• Tingeling85

Skorstensfri spis?

Vi har tänkt att köpa en skorstensfri spis/kamin nu innan jul, nån som har en sån?
    Rekommendationer isåfall?
    Inga superdyra varianter iallafall!

• Svar på tråden Skorstensfri spis?
  • VardagsKvitter

Vi har en som vi köpte i en affär här i Malmö somsäljer just braskaminer. De hade även sådana gelébrasor.
    Den vi köpte kommer från Real flame och kostade 7000:- tror jag :) Det var nåt år sen vi köpte den nu. 

Det var bästa bilden på vår brasa jag kunde hitta  :)

• Tingeling85
    VardagsKvitter skrev 2010-12-06 10:42:59 följande:
    Vi har en som vi köpte i en affär här i Malmö somsäljer just braskaminer. De hade även sådana gelébrasor.
    Den vi köpte kommer från Real flame och kostade 7000:- tror jag :) Det var nåt år sen vi köpte den nu. 

Det var bästa bilden på vår brasa jag kunde hitta  :)

Oj den var annorlunda men snygg!
    En aning för dyr kanske..
  • VardagsKvitter
    Tingeling85 skrev 2010-12-06 10:47:00 följande:
    Oj den var annorlunda men snygg!
    En aning för dyr kanske..
    Ja, tyvärr tror jag de ligger på det de flesta...
    Kolla in realflames hemsida, där finns skitmycket att kolla på!

http://realflame.se/ 
  • Tingeling85
    Annika i Gbg skrev 2010-12-06 10:55:57 följande:
    thehome.se/mobler-inne/skorstensfria-spisar/c.../

Denna har jag i vitt. Jag älskar den, det känns som en riktig gammaldags öppen spis! Har inte ångrat mig en sekund. De har olika varianter på spisar på The Home. Kika in där.
    Oj den där var riktigt min stil! Mer i vår prisklass me
  • Tingeling85

Nån fler som kan tipsa?

• beccagranen

Köpte den som ÖoB sålde 995:- . Men nu i efterhand så hade jag inte köpt en sådan.  I min finns tre behållare som man fyller på vätska, det går åt nästan en hel flaska (kostar mellan 50-60kr om man köper på ÖoB /Jula). Brinner upp på 40min, så det blir dyrt i längden. Då skulle jag hellre köpa den snygga vägghängda från Jula (finns också på Rusta och Clasolsson), som är elektrisk.

• kentafinell

Om ni skaffar en vägghängd, se för guds skulle till att den sitter ordentligt. Var hos en kompis som köpt en som man skulle ha på väggen och de medföljande skruvarna och pluggarna var inte tillräckligt långa för att gå in i betongen utan satt bara i putsen på väggen, vilket resulterade i att efter ca 5 minuters brinnande ligger kaminen över vardagsrumsbordet med 1 liter brinnande T-sprit utspridd över halva rummet. Vi lyckades släcka allt innom några sekunder med blöta handukar, men det kunde gått illa.

• VardagsKvitter

den vi har drivs med burkar med gele, varje burk brinner i 2,5-3 timmar :)

• Tingeling85
    beccagranen skrev 2010-12-06 12:02:48 följande:
    Köpte den som ÖoB sålde 995:- . Men nu i efterhand så hade jag inte köpt en sådan.  I min finns tre behållare som man fyller på vätska, det går åt nästan en hel flaska (kostar mellan 50-60kr om man köper på ÖoB /Jula). Brinner upp på 40min, så det blir dyrt i längden. Då skulle jag hellre köpa den snygga vägghängda från Jula (finns också på Rusta och Clasolsson), som är elektrisk.
    Jättebra att man får veta sånt där! Såg den på Jula, den var faktiskt rätt fin.
  • Tingeling85
    kentafinell skrev 2010-12-06 12:20:23 följande:
    Om ni skaffar en vägghängd, se för guds skulle till att den sitter ordentligt. Var hos en kompis som köpt en som man skulle ha på väggen och de medföljande skruvarna och pluggarna var inte tillräckligt långa för att gå in i betongen utan satt bara i putsen på väggen, vilket resulterade i att efter ca 5 minuters brinnande ligger kaminen över vardagsrumsbordet med 1 liter brinnande T-sprit utspridd över halva rummet. Vi lyckades släcka allt innom några sekunder med blöta handukar, men det kunde gått illa.
    Men shit! Ja man får nog kolla att allt  är ordentligt innan man tänder den..!
    Tur det inte blev mer skada än så.
  • Tingeling85
    VardagsKvitter skrev 2010-12-06 12:21:54 följande:
    den vi har drivs med burkar med gele, varje burk brinner i 2,5-3 timmar :)
    Vad kostar geléburkarna?
  • VardagsKvitter
    kentafinell skrev 2010-12-06 12:20:23 följande:
    Ja, vägghängd hade jag aldrig vågat... som sagt, flytande brinnande etanol överallt känns helt galet...

Därför gillar jag gelébrasorna, gelen kan liksom aldrig rinna ut, inte ens om burkarna välter 
Svar på tråden Skorstensfri spis?