varför pratar många barn med utländska föräldrar så dålig svenska? (lite långt!)
Idag när jag var på väg hem från jobbet så såg jag en mamma med sin son och hans kompis på väg till skolan, killarna var kanske 7 år eller nåt sånt. Sonen var svensk och hans kompis var av afrikansk härkomst. Det var ute i en förort till Stockholm där det bor många invandrare men minst lika många svenskar. Jag hör hur de pratar medan de traskar iväg och hör hur den afrikanske pojken både bryter och pratar typisk invandrar svenska. Jag lägger inga som helst värderingar i det här än men min fråga är : Hur går det till när man är född i Sverige, om än av utländska föräldrar, går i svensk skola och umgås med både svenskar och vänner med invandrarbakgrund, pratar så dålig svenska?
Jag vet att det är naturligt för föräldrar att tala modermålet med barnen när de är små och oftast fortsättningsvis, men så fort de börjar på förskola så pratas det ju svenska. Så hur kommer det sig att så små barn talar med en så kraftig brytning och inte med samma utvecklade svenska som barn som är svenskfödda? jag förstår att föräldrarna förmodligen inte pratar "ren" svenska så de blir kanske påverkade av det, men om barnen tillbringar större delen av dagen i skolan/förskolan, om än i en invandrartät förort, hur det kommer sig att svenskan är så kass?
Är mest nyfiken på om någon annan tänkt på det här och vad det kan bero på. Är det inte viktigt att barnen i tidig ålder lär sig prata ordentligt? Eller ska man acceptera det som nån sorts dialekt, typ "rinkebysvenska" ? Försvinner brytningen med tiden? hör ju många ungdomar som jag med säkerhet vet är uppvuxna i Sverige men som talar så illa att man höjer på ögonbrynen.
Får väl attackstyrkan efter mig nu när jag tar upp en sån här fråga men är faktiskt bara intresserad av vad andra tycker, och var ärliga nu!