• carroegirl84

    mjölken rinner till?

    Hej, helt nybliven och förvirrad mamma här, min son föddes i lördags förmiddag  och vill suga så fort han är vaken och kan hålla på av och till i långt över en timme. vi valde hemgång igår kväll för allt kändes bra men nu sviktar mitt självförtroende totalt utan hjälpen från bb. 

    när jag pressat eller fått hjälp på bb så har de presstas ut några droppar ur bröstet för att han lättare skulle greppa tag så det verkar ju finnas nånting där men alla pratar om att man ska känna att det rinner till och det gör jag inte. Innebär det att han inte får i sig mat när jag ammar eller kommer det komma igång?

    Är det bara jag som är orolig? vill ju att amningen ska fungera och att han mår bra och äter. försöker slappna av för att underlätta och inte stressa.

    Eller kommer det som alla säger att rinna till inom de närmsta dagarna?

    Vet att jag kan ringa och fråga oxå men tänkte prova här om nån har nå stöttande råd eller tips bara...

  • Svar på tråden mjölken rinner till?
  • Pickeli

    Jag kände inte att det rann till förens efter ett par veckor om jag inte helt missminner mig. Kände ingenting första dagarna, däremot så kände jag att jag hade rejält med mjölk i tuttarna eftersom de var helt sprängfyllda 3 dagar efter förlossningen och framåt!

    När man pratar om att mjölken rinner till så pratat man nog inte om att man känner att det rinner ur tuttarna, utan mer att de liksom ömmar och spänner. Iallfall under första tiden.

    men som sagt senare komemr du säkerligen att känna när mjölken forsar, det gjorde jag. Det sticker och spänner i brösten! Som en sammandragning typ!


    Google it!
  • vinterfrost

    Det kommer att "rinna till" inom de närmsta dagarna, amma på du i lugn och ro.

    När man känner att mjölken "rinner till" är det (utdrivningsreflexen som man känner) Men alla känner inte av det MEN det kommer mjölk endå. Hur länge barnet måste suga innan bröstmjölk kommer är helt inviduellt.

    Några kan få feber efter ett par dygn som tecken på att mjölken verkligen är igång. Själv har jag fått feber och frossa vid båda barnen när de varit precis 9dagar gamla. Det har båda gångerna gått över på nån timme.

    2 dygn har det tagit efter mina k-snitt innan mjölken kommit igång.

    Härligt med tidig hemgång! Själv var jag hemma efter 1dygn nu senast.     


  • lokisse

    utdrivningen käns lite som att nästan bita i en citron med tuttarna...


    Nej det tror jag inte!
  • carroegirl84

    Tack för trevliga svar. Glad Det kändes skönt att åka hem igår när vi åkte och det är ju fortfarande skönt att va hemma men jag känner mig nog en aning trött och med en massa hormoner i kroppen är det svårt att inte oroa sig. men vi jobbar på helt enkelt så löser det sig säkert.

    Vill ju bara göra det bästa för lilla killen!

  • Ekrlsn

    Det tar några dagar :) Jag satt också och ammade första tre dagarna hela tiden, varje halvtimme. Nu e det 2½-4h mellan :) E hon vaken så äter hon med mindre mellanrum eftersom vi inte använder napp :)


  • Vargkvinnan

    Jag kände mig rejält sjuk då mjölken rann till, varm och yr. Och törstig! Jösses vad jag drack! Tog 6 dagar för oss att få i gång amningen, så hon fick ersättning i börjat, varvat med amningen. Du lär märka när mjölken är på gång. Flört För mig hände det på natten och jag kunde inte sova åt något håll, kändes som två stora fotbollar där fram. Skrattande

  • utlandssvenskan

    Jag kände inte när det mjölken rann till, utan vaknade en morgon med blöta fläckar på skjortan jag sov i. Tror det var på tisdagsmorgonen och prinsen var född med akut KS på lördagskvällen.

    Så det kommer att lösa sig, mjölken kommer rinna till de närmaste dagarna.

    Lycka till!

  • Eklofen

    Ge det ett par dagar.
    För mej tog det mellan 3-5 dagar innan mjölken rann till.
    Jag kände verkligen hur brösten svällde och "fylldes ut" blev även lite öm och märkte att jag läckte mycket mer än innan.
    Ge det någon dag så kommer det säkert igång ska du se, även jag var väldigt orolig i början för att de aldrig rann till, men bara jag slappnade av så rann de till.

    Lycka till!


Svar på tråden mjölken rinner till?