• Caroliine

Vännerna försvann

Ja precis som rubriken säger så försvann vännerna (tjejgänget som var så tighta innan) när jag valde att blir mamma. Redan när jag gick ut med att jag var gravid (vilket var tidigt i v. 10) så sa de upp bekantskapen. Jag har i efterhand fått höra att de skakat på huvudet när de fick reda på att jag väntade barn och tyckt att jag gjorde helt fel som behöll det. Inte sa de grattis när jag hade fött heller. Det är inga vänner jag vill vistas bland. De är falska och jag är glad för att jag upptäckte detta så tidigt.

Men nu då? Nu sitter man här med en underbar liten tjej på 8 veckor och känner sig instängd och ensam. Inte har man någon att prata med förutom min pojkvän och mamma. Vilket inte alls är samma sak som att prata med en vän. Vänner behöver vi alla. Men de bekanta jag har bor antingen långt bort eller befinner sig inte alls i samma livssituation som jag. Vilket jag tycker gör det svårt att umgås.

Vet inte riktigt vad jag ville med denna tråden egentligen. Mest prata av mig, detta är första gången jag säger vad jag känner. Ibland är det skönt att lätta på känslorna och tala ut även om de inte kommer någon vart.

Någon som är i samma sits?

• Svar på tråden Vännerna försvann
  • cocos87

Känner helt klart igen mig.. Mina "kompisar" som jag känt sen dagis och som jag trodde var äkta dom bara försvann, men dom sa till mig att dom skulle finnas vid min sida men direkt min dotter kom så slutade samtalen komma och dom slutade svara när jag hörde av mig...
    Jag har TVÅ vänner kvar och dom bor 30 mil bort så inte ses vi ofta, men det finns ju iaf telefon..

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Zandra f

Måste vara jobbigt och många av mina vänner gick åt annat håll, tror det var för vi var på olika ställen i livet. Ville olika osv. Du kanske skall söka dig till föräldragrupper där du bor. Bör finnas en för unga föräldrar. Fråga på BVC, finns också stödgrupper för unga mamma & pappor.

• hellekis

Laett haent i en slaent!
    Nej men allvarligt, jag hade faktiskt raeknat med att de flesta av mina vaenner skulle foersvinna naer jag fick barn. Aer man ung saa aer det inte saa konstigt, det blir liksom ett helt annat liv.
    Men som sagt innan, fraaga paa BVC, i mitt omraade hade de en oeppen foerskola daer vissa dagar bara var foer unga foeraeldrar och de hade dessutom unga foeraeldragrupper.

• Caroliine
    cocos87 skrev 2010-12-05 23:10:15 följande:
    Känner helt klart igen mig.. Mina "kompisar" som jag känt sen dagis och som jag trodde var äkta dom bara försvann, men dom sa till mig att dom skulle finnas vid min sida men direkt min dotter kom så slutade samtalen komma och dom slutade svara när jag hörde av mig...
    Jag har TVÅ vänner kvar och dom bor 30 mil bort så inte ses vi ofta, men det finns ju iaf telefon..
    Det är så mycket snack hit och dit om att man finns där för varandra. Men det är inte förrän de kommer till kritan som man vet vem som finns där eller inte. Så tråkigt att du upplever samma sak. Och nej det förstår jag. Det är inte varje dag man har lust att sätta sig i en bil och åka 30 mil för att umgås. Men precis som du säger. Du kan ringa om du känner för det, det är ju i alla fall något. 
  • Caroliine
    Zandra f skrev 2010-12-05 23:13:53 följande:
    Måste vara jobbigt och många av mina vänner gick åt annat håll, tror det var för vi var på olika ställen i livet. Ville olika osv. Du kanske skall söka dig till föräldragrupper där du bor. Bör finnas en för unga föräldrar. Fråga på BVC, finns också stödgrupper för unga mamma & pappor.
    Ja det har jag också tänkt på. Vad gör man i föräldragruppen egentligen? Jag har faktiskt inte en aning. Vet att många går i sånt under sin graviditet. Inte jag, fick inte höra om något sådant på MVC.
  • Zandra f

nja gick aldrig på den innan heöller men fått tips via bvc ädr man fikar. barnen leker osv. men de skall gärna vara 3 mån innan man går dit. sen vet jag intew var du bor men finns ju bebisfik som anordnar grupper. gå på babysim träffa andra föräldrar-..

• Caroliine
    hellekis skrev 2010-12-05 23:19:07 följande:
    Laett haent i en slaent!
    Nej men allvarligt, jag hade faktiskt raeknat med att de flesta av mina vaenner skulle foersvinna naer jag fick barn. Aer man ung saa aer det inte saa konstigt, det blir liksom ett helt annat liv.
    Men som sagt innan, fraaga paa BVC, i mitt omraade hade de en oeppen foerskola daer vissa dagar bara var foer unga foeraeldrar och de hade dessutom unga foeraeldragrupper.
    Jo men det hade jag också räknat med, att de skulle bli annorlunda. Att man inte umgås som förut. Men att de skulle skaka på huvudet och vräka ut sig att jag gör fel och bli sura för ett val som JAG gör. Det var jag inte beredd på. Jag valde en väg de tyckte var "fel" och passade inte in i deras mall för en vän längre. Surt!
  • Carlosmami

Jag har mina närmaste kvar och det känns bra, jag tror jag själv sa upp kontakten med de andra som var "mindre viktiga". Man gled ifrån varandra, det finns förskolor för unga föräldrar som är kanona! Iaf i stockholm.

Hellre få men äkta vänner än många och falska.

De enda jag saknar är dem i min klass, men vi skulle ju tagit farväl för eller senare, men det känns tråkigt att inte kunna dela det sista året med dem.

Mina närmaste tycker att det är jättekul med Carlos, och man kan gå ut någon gång ensamma också :)

Var bor du? Kanske det finns öppna förskolor runt omkring dig för unga!

• Caroliine
    Zandra f skrev 2010-12-05 23:41:19 följande:
    nja gick aldrig på den innan heöller men fått tips via bvc ädr man fikar. barnen leker osv. men de skall gärna vara 3 mån innan man går dit. sen vet jag intew var du bor men finns ju bebisfik som anordnar grupper. gå på babysim träffa andra föräldrar-..
    Jaha men då förstår jag, det är det som jag altid har kallat öppna förskolan hehe. Och tre månader är ju inte min lilla tjej ännu. Så det får nog vänta ett tag till i alla fall.
  • Nattögat 64

Se det positiva du har en dotter som är välskapt !
    Gå ut och va stolt över vad du har skapat rör dej bland mäninskor du kommer säkert att stötta på en trevlig prick som du kan fika o prata med !
    Va inte rädd att fråga om umgänge mm på bvc..
    Du är inte ensam du har din pojkvän och ditt barn och en stark vilja....

• Caroliine
    Carlosmami skrev 2010-12-05 23:42:36 följande:
    Jag har mina närmaste kvar och det känns bra, jag tror jag själv sa upp kontakten med de andra som var "mindre viktiga". Man gled ifrån varandra, det finns förskolor för unga föräldrar som är kanona! Iaf i stockholm.

Hellre få men äkta vänner än många och falska.

De enda jag saknar är dem i min klass, men vi skulle ju tagit farväl för eller senare, men det känns tråkigt att inte kunna dela det sista året med dem.

Mina närmaste tycker att det är jättekul med Carlos, och man kan gå ut någon gång ensamma också :)

Var bor du? Kanske det finns öppna förskolor runt omkring dig för unga!
    Ohja håller med dig fullständigt. Hellre EN vän som finns där än fem som sviker. Härligt att du ändå har kvar de närmsta och att de tycker det är roligt att du fått barn. Det är vad man kallar vänner de! :)

Jag bor i en förort till Göteborg (svårt att räkna ut vilken!? haha) och vantrivs rätt mycket. Även fast det är här jag växt upp. Vill ta mig här ifrån samtidigt som jag inte vill lämna Göteborg. Men det kommer en dag för det med!
  • Caroliine
    Nattögat 64 skrev 2010-12-05 23:48:19 följande:
    Se det positiva du har en dotter som är välskapt !
    Gå ut och va stolt över vad du har skapat rör dej bland mäninskor du kommer säkert att stötta på en trevlig prick som du kan fika o prata med !
    Va inte rädd att fråga om umgänge mm på bvc..
    Du är inte ensam du har din pojkvän och ditt barn och en stark vilja....
    Tack för dina peppande ord! ♥
  • hellekis
    Caroliine skrev 2010-12-05 23:42:16 följande:
    Jo men det hade jag också räknat med, att de skulle bli annorlunda. Att man inte umgås som förut. Men att de skulle skaka på huvudet och vräka ut sig att jag gör fel och bli sura för ett val som JAG gör. Det var jag inte beredd på. Jag valde en väg de tyckte var "fel" och passade inte in i deras mall för en vän längre. Surt!
    Men daa skulle jag tycka att det var ganska skoent att bli av med dem, daa har de aldrig varit riktiga vaenner.
  • Caroliine
    hellekis skrev 2010-12-05 23:56:27 följande:
    Men daa skulle jag tycka att det var ganska skoent att bli av med dem, daa har de aldrig varit riktiga vaenner.
    Jo men absolut de tycker jag. Vill inte ha något med dom att göra. Men det är själva grejen med en gemenskap och någon att prata med jag saknar.
  • Minna07

Vad tråkigt att förlora vänner pga en sådan sak =( Men precis som du säger så var de inga riktiga vänner...

Min närmsta tjejkompis fick en dotter för 6 veckor sedan och alla vi tjejkompisar (också 20-21 år) har varit enormt engagerade i henne och barnet och verkligen sett fram emot födseln och allt. Det finns liksom inte i min värld att sluta umgås med henne för att hon får barn. Flickan är dessutom helt ljuvlig och jag ser fram emot att få sitta barnvakt i framtiden!

Jag är iaf säker på att du kommer träffa nya BRA vänner som kommer finnas därför dig oavsett vad! :) kram!

• Caroliine
    Minna07 skrev 2010-12-06 00:06:02 följande:
    Vad tråkigt att förlora vänner pga en sådan sak =( Men precis som du säger så var de inga riktiga vänner...

Min närmsta tjejkompis fick en dotter för 6 veckor sedan och alla vi tjejkompisar (också 20-21 år) har varit enormt engagerade i henne och barnet och verkligen sett fram emot födseln och allt. Det finns liksom inte i min värld att sluta umgås med henne för att hon får barn. Flickan är dessutom helt ljuvlig och jag ser fram emot att få sitta barnvakt i framtiden!

Jag är iaf säker på att du kommer träffa nya BRA vänner som kommer finnas därför dig oavsett vad! :) kram!
    Du är en underbar vän, precis som en vän ska vara. Finnas där oavsett. Och du är till och med glad över att sitta barnvakt haha. Din tjej kompis ska vara glad att hon har dig! :)

Tack, jag hoppas det!
  • Zara
    Caroliine skrev 2010-12-05 23:51:42 följande:
    Ohja håller med dig fullständigt. Hellre EN vän som finns där än fem som sviker. Härligt att du ändå har kvar de närmsta och att de tycker det är roligt att du fått barn. Det är vad man kallar vänner de! :)

Jag bor i en förort till Göteborg (svårt att räkna ut vilken!? haha) och vantrivs rätt mycket. Även fast det är här jag växt upp. Vill ta mig här ifrån samtidigt som jag inte vill lämna Göteborg. Men det kommer en dag för det med!
    hej hej jag känner igen mig med , känner mig jätte ensam , jag har min sambo och mina föräldrar  och min underbara dotter på 2 månader ,, bor oxå i göteborg (bergsjön) om du har lust kanske du vill ta en fika lr en barnvagns promenad nån gång ;)
  • Caroliine
    Zara skrev 2011-01-16 15:01:32 följande:
    hej hej jag känner igen mig med , känner mig jätte ensam , jag har min sambo och mina föräldrar  och min underbara dotter på 2 månader ,, bor oxå i göteborg (bergsjön) om du har lust kanske du vill ta en fika lr en barnvagns promenad nån gång ;)
    Hej Zara, såg att du svarat i tråden nu :) Absolut, skulle vara roligt att komma i kontakt med någon som ändå bor så pass nära :) Jag bor ju i Angereds området :)
  • Zara
    Caroliine skrev 2011-02-24 16:11:56 följande:
    Hej Zara, såg att du svarat i tråden nu :) Absolut, skulle vara roligt att komma i kontakt med någon som ändå bor så pass nära :) Jag bor ju i Angereds området :)
    du kan la adda mig på facebook :) lite lättare att prata där - zara wahlberg heter jag :)  
  • Vixx
    Caroliine skrev 2011-02-24 16:11:56 följande:
    Om du fortfarande har problemet med vänner och så, så finns det en ung mammagrupp i angered på blå stället eller vad det heter :)
Svar på tråden Vännerna försvann