...vet inte om jag törs fråga mig för vart man kan vända sig...tänk om bvc eller dagis tror att jag har några problem...det skulle kännas fruktansvärd för mig...älskar min flicka över allt annat och lever bara för henne...så hur gör man egentligen?....