• luckynumber

Betingning?

Är det etiskt rätt att använda sig av positiv förstärkning vid uppfostran av barn och vuxna?

varför/ varför inte?

själv tycker jag att det är ett väldigt bra sätt att uppfostra barn på, det är ju så vi i regel gör, vi ger en positiv förstärkning när barnet har varit duktig (och vissa ger även en negativ när barnet har varit olydig men de är inte det den här tråden ska handla om)!

Men hur är det med vuxna, har vi rätt att utöva denna uppfostringsmetod på våran partner exempelvis.

när sambon har diskat är det då rätt av mig att ge honom något han tycker om, inte för att vara snäll utan för att få fram ett önskvärt beteende?

Personligen så tycker jag att det är så vi människor beter oss, vi uppfostrar våran omgivning med betingning men eftersom vissa säger emot mig och inte tycker att det är etiskt korrekt att försöka ändra på en människas beteende så vänder jag mig till er, kära familjelivare med frågan!

• Svar på tråden Betingning?
  • Selfish Geene

Ja jag tycker att det är rätt.
    Inte lika ädelt som att erbjuda belöning i ren tacksamhet kanske, men ändå ett helt acceptabelt beteende.

• lennartsdotter

Vad skulle alternativet vara? I samspel med andra människor måste vi visa vilken slags behandling och vad för slags beteende vi accepterar.

• menvafan

Jag tycker att det är positivt. 
    När man interagerar med människor regelbundet så slipas man mot varandra, så jag tror att man gör detta ganska automatiskt.
    Sedan finns det ju en aspekt till som du är inne på i TS. Att jag får en kaka av min fru när jag diskar leder nog snarast till att jag tycker att det var väll snällt av henne, och det är väll bara bra? 

Svar på tråden Betingning?